اخبار علمی و پزشکی

به سمفونی خواب در مغز انسان گوش کنید!محققان نرم‌افزاری را ابداع کرده‌اند که می‌تواند نت‌های ذهن را بخواند. با استفاده از این نرم‌افزار، نوار مغزی و سینتی‌سایزر می‌شود به سمفونی مغز در خواب، خشم یا حتی بی‌حوصلگی گوش کرد.
شیرین‌ترین خبر علمی سال!با پیشرفت مطالعات حوزه ژنتیک، روز به روز توالی ژنوم موجودات بیشتری به دست می‌آید. شاید مثلا رسیدن به ژنوم گیاهی مثل ذرت، با وجود اهمیت بالایش، خیلی برای همه جذاب نباشد، اما داستان درخت کاکائو خیلی فرق می‌کند.
جامعه و آلزایمر حالات روانی و خلق و خوی فرد مبتلا به آلزایمر می‌تواند سریعا تغییر کند و بی‌هیچ توجیه و دلیلی آرامش به اشک و خشم تبدیل شود. در بیشتر موارد شروع بیماری آلزایمر با سوءظن و بدگمانی نسبت به اطرافیان شروع می‌شود به این صورت که نسبت‌های ناروایی (همچون برداشتن وسایل شخصی او که ممکن است اصلا وجود خارجی هم ندارد) را به نزدیکان خود می‌دهند. به همین خاطر اطرافیان به شدت از او آزرده می‌شوند.
بازی‌های رایانه‌ای تصمیم‌‌گیری را تسریع می‌کندمحققان دریافته‌اند که بازیکنان بازی‌های رایانه‌ای، حساسیت بیشتری به گردش در اطراف دارند و این امر نه تنها موجب بهبود روند بازی رایانه‌ای می‌شود، بلکه مهارت‌های عمومی را ـ که به آنها کمک می‌کند فعالیت‌های روزانه‌ای مانند رانندگی، انجام چند کار با هم، دنبال کردن خودروی دوستان در خیابان‌ها و سفر در شهر ـ بهتر انجام دهند.
پوشش ظروف نچسب، سبب افزایش کلسترول در بدن می‌شود یک پژوهش جدید از سوی محققان دانشکده پزشکی دانشگاه وست ویرجینیا نشان داد: مواد شیمیایی که برای تولید پوشش ظروف نچسب آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند سبب افزایش میزان کلسترول در کودکان شوند.
ویتامین ‍‍C از تخریب سلول‌های مغز پیشگیری می‌کند ویتامین C علاوه بر آنتی اکسیدان بودن، برای تشکیل بافت‌های جدید پیوندی ضروری بوده و کمبود آن علاوه بر مشکلات جسمی، علائمی شامل افسردگی، خستگی بیش از حد، بروز ناگهانی رفتارهای عصبی و هیجانات زیاد را بروز می‌دهد.
کشف ژن نزدیک بینی نزدیک بینی به دلیل طویل شدن کره چشم است که موجب می شود تصویری که به طور عادی باید روی شبکیه تشکیل شود جلوتر از آن شکل بگیرد. به این ترتیب تصویر غیرکانونی می شود و وضوح خود را از دست می دهد.
موفقیت بزرگ دانشمندان هسته ای کشور عضو هیات علمی پژوهشکده فیزیک پلاسما و گداخت هسته‌ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به موفقیت‌های پژوهشگران ایرانی در هر چهار روش مدرن گداخت هسته ای و طراحی و ساخت سه دستگاه گداخت هسته ای در کشور، از ارائه طرحی برای ساخت «تاسیسات گداخت هسته‌یی بور» طی سه سال آینده خبر داد که در صورت تصویب، ایران پس از آمریکا دومین کشور جهان خواهد بود که توانسته تحقیقات گداخت هسته‌یی را با هر سه نسل سوخت‌های گداخت انجام دهد.
تصاویر شگفت انگیز اسرار جهان میکروسکوپی اسپایک واکر که یک معلم بازنشسته مدرسه است این جوایز را به دلیل به خدمت گرفتن هنر عکاسی در عرصه پزشکی دریافت کرده است. براساس گزارش گاردین، وی این تصاویر میکروسکوپی را در گاراژ منزل خود که آن را به یک لابراتوار شخصی تبدیل کرده، گرفته است.
علائم هشدار دهنده سرطان هرچند درمان بیماری سرطان در مواردی ممکن است با دشواری هایی همراه باشد اما درصورت تشخیص به موقع می تواند کمک زیادی به درمان باشد لذا در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده خاص و مراجعه به موقع به پزشک متخصص می توان موجب شناسایی به هنگام بیماری سرطان شد.
تصویر خوشحالی در مغزیک تصویر میکروسکوپی زیبا از بلورهای دوپامین هورمون دوپامین یک ماده شیمیایی است که در مغز حرکات، حالات روحی و حافظه را کنترل می کند دوپامین به هورمون خوشحالی معروف است
نقش سوسک ها در جلوگیری از رشد باکتری ها محققان انگلیسی دریافتند که مغز کوچک سوسک ها می تواند به رشد آنتی بیوتیک های جدیدی که مانع از گسترش باکتری های کشنده و مقاوم در برابر درمان می شوند، کمک کند.
تاثیر استرس بر افزایش مرگ در این پژوهش محققان 861 فرد 65 ساله و پیرتر را تحت مطالعه قرار دادند. ظرف 6 سال پس از آغاز تحقیقات 183 تن از این افراد مردند.
یک راه ساده برای طولانی تر شدن عمر محققان انگلیسی می گویند افرادی که مویشان در حال سفید شدن است به راحتی و با پیاده روی روزانه می توانند طول عمر خود را افزایش دهند. محققان بر این باورند که این قبیل اقدامات ساده در صورتی که به صورت منظم و مداوم صورت گیرد طول عمر افراد را در هر سن و با هر جنسیتی و با هر میزان وزنی ، سالم نگاه می دارد.
تقویت حافظه با زبان اشاره استفاده از دستان هنگام صحبت کردن باعث بالا رفتن و بهبود حافظه می‌شود. طبق تحقیقات دانشمندان افرادی که هنگام صحبت کردن از ایما و اشاره استفاده می‌کنند در یادآوری خاطرات ذهن قوی‌تری داشته و زودتر خاطراتشان را به یاد می‌آورند.هر چند قدرت با صدای بلند صحبت کردن بیشتر از قدرت حرکات همراه با ایما و اشاره است.
گوجه فرنگی پخته از بروز سرطان پروستات پیشگیری می کند این محققان در این خصوص توضیح دادند: "ما دریافتیم که یک رژیم غذایی غنی از گوجه فرنگی به ویژه گوجه فرنگی که همراه با دانه ها و پوست آن پخته شده باشد می تواند توسعه تومورهای پروستات و فاکتورهای التهابی مرتبط با فرایند توموری را کاهش دهد. در حقیقت تنها مصرف لیکوپن موجود در گوشت گوجه فرنگی کافی نخواهد بود."
تائید وجود طبقه جدیدی از سیاه چاله‌ها محققان انگلیسی دانشگاه لچستر به همراه ستاره شناسان مرکز تحقیقات فضایی فرانسه و دانشمندان آمریکایی با استفاده از تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) واقع در شیلی یک چشمه پرتوهای ایکس به نام HLX-1 را رصد کردند که یکی از مهمترین اعضای یک طبقه جدید چشمه های فوق نورانی پرتوهای ایکس به شمار می رود. این جرم آسمانی در کهکشان ESO 243-49 در فاصله حدود 300 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.
فیس بوک باعث افت تحصیلی می‌شودبه گفته روانشناسان، نتایج امتحانات دانشجویانی که بطور متناوب هنگام مطالعه از فیس بوک استفاده می کنند نسبت به دانشجویانی که فعالیتی در این شبکه نداشتند 20 درصد ضعیف تر شده است.
افسردگی در کمین مردانی که تازه پدر شده اند محققان انگلیسی با مطالعه روی ۸۶۹۵۷ خانواده دریافتند که حدود یک پنجم از پدران و بیش از یک سوم از مادران در طول یک سال اول تولد نوزادشان در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند.
آ‌مادگی ایران برای تولید 20 داروی رادیواکتیو سازمان انرژی اتمی در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای 8 پژوهشکده تخصصی دارد که یکی از آنها پژوهشکده کشاوری، پزشکی و صنعتی است که موضوع تولید رادیوداروها در این مرکز پیگیری می‌شود.
یک هدف درمانی جدید در مبارزه با سرطان کشف شددانشمندان آمریکایی با هدف کشف راههای جدید در درمان سرطان دریافتند که برخی از مولکولهای کوچک RNA می توانند به صورت گزینشی سلولهای توموری را نابود کنند.
ماهواره رصدگر زمین اروپایی ها سرما خورد! ماهواره اروپایی رصدگر زمین یا Goce به علت سرماخوردگی شدید از کار افتاد و به دلیل سرد شدن بیش از اندازه برخی از سیستمهای خارجی اش دچار اختلال شد.
تلفن همراه را به رختخواب نبرید به گفته دکتر موسوی موحدی همین پدیده در بررسی اثرات امواج در بیماران تالاسمی هم مشاهده شده و در این مورد از نظر ساختار هموگلوبین، ساختمان سوم آن که عامل اصلی عملکردهای این مولکول است، دچار تغییر شده است.
گرسنگی، مغز را هوشیار می‌کند به گزارش روزنامه سان، لیپیدهای طبقه‌ای از مولکول‌ها هستند که شامل چربی‌ها مثل کلسترول و ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A , D می‌شوند.
ده عکس ‌برتر نشنال جئوگرافیکصحنه دیدنی یک ماهی غول‌آسای گونه تارپون در میان گله ماهیان کوچک سیلورساید در سواحل جزیره گراند کایمن در حال شکار.
ابداع محقق ایرانی دانشگاه پوردو برای تزریق بدون درد تمامی داروها محقق ایرانی دانشگاه پوردو و همکارانش در این دانشگاه موفق به ابداع پمپی کوچک شدند که با کمک حرارت بدن فعال شده و می تواند انواع داروها را با کمک میکرو سوزنها از طریق پوست به بدن انسان انتقال دهد بدون اینکه دردی احساس شود.
فست فودها عامل مهم بروز سرطان معده استعضو کمیته راهبردی رادیوتراپی و انکولوژی وزارت بهداشت نسبت به مصرف بی رویه «فست فود» و ارتباط نزدیک آن با سرطان معده هشدار و داد گفت: سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران است که علتی جز «خورد و خوراک» ندارد.
عامل تنبلی را در میان ژن ها جستجو کنید اگر همیشه برای ورزش کردن تنبلی می کنید و به خاطر این تنبلی با خودتان دچار چالش می شوید، علت این سستی و کاهلی را باید در ژنهای خودتان جستجو کنید.
۱۰۰ ژن کاهنده خطر انسداد عروق قلبی شناسایی شد بر اساس مطالعات جدید، پژوهشگران در حدود ۱۰۰ ژن را در ژنوم انسان شناسایی کرده اند که ممکن است در تنظیم سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری انسداد شرائین اکلیلی قلب موثر باشند.
مغز انسان حرف می زند دانشمندان اعلام کردند تا آغاز دوره آزمایشهای بالینی این شیوه بر روی افرادی که قدرت سخن گفتن ندارند و در کما به سر می برند، راه درازی در پیش است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد