اخبار علمی و پزشکی

روشنایی شما را چاق می کند! تاریکی برای بسیاری از انسانها هراس آور و ناخوشایند است به اندازه ای که همیشه یک چراغ را در جایی روشن نگاه می دارند اما شاید دانستن اینکه روشن بودن محیط در شبها منجر به چاقی افراد می شود، ترس از تاریکی را در آنها از بین ببرد.
علل تپش قلب این یاخته‌ها از هم‌اکنون که هنوز قلبی درست نشده است،‌ تپش را آغاز کرده‌اند! باز فرض کنید این سلولها را برداریم و در یک مدیوم ، یعنی «ماده کشت مخصوص» ، پرورش دهیم. خواهیم دید که قلب رشد می‌کند.
۳۱ نکته مهم که باید در زندگی رعایت کنید!در هیاهوی زندگی شهری و صنعتی و غفلت های موجود در زندگی انسان هایی امروزی توجه به برخی مسایل فراموش شده ضروری است . این جمله زیبا را در شروع خواندن این مطلب جدی بگیرید:مهم نیست چه سنی داری هنگام سلام کردن مادرت را در آغوش بگیر.
روسیه در سال 2012 گردشگر به فضا می‌فرستد پس از مذاکرات شرکت‌های فضایی آمریکا و روسیه در مورد امکان استفاده از فضا پیمای سویوز برای برگزاری سفرهای رفاهی به فضا، تاریخ پرواز اولین مسافرفضایی به مدار در سال 2012 اعلام شد. به گفته سرگی کاستنکو، نماینده شرکت اسپیس ادونچر امریکا در روسیه، اولین مسافر فضایی که به صورت رایگان این سفر را انجام خواهد داد ازبین 200 متقاضی پرواز انتخاب شده است.
زمان پایان عمر جهان اعلام شدبر اساس گزارشی از یک مطالعه جدید، جهان و هر آنچه در آن وجود دارد با پایان یافتن طول عمر زمین یعنی کمتر از 3.7 میلیارد سال دیگر از بین خواهد رفت اما هنوز معلوم نیست چنین رویدادی چه زمانی رخ خواهد داد. بر اساس فرضیه ای جهان در حدود 13.7 میلیارد سال پیش در پی پدیده انفجار بزرگ به وجود آمده و از آن پس با سرعتی فزاینده رو به گسترش گذاشته است. همچنین بر اساس مدلهای استاندارد کیهان شناسی، ممکن ترین سرنوشت برای جهان هستی این است که تا ابد گسترش پیدا کند.
خواص درمانی چاشنی‌ها در غذاهااما چاشنی‌ها علاوه بر اینکه طعم خوشمزه و مطبوعی به غذا می‌دهند در بسیاری از موارد خاصیت درمانی و شفا دهنده دارند. برای مثال پودر فلفل بعنوان تسکین دهنده درد مفاصل شناخته شده است. در فلفل ماده‌ای به نام «کاپسایسین» وجود دارد که خاصیت ضد التهابی دارد و به کاهش درد و تورم مفاصل کمک می‌کند
109 سال جایزه نوبل فیزیک آکادمی سلطنتی سوئد در استهکلم از صد و نه سال قبل و براساس وصیت نامه آلفرد نوبل دانشمند بزرگ سوئدی به برجسته ترین فیزیکدانانی که بیشترین خدمات را به بشریت ارائه کرده اند جایزه نوبل فیزیک اعطا می کند. جایزه نوبل فیزیک، بزرگترین جایزه علمی دنیا از سال 1901 از سوی آکادمی سلطنتی علوم سوئد به 187 فیزیکدان برحسته دنیا اعطا شده است.
کشورهای مالک بزرگترین مغزهای جهان را بشناسیدجوایز نوبل که از سال 1901 تا به حال به صورت سالانه به منظور قدردانی از تلاشهای خردمندانه بشر به اندیشمندان و دانشمندان برتر جهان اهدا شده است، توسط آلفرد نوبل پایه گذاری شد. مخترع و سازنده سلاح های جنگی از کشور سوئد که در وصیت نامه اش درخواست کرده بود تمامی ثروتش به ایجاد و اختصاص جوایزی ارزشمند به افرادی که بیشترین و بالاترین سود را به نوع بشر رسانده اند اختصاص داده شود.
یک ابزار محاسبه‌ای قدرتمند در هر سلول عصبی مغز برای نمونه، "زبان" مجموعه‌ای از توالی‌های گوناگون حرف‌ها و صداهایی است که در جمله‌هایی گرد هم آمده‌اند، و تنها از طریق ترتیبی که این صداها و حرف‌ها گردهم آمده‌اند، دارای مفهوم می‌شود".
تصاویر: برندگان نوبل 2010امسال مطابق سال گذشته نوبل شیمی به 3 نفر به طور مشترک اعطا شد و جایزه فیزیک نیز به دو استاد انگلیسی دانشگاه منچستر رسید، این در حالی است که پیش از این نام «استیفن هاوکینگ»، به عنوان نامزد دریافت این جایزه مطرح بود. همچنین «ماریو بارگاس یوسای» پرویی که سال‌ها، نامزد دریافت نوبل ادبیات بود، بالاخره این جایزه را از آن خود کرد.
معرفی برندگان جایزه نوبل شیمی کمیته نوبل در آکادمی سلطنتی سوئد اسامی سه برنده جایزه نوبل شیمی سال 2010 را اعلام کرد. سه دانشمندی که پس از نیم قرن که از کشف آنها می گذشت مفختر به دریافت این جایزه شدند. معماران مولکولها موفق شدند جایزه نوبل شیمی 2010 را از آن خود کنند. "ای- ایچی نگیشی" و "آکیرا سوزوکی" دو دانشمند ژاپنی همراه با "ریچارد اف. هیک" آمریکایی که سالها قبل موفق شدند با اتمهای کربن همچون تکه های لگو بازی کنند سه دانشمندی هستند که جایزه 4/1 میلیون دلاری آکادمی نوبل را از آن خود کردند.
باکتریهایی که بر روی پاهایشان راه می روند!این باکتریها برای حرکات جهت دار، خزیدن در مسیری افقی را ترجیح می دهند و می توانند از تارهای نوع چهارم خود برای راه رفتن در جهتهای افقی و عمودی استفاده کنند، راه رفتن بهترین روش برای پرسه زدن بر روی یک سطح است، شاید برای یافتن غذا و شاید برای ترکیب با باکتری دیگر به منظور ایجاد عوامل بیماریزا. بر اساس گزارش ان بی سی، ونگ و تیم دانشجویانش به دنبال روشی برای ایجاد اختلال در روند ساخت عوامل بیماریزا یا بیوفیلمها توسط این باکتری هستند و درک رفتار این باکتریهای راه رونده می تواند به تدریج منجر به کشف این روش شود.
برنده جایزه نوبل ادبیات 2010 مشخص شد پس از سالها انتظار اهالی ادبیات، این نویسنده مشهور پرویی جایزه پرافتخار نوبل را از آن خود کرد. آکادمی نوبل در استکهلم دقایقی پیش ماریو وارگاس یوسا را به‌ عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال 2010 اعلام کرد.
انگور و کشمش حافظه از دست رفته را برمی گردانندمواد غذایی حاوی آنتی اکسیدانها به بازگشت حافظه از دست رفته کمک می‌کنند و برای بازیابی تعادل و هماهنگی حرکتی در سالمندان مفید است. وی گفت: از مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توان به آلو، انگور (انگور سیاه) و کشمش، آلبالو، ذغال اخته، اسفناج، سیر، تربچه، کلم (پخته)، گوجه‌فرنگی، انواع توت (سیاه، توت‌فرنگی، تمشک) اشاره کرد.
رژیم غذایی ضد پیریمحققین معتقدند از هنگام لقاح پیری آغاز می گردد لذا این که شما ۱۸ ساله باشید یا پیر تر مهم نیست بهر حال شما حداقل ۷و۸ یا حتی ۹ دهه فرصت دارید تا از تخریب سلولها که منجر به پیری زودرس میگردد جلوگیری و پیشگیری نمایید قطعا” بهتر است از سنین پایین تر شروع به مصرف مکمل های ضد پیری نمایید. پژوهش ها نشان داده است خوردن مکملها طی مدت ۱۵ سال ، تاثیر بیشتری از مصرف یکساله آن دارد. حتی مصرف گاه به گاه آن بهتر از هرگز مصرف نکردن آن است.
روشی نوین برای کاهش چین و چروک ها روش تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRPTHERAPY) در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. این روش خصوصاً در بین ورزشکاران که می‌خواهند روند درمان را سرعت بخشیده و زمان درمان را کوتاه‌تر کنند از محبوبیت خاصی برخوردار است. اساس این روش بر مبنای تزریق خون درون بافت خاصی از بدن (مانند تاندون) است که درمان را دو تا سه برابر سریع‌تر می‌کند.
کاهش سرعت عبور DNA با نانومنافذ پیچدار گروهی از پژوهشگران در آزمایشگاه‌های ملی «ساندیا» توانستند با انتقال آهسته‌تر DNA از نانومنافذ پیچدار ویژه‌ای، ابتکار جدیدی در راستای بهبود تعیین‌توالی DNA ایجاد کنند. براساس این گزارش، نانومنافذ ساخته ‌شده از دی اکسید سیلیکون به ‌طور کلی به ‌صورت تونل‌های مستقیم و ریز هستند.
زردچوبه گیاهی ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالاستنتایج یک مطالعه حاکی از آن است که ماده مؤثر و دیگر ترکیبات موجود در ریزوم(ساقه زیرزمینی) زردچوبه دارای اثرات فارماکولوژیک متعدد از جمله ضد رادیکال آزاد، ضد التهاب، ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالا و اثر بر سیستم ایمنی در تحقیقات آزمایشگاهی و بعضاً بالینی است. زردچوبه در کشورهای آسیایی از گذشته‌های دور کاربرد غذایی و دارویی دارد. در طب سنتی این کشورها زردچوبه در اختلالات گوارشی و کبدی، رفع سنگ کلیه و درد مفاصل مصرف می شود.
ژن سرطان بدخیم پوست شناسایی شد به گفته‌ مرکز سرطان شناسی آریزونا، دانشمندان ژن سرطان پوست را شناسایی کردند. بر اساس بررسی محققان کلینیک «مایو» و مؤسسه‌ تحقیقات «ژنوم‌های انتقالی»، زوال ژنی معروف به INPP5A می‌تواند در پیش‌بینی حمله و نیز پیگیری پیشرفت یک نوع سرطان پوست بدخیم کمک کند. هدف قرار دادن این ژن، روش‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان سرطان اسکواموس پوستی، سرطانی که اغلب به بخش‌های دیگر بدن گسترش پیدا می‌کند، ارائه می‌دهد
ژن حساسیت شدید غذایی کشف شد دانشمندان مؤسسه‌ جان هاپکینز روشی برای خاموش کردن واکنش آلرژیک سیستم ایمنی نسبت به پروتئین‌های غذایی خاص کشف کردند. نتایج این کشف برای میلیون‌ها نفر که مبتلا به واکنش‌های شدید غذایی مانند آلرژی به شیر و بادام زمینی هستند، می‌تواند ثمربخش باشد.
حداقل روزی یکبار تخم‌مرغ بخوریدوی با بیان اینکه افراد سالم باید حداقل روزی یکبار مصرف تخم‌مرغ را در وعده غذایی خود لحاظ کنند، افزود: تخم مرغ دارای فواید غذایی مانند ویتامین D‌، A و پروتئین‌‌ با کیفیت بالا است.
برندگان نوبل شیمی 2010 مشخص شدندآکادمی نوبل این دوره از این جایزه را به ریچارد اف. هیک از دانشگاه دولور آمریکا، ای- اچی نگیشی از دانشگاه پوردو و آکیرا سوزوکی از دانشگاه هوکایدوی ژاپن به پاس تحقیقاتی که برای توسعه راههای جدید و موثر برای پیوندهای اتمهای کربنی برای ساخت مولکولهای پیچیده انجام دادند اعطا کرد.
جزئیات کشف تاریخی سیاره همزاد زمین خبر کشف تاریخی نخستین سیاره شبیه زمین که شرایط وجود آب و حیات در آن وجود دارد، اواخرهفته گذشته در کانون توجه محافل علمی و خبری جهان قرار گرفت.
ایران تا سال ۹۹فضانورد به فضا می فرستدتاسیس آزمایشگاه فضایی و پایگاه پرتاب، طراحی ماهواره مخابراتی رادیوتلویزیونی، پرتاب ماهواره مشترک با کشورهای اسلامی، پرتاب ماهواره رصد۱ تا پایان سال، پرتاب ماهواره زهره تا ۴ سال آتی و اعزام فضانورد تا ۱۰ سال آینده از محورهای برنامه فضایی ایران اعلام شد.
چراغ های زنون در کمین سلامت چشم هابرای بهتر دیدن جاده در شب، واضح و سریع تر دیدن علائم کنار جاده ها و مسلط بودن به راه در دل تاریکی شب، سازندگان خودروهای وارداتی چراغ های جلوی ماشین ها را به لامپ های زنون مجهز کرده اند تا صاحبان این خودروها به کمک نور سفید مایل به آبی آنها ایمنی بیشتری داشته باشند.
برندگان نوبل فیزیک معرفی شدنددر این مراسم "آندره گایم" (Andre Geim) و "کنستانتین نووسلف" ( Konstantin Novoselov) هر دو از دانشگاه منچستر انگلستان به خاطر آزمایشهای بزرگی که در زمینه گرافن دو بعدی انجام داده اند به عنوان برندگان نوبل فیزیک سال ۲۰۱۰ انتخاب شدند.
کشف یک شهاب سنگ جدیدتلسکوپی با دوربین 4/1 گیگاپیکسلی که به تازگی در جزایر هاوایی وارد فعالیت شده است شهاب سنگی را کشف کرده که از اواسط اکتبر از نزدیکی زمین عبور خواهد کرد. محققان دانشگاه هاوایی با استفاده از تلسکوپ Pan-STARRS PS1 که به تازگی وارد فعالیت شده است شهاب سنگی را کشف کردند که اواسط ماه اکتبر از حدود 4/6 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد.
معرفی برنده نوبل پزشکیآکادمی نوبل در پی صد و نهمین سالگرد برگزاری مراسم جوایز نوبل، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد برنده نهایی جایزه نوبل فیزیولوژی یا پزشکی را اعلام کرد. در این مراسم رابرت جی. ادواردز (Robert G. Edwards) به خاطر مقاومت دربرابر محدودیتهای اجتماعی و ابداع و توسعه تکنیک باروری مصنوعی که تا کنون منجر به متولد شدن 4 میلیون انسان در سرتاسر جهان شده است، به عنوان برنده نوبل فیزیولوژی و پزشکی سال 2010 به جهان معرفی شدند.
چین در چند قدمی کره ماهدومین کاوشگر ماه‎گرد چین فن‎آوری‌هایی را آزمایش خواهد کرد که برای فرود کاوشگر شماره سه بر سطح ماه در سال 2013 میلادی کمک می‌کند. کارشناسان بر این باورند که کاوشگر دوم سریعتر از مدل شماره یک حرکت کرده و مستقیما ظرف مدت 5 روز به مدار ماه خواهد رسید.
کشف سیاره‌ای جدید با امکان حتمی حیاتخبر قطعیت امکان حیات در سیاره‌ای که به تازگی کشف شده، بشر را به تحقق رویای دیرینه یک قدم نزیک‌تر کرده است. به گزارش شبکه ایران به نقل از تلگراف، انتشار خبر کشف سیاره " Gliese 581" شبیه زمین، که در منطقه‌ای قابل سکونت از فضا قرار دارد و احتمال وجود آب مایع در سطح آن وجود دارد، سر و صدای زیادی را برانگیخته است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد