مقالات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی

روابط ایران و مصر؛ موانع و راهکارهابا پیروزی انقلاب اسلامی‌ در ایران و حاکم شدن گفتمان انترناسیونالیستی بر سیاست خارجی ایران و اتخاذ سیاست صلح با رژیم صهیونیستی از سوی مصر، روابط دو کشور مصر و ایران به دستور امام خمینی(ره) قطع شد و از این تاریخ به بعد دوباره خصومت بر روابط دو کشور سایه افکند.پس از قطع شدن روابط، مشکلات فی مابین روز به روز افزوده شده است. در ابتدا مشکل، روابط مصر با اسرائیل و صلح کمپ دیوید بود، بعد پیوستن مصر به جرگه کشورهای حامی ‌آمریکا و نیز شرکت مصر در توطئه‌های آمریکا علیه ایران و مسائل دیگر نیز افزوده شد. نامگذاری خیابان‌ها مثل خالد اسلامبولی و اتهامات متقابل ایران و مصر نیز از دیگر عوامل تیره شدن روابط بود که تا به امروز ادامه داشته است.
بازی جدید استعماریروز جمعه گذشته، مشاجره غیرعاقلانه‌ای میان یک روحانی شیعه و یک روحانی اهل سنت از طریق یک کانال تلویزیونی صورت گرفت که برای هر مسلمان عاقل و اهل درک و فهم بسیار تأسف بار بود. تأسف بالاتر اینکه این اقدام دیوانه وار تحت عنوان "مباهله" انجام شد و حتی شکل و قالب آن نیز با اجرای صیغه مباهله و به نوعی با صورت مباهله شرعی، و لابد به تقلید از مباهله مربوط به پیامبر اکرم و نصارای نجران همراه بود!
لزوم توجه بیشتر به خصومت کرملینروسیه در طول یکسال گذشته در رابطه با ایران اقداماتی انجام داده است که کاخ سفید را دلشاد کرد; اما کمتر از یک ماه پیش زمانی که مدودف همانند تزارها قلم در جوهر زد و فروش اس 300 را به ایران ممنوع کرد واشنگتن انگشت حیرت به دهان گرفت از دست و دلبازی روسیه.
اسلام ستیزی توطئه‌ای از سر عصبانیت غربموج گرویدن به اسلام در میان ملت‌های گوناگون پدیده‌ تازه‌ای نبوده و نیست اما این روند در چند دهه اخیر در جوامع غربی و اروپایی به گونه‌ای بوده که از "اسلام" به عنوان پر سرعت‌ترین دین در حال رشد یاد شده است. اشتیاق روز افزون زنان و مردان به اسلام در همه جوامع در طول قرون و اعصار به چشم می‌خورد. بسیاری از فلاسفه و اندیشمندان و خاور شناسان اروپایی نیز از قرن 19 به بعد به مقام عالی و استثنایی پیامبر عظیم‌الشان اسلام و آموزه‌های متعالی دین محمدی(ص) اذعان داشته‌اند.
حضرت معصومه(س)؛ شفیعه روز جزا حضرت معصومه(س) پیراسته از زشتیها و برخوردار از زیبنده‌ترین فضیلتهای اخلاقی و رفتاری، آن بانوی کرامت، شهامت و درایت اسوه بی‌نظیری از تقوا و بزرگی و شفیعه روز جزا است که زینب‌گونه به تبیین چهره حقیقی دشمنان اسلام مبادرت ورزید. اول ذیقعده سالروز ولادت حضرت معصومه (س) است، بانوی بزرگواری که عصمت مادر خود حضرت زهرا (س) در او تجلی یافت. وی بانویی بهشتی، غرق در عبادت و نیایش، پیراسته از زشتیها و شبنم معطر آفرینش است .
حضرت معصومه(س) دختری که پاداش زیارتش بهشت است اول ماه ذی القعده سالروز میلاد کریمه‌ای ‌است که امام جواد(ع) ثواب زیارتش را بهشت عنوان کرده که الگویی نیکو برای دختران است. در مدینة‌النبی ولوله‌ای است. کوی بنی‌هاشم حال و هوای دیگری دارد، در خانه امام موسی‌کاظم(ع) خبر‌هایی است، پس از ساعاتی صدای نوزاد در درون خانه می‌پیچد و کودکی چشم به جهان می‌گشاید. خواهر و برادران با شوق گرداگرد نوزاد تازه متولد شده را فرا می‌گیرند پدر، نوزاد را در آغوش می‌گیرد و با نگاه به چشمان معصوم کودک، وی را معصومه(س) خطاب می‌کند.
ترک تحصیل، چرا و به چه علت؟ شناخت علل ترک تحصیل مثل دیگر مسائل پیشرفت تحصیلی هنوز هم به دلیل این که متاثر از عوامل ریشه‌ای و ماهوی چون خود دانش آموز، خانواده، مدرسه و جامعه‌ای است که محصل در آن زندگی می‌کند، جزء مسائل دشوار محسوب می‌شود. مطابق تحقیق انجام شده، دانش آموزان دلایل متفاوتی را برای ترک تحصیل بیان داشته‌اند: دلایل مربوط به مدرسه ۷۷ درصد، دلایل خانوادگی ۳۴ درصد، دلایل کاری ۳۲ درصد (برکتولد و همکاران، ۱۹۹۸) خاص ترین دلایل هم: عدم علاقه به مدرسه ۴۶ درصد، مردودی ۳۹ درصد، عدم ارتباط خوب با معلم ۲۹ درصد، پیدا کردن کار ۲۷ درصد بودند. اما این دلایل همه` آن چه را که باعث ترک تحصیل دانش آموزان می‌شود، بیان نمی‌کنند، به ویژه علل و عواملی را که از قبل بر رفتار و تمایلات دانش آموزان تاثیر گذاشته و باعث شده‌اند که تصمیم به ترک مدرسه بگیرند.
هجرت امام(ره) به روایت فرزندشانعلت هجرت امام به پاریس به جریاناتى که چند ماه قبل از این تصمیم روى داد برمى‏گردد. با اوج‌گیرى مبارزات مردم ایران، دو دولت ایران و عراق در جلساتى متعدد که در بغداد تشکیل گردید، به این نتیجه رسیدند که فعالیت امام نه تنها براى ایران که براى عراق هم خطرناک شده است. توجه مردم عراق به امام و شور و احساسات زائرین ایرانى چیزى نبود که عراق بتواند به آسانى از کنار آن بگذرد. و بدین جهت برادرعزیزمان آقاى دعایى را خواستند تا خیلى روشن نظرات شوراى انقلاب کشور عراق را به عرض امام برساند.
ویژه ولادت کریمه اهل بیت حضرت معصومه (س)حضرت فاطمه معصومه (س) در روز اول ذیقعده سال 173 هجری، در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی بزرگوار، از همان آغاز، در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی و پاکدامنی و نیز یاد خدا، از صفات برجسته این خاندان پاک سیرت و نیکو سرشت به شمار می رفت. پدران این خاندان، همه برگزیدگان و پیشوایان هدایت، گوهرهای تابناک امامت و سکان داران کشتی انسانیت بودند.
ولادت حضرت معصومه علیهاالسلام مطابق بسیاری از مدارک تاریخی، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام در روز اول ماه ذیقعده سال 173 ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. پدر آن حضرت امام هفتم شیعیان، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام ، است که او را «ابوالحسن اول» نیز نامیده اند. برطبق شواهد تاریخی، مادر حضرت معصومه علیهاالسلام همان مادر حضرت رضا علیه السلام و زنی پاک و باایمان بوده است. برای ایشان نام هایی چون خیزران، ام البنین و نجمه روایت شده است؛ اما پس از آن که امام رضا علیه السلام از ایشان متولد شد، او را «طاهره» نامیدند.(1)
مالیات گیری در ایرانبر اساس این مبادله مردم مالیات بیشتری می‌پرداختند اما در مقابل از قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری‌های کلان برخوردار می‌شدند؛ چرا که این تصمیم‌گیری‌های کلان با منابع مالی مردم صورت می‌گرفت. از اینجا بود که اصطلاحNo taxation, no participation ابداع شد و رواج یافت که معنای آن این است که تا وقتی مشارکت مالی صورت نگیرد مشارکت سیاسی نیز صورت نخواهد گرفت. به عبارت دیگر اینها لازم و ملزوم یکدیگرند و زیربنای دموکراسی را فراهم می‌کنند. امروزه در ادبیات اقتصاد سیاسی چندین مقاله تحقیقی آکادمیک شکل گرفته است که نشان می‌دهد رابطه‌ای مستقیم میان میزان مالیات‌دهی و میزان دموکراتیک بودن یک رژیم سیاسی برقرار است. هرچه رژیم سیاسی به لحاظ تامین مالی مستقل از درآمد مالیات باشد به لحاظ شاخص‌های دموکراتیک نمره پایین تری خواهد داشت. این تبلور کلان آن چیزی است که در سطح خرد و در تعاملات بین فردی با تعبیر «استقلال اقتصادی و درآمدی، استقلال سیاسی یا تصمیم‌گیری به دنبال می‌آورد»، مطرح می‌شود.
برخورد تمدن‌ها؛ در چرخه بازتولید مکرر همزمان با طرح ایده برتری تمدن لیبرال دموکراسی از سوی فوکویاما، هانتیگتون نیز با ارائه ایده "نبرد تمدن‌ها" از آینده بیداری اسلامی اعلام خطر کرد و اتخاذ تدابیری را برای مقابله با تمدن اسلامی لازم شمرد. وی تداوم حاکمیت لیبرال دموکراسی بر جهان امروز را در ایجاد نبردهای عظیم بین خُرده‌تمدن‌های اسلامی ممکن می‌دید. به همین منظور خواستار ایجاد نزاع و نبرد اجزای تمدن اسلامی به صورت زیر گردید. منازعه تمدن(امپراطوری!) ترک - تمدن اسلامی منازعه تمدن ایرانی(شیعی)- تمدن اسلامی منازعه تمدن عربی(!امپراطوری خلافت)-تمدن اسلامی منازعه تمدن قبطی(امپراطوری مصر؛ خلافت فاطمیون و ممالیک)-تمدن اسلامی منازعه تمدن بربر(افریقیه؛ مغرب)-تمدن اسلامی و...
ابوالمعالی؛ محدث و عارف قرن پنجم و ششم هجری ابوالمعالی سیف الدین سعید بن مطهر بن سعید معروف به شیخ عالم محدث، عارف و از مشایخ بزرگ طریقه کبرویه بود. ابوالمعالی در باخرز یا یکی از توابع آن متولد شد (586- 659 هجری) و در همانجا رشد کرد و مقدمات علوم را فرا گرفت سپس سفر آغاز کرد و در هرات نیشابور و بغداد نزد محدثان و فقهای بزرگی چون سهروردی، حصری و موصلی فقه و حدیث را فراگرفت . در بغداد نیز از ابن جوزی علم حدیث آموخت.
چند نکته ساده اما مهم برای طبخ یک غذای سالم و مغذیوقتی از اصول طبخ غذای مغذی آگاهی داشته باشید، آماده کردن وعده‌های غذایی سالم کار دشواری نخواهد بود. اسوتیا به اسین، متخصص و مشاور هندی سلامت و تغذیه در مقاله‌ای می‌نویسد: در ابتدا منوی غذای خود را در نظر بگیرید و غذاهایی را سرو کنید که به تازگی پخته شده‌اند و بنابراین تا حد امکان از گرم کردن مجدد غذا پرهیز کنید. گرم کردن غذا ارزش تغذیه‌ای و هم چنین مزه اصلی آن را خراب می‌کند.
13 نکته ساده برای جلوگیری از سرماخوردگیسرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک و ترشح در راه های هوایی می شود. ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.
امنیت جامعه مرهون سبزپوشان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، به منظور جلب مشارکت مردمی در گسترش امنیت عمومی جامعه، طرح نگهبان محله را پیشنهاد کرد. نگهبانی از مکان های مسکونی، تجاری و خودروهای پارک شده به منظور جلوگیری از دزدی، معرفی افراد مظنون به کلانتری یا پاسگاه محل، گشت زنی در محدوده مأموریتی به منظور پیش گیری از دزدی، همکاری با معتمدان محل هنگام بروز حوادث پیش بینی نشده، زیر نظر قرار دادن افراد ناشناس و هماهنگی با عوامل انتظامی محل برای جلوگیری از شرارت مزاحمان نوامیس و افراد شرور، از جمله وظایف نگهبان محله است.
سیره طلبگی میرزای تبریزی به اعتراف همگان مرحوم آیت الله تبریزی دارای روحیات و ویژگهای خاصی بود که هر طالبی را به خـود جلب می کند و محبتش را در دل او می افکند. علاقه و اشتیاق به تحقیق و تدریس، جدیت و تلاش بی وقفه در راه تحصیل و آموختن، یکی از ویژگیها و امتیازات ایشان است که همگان را به تعجب وا می دارد. این خصیصه از بدو تحصیل در ایشان مشهود بوده است. خانواده مرحوم میرزا نقل می کنند که بارها در دوران تحصیل و تدریس ایشان، چه در نجف و چه هنگام مراجعت به قم شبانگاه به مطالعه پرداخته و قبل از اذان صبح کتاب و قلم را کنار گذاشته و به شب زنده داری می پرداختند.
«مختار» از تولد تا قیام تولد مختار ابو اسحاق، مختار بن ابی عبید ملقب به کیسان، در سال اول هجری به دنیا آمد. دقیقا در سال اول هجری! لقب لقب مختار «کیسان» به معنی زیرک و تیزهوش بود که قبیله کیسانی را منسوب به او دانسته اند. در روایتی نقل شده است که این لقب را امیرالمومنین علیه السلام به او دادند.
چه کسانی در معرض دیابت هستند؟ دیابت نوع یک معمولاً شروع پر سر و صدایی دارد و با علائمی چون تشنگی، پر ادراری، پرنوشی، کاهش وزن، گرسنگی و خستگی شدید تظاهر پیدا می‌کند. بیماری قند یا دیابت یک بیماری است که در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین یا کاهش یا عدم اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می‏آید.
آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه مقابله با استرس درحالی که استرس ریتم تنفسی را افزایش می‌دهد، خنده این امکان را فراهم می‌سازد تا تبادل اکسیژن به سهولت در خون انجام شود و موجب تمیزی شش‌ها می‌شود.
امنیت انرژی و راهکارهای پیش روی ایران بی شک اهمیت پیوستگی میان دو حوزه اقتصاد و سیاست و تاثیر و تاثر متقابل آنها در روند پیشرفت واحدهای ملی بر هیچ کس پوشیده نست. موضوع انرژی به دلیل نقش تعیین کننده ای که در اقتصاد جهانی معاصر دارد همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه سیاستمداران در کشورهای مختلف بوده است.در این فرایند، به طور تاریخی کشورهای دارای منابع انرژی و کشورهای طالب منابع انرژی هر یک به گونه ای بخش عمده ای از ظرفیت ها و توانمندی های سیاست خارجی خود را صرف تولید، توزیع و تضمین امنیت انرژی ساخته اند. در کشوری مانند ایران موضوع انرژی و مکانیسم های تامین امنیت آن بیش از صد سال است که در دستورکار سیاست خارجی قرار دارد.
حرکت لاک‌پشتی بانکداری الکترونیکی‌ به گفته مدیر بانک مهر اقتصاد، بانکداری الکترونیک یک الزام است اما وضعیت بازار پولی نشانگر آن است که نمی‌توانیم در 10 سال آینده نیز در حوزه بانکداری الکترونیک پیشرو باشیم.هم‌اکنون از حدود 37 میلیون دستگاه خودپرداز در جهان سهم ایران چیزی حدود 300 هزار دستگاه است که البته این تعدادی است که طبق برنامه تا سال 89 قرار بوده نصب شود. همچنین هنوز کمتر از 10 میلیون کارت اعتباری در ایران وجود دارد اما چرا بانکداری الکترونیک در ایران گسترش نیافته است؟ به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین چالش‌های بانکداری الکترونیک در ایران مشکل زیرساخت مخابراتی است.
اوضاع اشتغال در آمار بیکاری عوامل اصلی تغییر نرخ بیکاری، از یک طرف میزان اشتغال در اقتصاد و از طرف دیگر میزان عرضه نیروی کار (جمعیت فعال) است. افزایش اشتغال موجب کاهش نرخ بیکاری است و در مقابل افزایش عرضه نیروی کار، نرخ بیکاری را افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر، نوسانات بسیار در میزان جمعیت فعال، عامل اصلی به بیراهه رفتن نرخ بیکاری بوده است. در واقع عامل اصلی کاهش نرخ بیکاری در سال‌های اخیر، نه افزایش اشتغال که کاهش قابل‌توجه جمعیت فعال بوده است.
سازمان ملل و اصلاح ساختار سازمان ملل متحد در سال 1945میلادی و با عضویت 52 کشور توسط قدرت های پیروز جنگ جهانی دوم بنیان نهاده شد و متعاقب آن ساختار سازمان در کنفرانس سانفرانسیسکو بازنگری شد در این حال از آنجا که این سازمان متناسب با اهداف قدرت های پیروز جنگ دوم جهانی بنیان نهاده شد ساختاری متناسب با منافع ملی این کشورها به خود گرفت .
صادق آل محمد(ص) سردمدار نهضت فرهنگی امام صادق (ع) هشتمین ستاره فروزان آسمان عصمت، و ششمین اختر تابان سپهر امامت و ولایت در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود. در زندگی سراسر افتخار او، دو موضوع همچون دو جریان همیشگی با پرتلاش ترین شکل در راس موضوعات دیگر دیده می شد، که هر دو در یک صراط قرار داشته و تکمیل کننده همدیگر بودند که عبارت اند از: طاغوت زدایی و نشان دادن چهره اسلام ناب; اسلام محمد(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام).
روحانیت انقلابی روحانیت که میراث دار مجاهدت ها و بصیرت های‎ ‎علما و فقهای بزرگی همچون میرزای شیرازی، شیخ فضل الله و از همه پر رنگ تر‎ ‎حضرت امام خمینی(ره) است به نیکی دریافته یکی از توطئه های آشکار دشمن‎ ‎ایجاد نقار، شکاف و اختلاف افکنی در یکپارچگی علما، روحانیون و مراجع است‎. ‎دشمن از قبل انتخابات تا به امروز تمام تلاش خود را معطوف این موضوع‎ ‎کرده است تا در صورت بندی نهایی خود در جنگ نرم در انضمام با پروژه‎ ‎تفرقه افکنی بین روحانیت، (نقش بی نقشی) به روحانیت القا نماید و مانع از‏‎ ‎نقش آفرینی موثر این سلسله جلیله در معادلات سیاسی کشور گردد. در حالی‏‎ ‎که روحانیت آگاه با هوشیاری قبل و بعد از انتخابات اقدام به روشنگری و موضع‏‎ ‎گیری های شفاف نمودند و امروز به منظور نقش آفرینی موثر در جامعه‎ ‎منطبق بر منویات و انتظارات مقام معظم رهبری انتظارات زیادی از آنها می رود.
هفته طلایه‌داران امنیت هفته نیروی انتظامی فرصتی است برای بازنگری، تحلیل و تبیین عملکرد یکساله پلیس در عرصه‌های مختلف و برقراری ارتباط تنگاتنگ با مردمی که مطالبات فراوانی از سبزجامگان نیروی انتظامی دارند.
گزیده‏ای از سخنان امام صادق (ع) این سخن امام صادق(علیه السلام) را باید جدى گرفت: (من انتظر عاجله الفرصه مواجله الاستقصإ سلبته الایام فرصته, لان من شإن الایام السلب و سبیل الزمن الفوت) به هرکس فرصتى دست دهد و او به انتظار بدست آوردن فرصت کامل آن را تإخیر اندازد, روزگار همان فرصت را نیز از او برباید, زیرا کار ایام, بردن است و روش زمان, از دست رفتن.
امام صادق علیه السلام در اندیشه مقام معظم رهبرى سخن اصلى امام صادق(علیه السلام) مانند دیگرامامان شیعه, عبارت ازامامت بود وبراىاثبات این واقعیت تاریخى, قاطعترین مدرک, روایات فراوانى است که در آن; امام صادق(علیه السلام) ادعاى امامت را به روشنى و صراحت بیان کرده است.
به یاد بحر حقایق, حضرت صادق علیه السلام امام صادق(صلّی الله علیه وآله) بود که خورشید گون مى تابید و آن اوهام و خرافات و تحریفات را مى زدود. درود بر سلسله نورانى راویان احادیث, آنان که حلقه اى از (تعبد) و (اطاعت) برگردن داشتند و برگرد (آل الله), پروانه وار مى چرخیدند و خوشه چین محضر آن انوار تابناک مى شدند, تا جهان در ظلمت نماند و بشریت از این کوثر ناب و زلال, محروم نباشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد