مجموعه مقالات ، اشعار ، متن ادبی و اس ام اس عید سعید غدیر (2)

شعر غدیر / تا شد به روی دست نبی (ص) مرتضی (ع) بلند تا شد به روی دست نبی (ص) مرتضی (ع) بلند شد رایت جلال خدا برملا بلند بشنید چون که نغمه «یا ایهاالرسول» گردید منبری همه از پشته‌ها بلند مرآت پاک لم‌یزلی، آیت جلی شد بر سریر دست حبیب خدا بلند
احادیث برگزیده غدیرالیوم اکملت لکم دینکم‏ و اتممت علیکم نعمتى‏ و رضیت لکم الاسلام دینا. سوره‌ی مائده، آیه‌ی 3 امروز (روز غدیر خم) دین شما را به حد کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را بعنوان دین براى شما پسندیدم. زیاد بن محمد گوید: بر امام صادق(ع) وارد شدم و گفتم: آیا مسلمانان عیدى غیر از عید قربان و عید فطر و جمعه دارند؟ امام(ع) فرمود: آرى، روزى که رسول خدا(ص) امیرمؤمنان(ع) را (به خلافت و ولایت) منصوب کرد.
در غدیر چه اتفاقی افتاد؟پس از پایان مراسم حج در سال دهم هجرت، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از مکه به سوی مدینه حرکت کرد. هنگامی که کاروان به منطقه‌ای به نام غدیر خم (در نزدیکی جحفه) رسید، جبرئیل از سوی خداوند، به پیامبر وحی فرستاد که:« یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فما بلغت رسالته »؛ _سوره مائده، آیه 67_ (ای فرستاده ما؛ تمام آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، به مردم ابلاغ کن؛ و اگر این کار را نکنی رسالت خود را انجام نداده‌ای.)
غدیر خم کجاست؟در زبان عربی، به سرزمین‌هایی که در مسیر سیلاب قرار دارند و آب سیل‌ها با عبور از میان آن‌ها به دریا می‌ریزد "وادی" گفته می‌شود. در این مسیرها، آب‌گیرهایی طبیعی به وجود آمده که پس از عبور سیل از آن‌ها، آب‌های باقی‌مانده در آن جمع می‌شوند. به چنین گودال‌ها و آب‌گیرهایی در عربی "غدیر" می‌گویند. منطقه‌ی "غدیر خم" نیز در مسیر سیلاب‌هایی واقع شده است که پس از عبور از غدیر به "جُحْفه" می‌رسند و سپس تا دریای سرخ ادامه پیدا می‌کنند و آب سیل‌ها را به دریاها می‌ریزد.
عید غدیر خم، عید الله‌اکبر عید غدیر، عید الله اکبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏ است. هیچ روزى در طول سال، فرخنده‌تر و مبارک‌تر از این روز مقدس نزد شیعیان اهل‏ بیت نیست. امام صادق(ع) می‌فرماید: "روزعید غدیر خم در میان سه عید فطر و قربان و جمعه، مانند درخشندگى ماه در میان ‏ستارگان است."
عید غدیر / جشن ولایت عید غدیر از اعیاد ویژه اسلامی است که مسلمانان سراسر جهان آن را با شکوه و عظمت هر چه بیشتر در مقایسه با اعیاد دیگر جشن می گیرند. سنت و فرهنگ زیبای تبریک به سادات و رفتن به منزل و دیدار آنان، نمونه بارز بزرگی شأن و مقام والای اهل بیت پیامبر است. مسلمانان با تبریک این روز به سادات، شروع ولایت و امامت علی علیه السلام را جشن می گیرند و آنان را فرزندان و ادامه دهنده نسل پاک ایشان معرفی می کنند. آنها با احترام و بزرگداشت به سادات در همه زمان ها به ویژه در این روز، محبت قلبی خود را به اهل بیت ابراز می دارند و با این کار اطاعت خود را از سخنان آنان مبنی بر احترام فرزندان پیامبر نشان می دهند.
شعر غدیر / ترنم غدیر برفراز مجلس ما، ماهی امشب سر زند خنده بر خورشید و ماه از تابش منظر زند ساقی گل چهره امشب جلوه دیگر کند مطرب خوش نغمه امشب پرده دیگر زند
شعر غدیر / شیعه جوشیده ‏ست از غدیر جلوه ‏گر شد بار دیگر طور سینا در غدیر ریخت از خم ولایت مى به مینا در غدیر رودها با یکدگر پیوست کم‏کم سیل شد موج مى‏زد سیل مردم مثل دریا در غدیر
امام علی(ع) از دیدگاه اندیشمندان غیرمسلمانعلی علیه السلام شخصیتی بزرگ و بی بدیل است که در طول تاریخ همواره مورد مدح و ستایش بزرگان قرار گرفته و حتی کسانی که به امامت علی (ع) باور ندارند نیز، او را در نوع خود یگانه و بی نظیر می دانند؛ مطلبی که پیش رو دارید نمونه ای است از گفتار اندیشمندان غیر مسلمان درباره حضرت علی (ع) ... :
شهید مطهرى و واقعه غدیر بهترین تعبیر درباره استاد شهید مطهرى ، کلام امام خمینى - رضوان الله علیه - است: « شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالی مقام مرحوم آقاى حاج شیخ مرتضى مطهرى - قدس سره - ... که در اسلام ‏شناسى و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود ... در عمر کوتاه خود اثرات جاویدى به یادگار گذاشت که پرتوى از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب بود. او با قلمى روان و فکرى توانا در تحلیل مسائل اسلامى و توضیح حقایق فلسفى با زبان مردم و بى ‏قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بى‏استثنا آموزنده و روان ‏بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبى سرشار از ایمان و عقیدت، نشات مى‏گرفت، براى عارف و عامى سودمند و فرح زاست... .»
عید غدیر در سیره اهل‏بیت(ع) غدیر، تنها نه به عنوان «روزى تاریخى‏» ، بلکه به عنوان یک‏«عید اسلامى‏» مطرح است. عید بودن آن نیز، مراسم و سنتهاى خاصى‏را مى‏طلبد و نه تنها باید آن را عید دانست، بلکه باید آن را عید گرفت و به شادمانى پرداخت و به عنوان تعظیم شعائر دینى، آن‏را بزرگ داشت و برشکوه آن افزود، تا ارزشهاى نهفته در این روزعظیم، همواره زنده بماند و سیره معصومین(علیهم السلام)احیاگردد. مسابقه «غدیر» و «عیدگرفتن‏» این روز مقدس، به زمان ‏پیامبراکرم(ص)مى‏رسد. در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینى‏ادامه داشته و امینان وحى الهى، همچون امام صادق(ع)و امام‏رضا(ع)آن را آشکار ساخته و یادش را گرامى و زنده نگه مى‏داشتند. پیش از آنان نیز، امیرالمومنین(ع)احیاگر این عید بود.
زمینه های تاریخی واقعه غدیر با حلول ماه ذى القعده سال دهم هجرى، رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله و سلم تصمیم خود را جهت زیارت خانه خدا و اداى فریضه حج با مسلمانان در میان نهاد.این خبر به سرعت در شهر مدینه و اطراف آن منتشر گردید و علاوه بر آن به گوش مسلمانان دیگر که در نقاط مختلف عربستان زندگى مى‏کردند رسید، به طورى که در اندک زمان هزاران نفر براى برگزارى فریضه حج در کنار رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم حاضر شدند. در بیست و پنجم ذى القعده کاروان رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم با شمار زیادى از مسلمانان که مورخان تعداد آنها را تا صد هزار نفر و یا اندکى بیشتر ذکر کرده‏اند، از مدینه
فرهنگ نام هاى غدیر آنچه در زیر مى‏آید پنجاه نام و یا صفت براى روز غدیر است که از روایات برگرفته‏ایم : 1 ـ بزرگترین عید خدا؛ (عیدالله الاکبر) (1) 2 ـ روز گشایش؛ (یوم وقوع الفرج) (2) 3 ـ روز خشنودى پروردگار؛ (یوم مرضاة الرحمن) (3) 4 ـ روز زبونى شیطان؛ (یوم مرغمة الشیطان) (4) 5 ـ روز مشعل فروزان دین؛ (یوم منار الدین) (5) 6 ـ روز بپا خاستن؛ (یوم القیام) (6) 7 ـ روز شادمانى؛ (یوم السرور) (7) 8 ـ روز لبخند؛ (یوم التبسم) (8) 9 ـ روز راهنمایى؛ (یوم الارشاد) (9)
عید غدیر برترین و پرشکوه ترین عید اسلامى« یوم غدیر خم افضل اعیاد أمتى، و هو الیوم الذى امرنى الله بنصب اخى على بن ابى طالب علما لأمتى یهتدون به من بعدى، و هو الیوم الذى اکمل فیه الدین، و أتم على أمتى فیه النعمة، و رضى لهم الاسلام دینا » ؛ روز پر شکوه « غدیر » از برترین عیدهاى مذهبى براى جامعه و امت من است، چرا که در این روز پر برکت بود که خدا به من فرمان داد تا برادرم على(ع)را به رهبرى راستین امت خویش برگزینم و به مردم روشنگرى کنم که پس از من از او پیروى نمایند.و نیز در این روز بود که خداى فرزانه دین خود را کامل و نعمت خویش را بر امت من تمام گردانید و خشنود گردید که دین آنان اسلام باشد و خودشان مسلمان واقعى.
اعمال و مستحبات عید غدیرغدیر دریایى از معارف است. فقه، فرهنگ، کلام، اخلاق و تفسیر، همه را دارد؛ ولى دریغ که گوهرهایش تا کنون استخراج نشده است، هر چند دستان سخاوتمند امواج غدیر گاه دانه‏هاى گرانبهایى را به ساحل‏نشینانش ارزانى داشته است. در این نوشتار بر آنیم نگاهى به فقه غدیر افکنیم، پیش از ورود به بحث توجه به چند نکته ضرورى مى‏نماید: * مراد از فقه غدیر اعمال مستحب این روز است. روایات سى و شش عمل را در این روز مستحب شمرده‏اند که ما آنها را به ترتیب حروف الفبا ارائه مى‏کنیم.
عید غدیردر سیره اهل بیت علیهم السلام سابقه « غدیر » و « عیدگرفتن » این روز مقدس، به زمان پیامبراکرم(ص) مى‏رسد. در دوران ائمه دیگر نیز این سنت دینى ادامه داشته و امینان وحى الهى، همچون امام صادق(ع)و امام رضا (ع)آن را آشکار ساخته و یادش را گرامى و زنده نگه مى‏داشتند. پیش از آنان نیز، امیرالمومنین (ع) احیاگر این عید بود. رمز عید بودن « غدیر » نیز، کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت در شکل و قالب امامت بود. به فرمان پیامبر خدا(ص)مسلمانان ماءمور شدند « ولایت » را به صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند. رسول خدا نیز براین نعمت الهى شادمانى کرد و فرمود: « الحمدلله الذى فضلنا على جمیع العالمین. »
غدیر از نگاه چهارده معصوم شیخ صدوق در کتاب « امالى » از امام باقر(ع) و آن حضرت از جدش چنین نقل مى‏کند: روزى رسول گرامى اسلام(ص) به امیرمومنان(ع) فرمود: اى على، خداوند آیه « یاایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک » (2) را در باره ولایت تو بر من نازل کرد. اگر آنچه به من امر شده تبلیغ نکنم، عملم باطل است و کسى که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، کردارش باطل است. اى على، من جز سخن خدانمى‏گویم . (3)
امامت در حدیث غدیر پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم پس از فراغت از انجام مناسک حج در بازگشت از حجة الوداع، هنگامى که به غدیر خم رسیدند بر اساس فرمان خداوند و نزول آیه‏ یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک (1) :اى پیامبر آنچه را که بسویت از جانب پروردگارت نازل شده است تبلیغ نم، مسلمانان را فرمان دادند تا متوقف شوند.در آن موقعیت که هوا بسیار گرم بود و براى مسلمانان که با آن حضرت حج بجا آورده بودند و براى بازگشت به محل خویش شتاب زده بودند این سؤال مطرح بود که چه حادثه‏یى باعث شده که پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم مسلمانان را متوقف سازد؟
سند حدیث غدیر واقعه عظیم غدیر،شامل مراحل مقدماتى قبل از خطبه و متن خطبه و وقایعى که همزمان با خطبه اتفاق افتاد و آنچه پس از خطبه بوقوع پیوست،بطوریکه روایت واحد و متسلسل بدست ما نرسیده است.بلکه هر یک از حاضرین در غدیر،گوشه‏اى از مراسم یا قطعه‏اى از سخنان حضرت را نقل نموده‏اند.البته قسمتهایى از این جریان بطور متواتر بدست ما رسیده است،و خطبه غدیر نیز بطور کامل در کتب حدیث حفظ شده است.
متن کامل خطابه پیامبر گرامی(ص) در غدیر به عربیمَعاشِرَ النَّاسِ، إِنَّهُ جَنْبُ الله الَّذی ذَکَرَ فی کِتابِهِ العَزیزِ، فَقالَ تعالی (مُخْبِراً عَمَّنْ یُخالِفُهُ): (أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتا عَلی ما فَرَّطْتُ فی جَنْبِ الله). مَعاشِرَالنّاسِ، تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ وَ افْهَمُوا آیاتِهِ وَانْظُرُوا إِلی مُحْکَماتِهِ وَلاتَتَّبِعوا مُتَشابِهَهُ، فَوَالله لَنْ یُبَیِّنَ لَکُمْ زواجِرَهُ وَلَنْ یُوضِحَ لَکُمْ تَفْسیرَهُ إِلاَّ الَّذی أَنَا آخِذٌ بِیَدِهِ وَمُصْعِدُهُ إِلی وَشائلٌ بِعَضُدِهِ (وَ رافِعُهُ بِیَدَی) وَ مُعْلِمُکُمْ: أَنَّ مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ، وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی. مَعاشِرَالنّاسِ، إِنَّ عَلِیّاً وَالطَّیِّبینَ مِنْ وُلْدی (مِنْ صُلْبِهِ) هُمُ الثِّقْلُ الْأَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الْأَکْبَرُ، فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَ مُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یَفْتَرِقا حَتّی یَرِدا عَلَی الْحَوْضَ.
متن کامل خطابه غدیر به فارسی هان مردمان! عل را برتر دانید؛ که او برترین مردمان از مرد و زن پس از من است؛ تا آن هنگام که آفریدگان پایدارند و روزی شان فرود آید. دور دورباد از درگاه مهر خداوند و خشم خشم باد بر آن که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد! هان! بدانید جبرئیل از سوی خداوند خبرم داد: «هر آن که با علی بستیزد و بر ولایت او گردن نگذارد، نفرین و خشم من بر او باد!» البته بایست که هر کس بنگرد که برای فردای رستاخیز خود چه پیش فرستاده. [هان!] تقوا پیشه کنید و از ناسازگاری با علی بپرهیزید. مباد که گام هایتان پس از استواری درلغزد. که خداوند بر کردارتان آگاه است.
خلاصه ای از واقعه غدیر در سال دهم هجرت، به دستور الهى آخرین سفر پیامبر صلى الله علیه و آله به مکه براى تعلیم حج و اعلام ولایت ائمه علیهم السلام آغاز شد.در این سفر بیش از یکصد و بیست هزار نفر آنحضرت را همراهى کردند که در شرایط آن زمان سابقه نداشت. بلافاصله پس از پایان مراسم حج، اعلام شد همه حجاج از مکه خارج شوند و براى برنامه‏اى مهم در غدیر خم که کمى قبل از محل جدا شدن کاروانها بود حضور یابند. سه روز پس از پایان مراسم حج، سیل جمعیت به سوى غدیر حرکت کردند.
راویان حدیث غدیر جمع آوری اسامی راویان حدیث غدیر ـ که نتیجه زحمات فرزانگانی چون میرحامد حسین و علامه امینی است ـ اثبات می کند که هیچ حدیث نبوی به اندازه حدیث غدیر روایت کننده ندارد. راویان حدیث غدیر از مردان صحابه 160 نفر، و از زنان صحابه هفت نفر، و از تابعین صد نفرند.
زیارت نامه غدیر امام علی النقی علیه السلام ، در سالی که معتصم عباسی آن حضرت را از مدینه به سامرا آورد، در روز عید غدیر به نجف آمدند و امیرالمؤمنین علیه السلام را زیارت کردند و زیارت نامه مفصلی که یک دوره کامل اعتقادی درباره فرهنگ غدیر است، خواندند و ماجرای غدیر را چنین بیان فرمودند: «من شهادت می دهم که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آنچه درباره تو از سوی خدا نازل شده بود ابلاغ کرد و امر خدا را امتثال نمود و اطاعت و ولایت تو را بر امتش واجب کرد و برای تو از آنان بیعت گرفت و تو را صاحب اختیار مؤمنان قرار داد، همان گونه که خداوند این مقام را برای تو قرار داده بود. سپس خدا را بر این مطلب شاهد گرفت و فرمود: آیا فرمان الهی را به شما نرساندم؟ گفتند: آری رساندی. فرمود: خدایا شاهد باش و تو برای شاهد بودن و قضاوت بین بندگان کافی هستی».
همه چیز در مورد عید سعید غدیراز واقعه غدیر چه بنویسم که خدا برایت نوشت: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ»؛ نعمت خود را با غدیر بر شما تمام کردم و افزود: «رَضیتُ لَکُم الاِسلامَ دینا». از روزی بگویم که حاجیان به تو شاد باش می گفتند، یا از آن لحظه بگویم که دست رحمت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم روی شانه تو آمد و تو را تا عرش بلند کرد؟ بوسه بر دستی در دست پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم عید غدیر امسال را به یاد لحظه ای که محمد صلی الله علیه و آله وسلم دست تو را بالا برد و فریاد زد: «مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَهَذا عَلِیٌ مَوْلاهُ» متبرک کردم، و چشمانم را با سرمه محبتت آذین بستم؛ و بر دستی بوسه زدم که در دست پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم قرار گرفت.
جغرافیای غدیر منطقه غدیرخم در مسیر سیلاب هایی واقع شده که پس از عبور از غدیر به «جُحْفه» می رسد و سپس تا دریای سُرخ ادامه پیدا می کند و آب سیل ها را به دریا می ریزد. چنین مسیرهایی را به زبان عربی «وادی» می گویند. وادی جُحْفِه مسیر سیلی است که به دریا می ریزد. در این مسیر آبگیری طبیعی به وجود آمده که پس از عبور سیل، آب های باقیمانده در آن جمع می شود. به چنین گودال ها و آبگیرهایی در عربی غدیر می گویند. در مناطق مختلف غدیرهای زیادی در مسیر سیل ها وجود دارد که با نام گذاری از یکدیگر شناخته می شوند. این غدیر هم برای شناخته شدن از غدیرهای دیگر، به نام «خم» نامگذاری شده است.
قطعات ادبی (شعر و نثر) ویژه عید غدیریکی از جلوه های ادبی غدیر شعرهای بسیاری است که درباره غدیر سروده شده است. این اشعار که به اصطلاح «غدیریه» نامیده می شوند، بسیار مورد توجه بوده، کتاب های مستقلی برای جمع آوری آنها تألیف شده است. جلوه ادبی دیگر غدیر نثرهای داستانی و حماسی درباره غدیر است که در به تصویر کشیدن غدیر نقش مهمی ایفا کرده است. تدوین کتب شعر غدیر برخی اشعار مربوط به غدیر جمع آوری، و این اسناد ادبی غدیر را به صورت مجموعه های تنظیم و عرضه کرده اند. برخی از این کتاب ها مستقلاً درباره اشعار غدیر است که نمونه هایی از آنها نام برده می شود:
عید غدیر عید تاریخی آل محمد(ص)گرامی داشتِ یادبود سالانه غدیر، تجدید خاطره آن و بیعت مجدد با امیرالمؤمنین علیه السلام است، که از زمان ائمه علیهم السلام تا کنون همواره برگزار شده است. سالانه هزاران نفر در شب و روز غدیر در حرم امیرالمؤمنین علیه السلام حضور یافته اند و بَندِ رِقّیَّتِ او را زینت گردن خود ساخته اند و به صاحب اختیاری مطلق او بر همه هستی شان بالیده و این را به مانند بیعت با فرزندش حضرت قائم آل محمدعجل اللّه فرجه تلقی کرده اند.

مجموعه مقالات ، اشعار ، متن ادبی و اس ام اس عید سعید غدیر (1)

پیامک (اس ام اس ) عید غدیر غدیر روز اثبات امامت ائمه طاهرین (علیهم السلام) بر شیعیان حضرت مهدی مبارک باد. امروز تنها وارث غدیر حضرت مهدی (علیه السلام) است. خدایا لذت دیدارش را بر ما ارزانی دار.
روز شمار عید غدیر آخرین حج نبوی، بر پایه حکم و وحی الهی شکل گرفته و به دستور قاطع خداوند مبنی بر ابلاغ حکم وصایت و امامت صورت پذیرفته است: " یا ایُها الرُّسوُل بَـلـِّغ ما اُنزِلَ الیکَ مِن رَبِّک وَ اِن لـَم تـَفعَل فـَما بَلـَّغت رِسالـَتـَهُ " (مائده/ 67) " ای پیامبر، ابلاغ کن آنچه را که از طرف پروردگارت بر تو نازل شده، که اگر انجام ندهی، رسالت او را نرسانده ای . " این چه پیغامی است که اگر ابلاغ نگردد، رسالت همچنان ناقص می ماند و تلاش بیست و سه ساله پیامبر عزیز با تمام سختی ها، جنگ ها و ... بی ثمر خواهد بود؟
قرآن کریم و رویداد غدیر در رویداد «غدیر» گذشته بر آیه «تبلیغ» یعنى آیه: «یا اَیّها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» دو آیه دیگر نازل شده و به حادثه رنگ ابدى و جاودانى بخشیده است این دو آیه عبارتنداز: 1- آیه اکمال دین . 2- آیه سؤال عذاب. اینک پیرامون هر دو آیه به بحث و گفتگو مى‏پردازیم : «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دیناً» 1 «امروز کافران از (نابودى) دین شما نومید شدند از آنان مترسید و از من بترسید، امروز دین شما را تکمیل کردم و نعمت خود را به پایان رسانیدم و اسلام را به (عنوان) دین، براى شما برگزیدم».
پژوهشی در زمینه آیة‏الاکمالدر این روز - عرفه یا غدیر - چه حکمی از احکام الهی یا فرایض دینی بر مسلمانان ابلاغ شد و چه روی داد مهم تاریخی به‏وقوع پیوست که خداوند این روز را روز اکمال دین می‏نامد؟ تعدادی از مفسران عامه با توجه به قسمت‏های قبلی آیه گفته‏اند: علت اکمال دین در این روز بیان احکامی است که در ابتدای آیه ذکر شده; زیرا با نزول این آیه، بیان احکام کامل شد و حکمی دیگر باقی نماند که بعدا نازل شود و در این روز، باب تشریع احکام مسدود گردید و این اکمال دین است.
آداب غدیر از نگاه روایات دو حادثه بسیار مهمّ و بزرگ در تاریخ اسلام رخ داد که از یکی رسالت و از دیگری امامت به وجود آمد. نخستین حادثه، نزول وحی بود که رسالت پیامبر(ص) را در برداشت. دومین حادثه، غدیر بود که امامت را به وجود آورد و در حقیقت ادامه رسالت بود. روز غدیر و امامت همان قدر اهمیت دارد که روز بعثت و رسالت. خداوند منّان نیز در قرآن به این ارتباط اشاره کرده و فرموده است: یا ایّها الرسول بلّغ ما انزل الیک من ربّک وإن لم تفعل فما بلّغت رسالته واللّه یعصمک من النّاس ان اللّه لایهدی القوم الکافرین. (مائده، 67) در آیه دیگر که همان روز و بعد از آن واقعه غدیر نازل شد فرمود: الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا.(مائده،3)
حضرت علی(علیه السلام) و غدیر از منظر ولایت شخصیت امیرالمؤمنین (علیه الصلاة والسلام) ترکیبی از عناصری است که هر کدام به تنهایی یک انسان عالی مقام را اگر بخواهد به اوج آن برسد، به زانو در می آورد. زهد امیر المؤمنین (علیه السلام) و بی اعتنایی او نسبت به شهوات زندگی - و زخارف دنیایی یکی از این عناصر است. علم آن بزرگوار و دانش وسیع او که بسیاری از بزرگان مسلمین و همه ی شیعه بر آن اتفاق دارند که بعد از نبی اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) کس دیگری غیر از امیرالمؤمنین (علیه السلام) از آن برخوردار نبوده است، یکی دیگر از این عناصر است. فداکاری آن بزرگوار در میدانهای مختلف- چه میدانهای نظامی، و چه میدانهای اخلاقی و سیاسی- یکی از این عناصر است.
غدیر، جارى در همه اعصار مساله غدیر، مساله اى نیست که بنفسه براى حضرت امیر یک مساله اى پیش بیاورد، حضرت امیر مساله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجود شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر براى ایشان ارزش ندارد، آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیر آمده است. خداى تبارک و تعالى که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسى نیست که بتواند عدالت را به آن طورى که باید انجام بدهد، آن طورى که دلخواه است انجام بدهد، مامور مى کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهى داشته باشد،
متن ادبی غدیر / غدیر زنده استزمان غدیر، مکان غدیر ، اصحاب غدیر ، کلام غدیر، بیعت غدیر، الاهی بودن غدیر و علی علیه السلام این رخداد بزرگ را در جایگاهی مهم و حساس از تاریخ قرار داده است و سبب ماندگاری و جاودانگی آن شده است .
اشعار غدیر / صحراى غدیر زیارتگه دلها آن روز که با پرتو خورشید ولایت‏ ره را به شب از چهار طرف بست محمد صحراى غدیر است زیارتگه دلها از شوق على داد دل از دست محمد تا جلوه حق را به تماشا بنشینند بگرفت على را به سر دست محمد یحیى:کوثرى از مى غدیر خم ساقى اى قدت طوبى،اى لبت کوثر کوثرى میم امروز،از غدیر خم آور
اشعار غدیر / هستى ما از خم غدیر تو مست قسم به جان تو اى عشق اى تمامى هست‏ که هست هستى ما از خم غدیر تو مست در آن خجسته غدیر تو دید دشمن و دوست‏ که آفتاب بود آفتاب بر سر دست فراز منبر یوم الغدیر این رمز است‏ که سر ز جیب محمد،على برآورده حدیث لحمک لحمى بیان این معناست‏
اشعار غدیر / طواف عشق تا امام عاشقانْ حضرت امیر شد آسمان شکوفه کرد ناگهان غدیر شد ناگهان تمام دشت پر شد از نماز رود سَروْ سربلند کرد، بید سر به زیر شد عاشقانه زیستن، باز امتداد یافت دل به روز عاشقی باز هم اسیر شد هم تمام کوه‏سار غَرق عطر لاله شد
اشعار غدیر / دریا در غدیر غنچه باغ ولایت شد شکوفا در غدیر بر ثمر بنشست باغ آرزوها درغدیر تا شود روشن جهان از پرتو خورشید عشق از افق مهر ولایت شد هویدا در غدیر تا علی بر روی دستان پیمبر جاگرفت رفت روی دست اقیانوس، دریا در غدیر
اشعار غدیر / ماه یکم خم غدیر و ساقی و صهبای احمد است بزم سرور و عید احبّای احمد است شور عظیم تاج گذاری مرتضی است روز ظهور آیت کبرای احمد است فرمان رسیده از طرف ذات کبریا بعد از نبی، علی است که همتای احمد است
اشعار غدیر / نبوت و ولایت مهر تابان ولایت شد نمایان در غدیر باز بخشید این بشارت، خلق را جان در غدیر خوان و احسان و کرم گسترد یزدان تا کند عالمى را بر سر این سفره مهمان در غدیر از طواف کعبه امروز آن که بر گردد، یقین‏ حج او مقرون بود با عهد و پیمان در غدیر
اشعار غدیر / غوغا در غدیردشت غوغا بود، غوغا بود، غوغا در غدیر موج مى‏زد سیل مردم، مثل دریا در غدیر تشنگیها بود و توفان بود و شن بود و غبار محشرى از هر چه با خود داشت صحرا، در غدیر کاروان آرام و بى تشویش لنگر مى‏گرفت تا بگیرد کاروان سالارشان جا در غدیر گردها خوابید کم کم، کاروان خاموش شد
اشعار غدیر / چهار ده قرن پس از حادثه کاروان بود و بیابان عطشناک غدیر و نبى ملتهب از باده ادراک غدیر کاروان بود و بیابان که سراپا مى‏سوخت‏ و محمد، که افق را به نگاهش مى‏دوخت‏ آنچه ما نیز شنیدیم که شد، مى‏دانست تشنه حادثه‏اى بود، و خود مى‏دانست ! وحى آمیخته با جام افق خواهد شد وحى روشنگر ابهام افق خواهد شد
اشعار غدیر / نوبت خم و غدیر است امروز بگو،مگو چه روز است؟ تا گویمت این سخن به اکرام موجود شد از براى امروز آغاز وجود تا به انجام امروز ز روى نص قرآن‏ بگرفت کمال،دین اسلام امروز به امر حضرت حق‏
اشعار غدیر / ساقى خم غدیر باده بده ساقیا،ولى ز خم غدیر چنگ بزن مطربا،ولى به یاد امیر وادى خم غدیر،منطقه نور شد باز کف عقل پیر،تجلى طور شد آیة الله کمپانى:غدیر،حدیثى از قدیم ولایتش که در غدیر شد فریضه
واقعه غدیر یا اکمال دین پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در سال دهم هجرت براى انجام فریضه و تعلیم مراسم حج به مکه عزیمت کرد. این بار انجام این فریضه با آخرین سال عمر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) عزیز مصادف شد و از این جهت آن را نامیدند. افرادى که به شوق همسفرى و یا آموختن مراسم حج همراه آن حضرت بودند تا صد و بیست هزار تخمین زده شده اند.
غدیر از گلوى شقایق برابر آنچه از منابع تاریخى به دست مى‏آید اولین موردى که حضرت على - علیه السلام - حدیث غدیر را مطرح فرمود، بعد از رحلت پیامبر اکرم - صلى الله علیه و آله - بود. وقتى حضرت را براى بیعت‏به مسجد آوردند، آن بزرگوار با بیان حقانیت‏خود خلافت مسلمین را از آن خویش دانست و از بیعت امتناع کرد. بشیر بن‏سعد انصارى برخاست و گفت: اى ابوالحسن، اگر انصار قبل از بیعت‏با ابوبکر این کلام را مى‏شنیدند، حتى دو نفر در باره بیعت‏با شما اختلاف نمى‏کردند. حضرت در جواب فرمود: «یا هؤلاء اکنت ادع رسول الله مسجى لا اواریه و اخرج انازع فى سلطانه؟ و الله ما خفت احدا یسمو له و ینازعنا اهل البیت فیه و یستحل ما استحللتموه، و لا علمت ان رسول الله صلى الله علیه و آله ترک یوم غدیر خم لاحد حجة و لا لقائل مقالا. فانشد الله رجلا سمع النبى صلى الله علیه و اله یوم غدیر خم یقول: «من کنت مولاه فهذا على مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله‏» ان یشهد الان بما سمع‏». (1)
چهل حدیث غدیر در این هنگام دست على(علیه السلام) را گرفتند و او را بلند کردند و به همه مردم معرفى نمودند، سپس فرمودند: «سزاوارتر بر مؤمنان از خود آنان کیست؟ همگى گفتند: خدا و پیامبر او داناترند». پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «خدا، مولاى من و من، مولاى مؤمنانم و من بر آنها از خودشان اولى و سزاوارترم‏». بعد فرمودند: « من کنت مولاه فهذا على مولاه‏اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و... » «اى مردم هرکس من مولاى اویم، على مولاى اوست، خداوندا کسانى را که على را دوست دارند، دوست بدار و کسانى که او را دشمن دارند، دشمن دار و...»
غدیر از زبان حضرت زهرا(سلام الله علیها) هفتاد روز از حادثه بسیار مهم و تاریخی غدیر خم گذشته بود که رسول مکرّم اسلام صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم دیده از جهان خاکی فرو بست و روح مطهرش به عالم ملکوت عروج کرد. ارتحال پیامبر صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم موجی از غم و اندوه در فضای جامعه نوپای اسلامی ایجاد کرد. بار مصیبت چنان سنگین شد که بسیاری در حیرت فرو رفته و از خود بیخود گشتند و از تصمیم‏گیری مناسب و شایسته باز ماندند. جمعی نیز که از قبل خود را آماده چنین روزی کرده بودند، حال و هوای جامعه را برای ایجاد گرد و غبار، مناسب یافتند و با گِل آلودن نمودن آب، به دنبال گرفتن ماهی مراد خود رفتند. ستاره امیدی که در غدیر خم طلوع کرده و آرام‏بخش دل‏های مؤمنان گشته بود، در لابلای گرد و غبار فتنه، از دیدگان کم فروغ، محو شد. در میان ظلمت ارتحال آفتاب، شب‏پره‏ها به تکاپو افتادند و با هجوم به خانه وحی، تلاش مذبوحانه‏ای را برای فرونشاندن نور خدا آغاز کردند؛ غافل از آنکه نور خدا با آن دسیسه‏ها خاموش شدنی نیست.
شعر غدیر / آب، از الغدیر، برمی‌داشت آسمان، سرپناه مولا بود و زمین، کارگاه مولا بود عاشقی، پابه‌پای او می‌رفت چشم نرگس، نگاه مولا بود هرچه می‌کرد، دلبری می‌کرد مهربانی، سپاه مولا بود عدل و آزادگی، که گم می‌شد چشم مردم، به راه مولا بود
شعر غدیر / علی همیشه بزرگ است در تمام فصول صدای کیست چنین دلپذیر می‌آید؟ کدام چشمه به این گرمسیر می‌آید؟ صدای کیست که این گونه روشن و گیراست؟ که بود و کیست که از این مسیر می‌آید؟ چه گفته است مگر جبرییل با احمد؟ صدای کاتب و کلک دبیر می‌آید خبر به روشنی روز در فضا پیچید خبر دهید:‌کسی دستگیر می‌آید
شعر غدیر / در آن خجسته غدیر تو دید دشمن و دوست قسم به جان تو ای عشق ای تمامی هست که هست هستی ما از خم غدیر تو مست در آن خجسته غدیر تو دید دشمن و دوست که آفتاب برد آفتاب بر سر دست نشان از گوهر آدم نداشت هر که نبود به خمسرای ولایت خراب و باده پرست به باغ خانه تو کوثری بهشتی بود که بر ولای تو دل بسته بود صبح الست
شعر غدیر / که: علی دست قادر ازلی‌ست که منم نور احمد مختار مهر من نیست غیر مهر علی ناگهان شد عیان در آن وادی نور مولا علی ز بی حللی چون به خود آمدند، می‌گفتند در حضور خدای لم یزلی که: علی دست قادر ازلی‌ست رشته ما سوا به دست علی‌ست
شعر غدیر / ای علی، ای ارتفاعت تا خدا ای علی، ای ارتفاعت تا خدا بی نهایت، بیکران، بی‌انتها ای علی، ای همسر بانوی اب جلوه حق، اسم اعظم، نور ناب ای علی ای خوب، ای تنهاترین ای ملایک با نگاهت همنشین ای علی، ای آفتاب حق سرشت ای قسیم روشنی‌های بهشت
شعر غدیر / السلام ای غدیر! مَهبَط عشق! السلام ای غدیر! مَهبَط عشق! مقصد دولت مسلّط عشق! السلام ای غدیر! مقصد یار! وی گل‌افشان ز موج‌موج بهار! چه بهاری توراست؟ کز خُم تو مست عشقیم در تلاطم تو؟
شعر غدیر /«لبیک علی »قطره باران به زمین ریخت «لبیک علی »قطره باران به زمین ریخت «لبیک علی» نور و تن دانه به هم خورد یک روز گذشت و شب مستی به سر آمد یعنی سر سنگ و سر دیوانه به هم خورد پس باده پرید از سر مستان و پس از آن بادی نوزید و در یک خانه به هم خورد
شعر غدیر / عطر «من کنتُ...» و غوغای «علی مولاه»عشق ابلاغ شد و حلقه مستان گُل کرد تازه کرد آن خُم نو، چشمه نوشیدن را پر شد آغوش غدیر از دم «بخٍّ بخٍّ» تا بکوبد هیجانات نیوشیدن را عطر «من کنتُ...» و غوغای «علی مولاه» قافله قافله راند این همه کوشیدن را

مقالات جدید

سیر تاریخی حوزه و روحانیت ساختار اصیل روحانیت، از همان دوران ظهور اسلام، توسط شخص پیامبر(ص) پایه‌گذاری شد. آن حضرت از میان اصحاب و تربیت یافتگان مکتب خویش، شخصیت‌های برجسته و کارآمدی را برای تبلیغ دین برگزیدند و به نواحی مختلف اعزام کردند. این افراد که در واقع روحانیان زمان خویش بودند، به عنوان رابط میان پیامبر و مردم، نقش حساس و سرنوشت‌سازی را در عرصه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و مذهبی، به گونه شگفت‌انگیزی ایفا نمودند و در گسترش تعالیم اسلام و تربیت قرآنی نقش محوری داشتند؛ چنان‌که هر چه از تولد این قشر پویا و از خود گذشته سپری شد، بر رشد و شکوفایی و بالندگی آن به موازات رشد و بالندگی اسلام افزوده گشت.
"هنر مدرن"؛ ابزار نفوذ سیا درجهانروزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارش خود می‌نویسد: به مدت چند دهه در مراکز هنری امریکا لطیفه‌ای بر سر زبانها بود که امروز این لطیفه تبدیل به واقعیت شده است. آن لطیفه این بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از هنر مدرن بویژه از آثار هنرمندانی چون "جکسون پولاک"، "رابرت مادرول"، "ویلیام دی کانینگ" و "مارک راتکو" به عنوان سلاحی در دوران جنگ سرد استفاده می‌کرد
آمریکا، باز هم سیاست فرافکنی در نخستین حرکت، کمیته سوم سازمان ملل روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد. گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است این قطعنامه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا مطرح شد که با 80 رأی موافق، در برابر 44 رأی مخالف و 57 رأی ممتنع به تصویب رسید.
چهل مورد از کم هزینه ترین لذت‌های دنیااگه کمی و فقط کمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمان را کمی بهتر کنیم بسیاری از لذت ها نه وقت زیادی می‌خواهد و نه پول زیادی. پس منتظر تغییرات زیاد در یه روزی که معلوم نیست کی باشد نباشیم ... در کوچکترین اتفاقات عظیم ترین تجارب بشر نهفته است . باور کنید ...
رمزگشایی از موانع و راهکارهای ازدواج آسانمهمترین عاملى که در ازدواج جوانان نقشى بسزا دارد خانواده است. چون در اکثر موارد تا خانواده نخواهد به هیچ وجه ازدواج رخ نخواهد داد حتی اگر دولت و تمام ارگانهاى مربوطه بخواهند جوان به سروسامان برسد. اگر خانواده ها واقعا بخواهند و حرکت کنند این خواست و حرکت آنها،حتى دولت و کل جامعه را نیز حرکت خواهد داد. این تغییر نگرش باید از طریق رسانه ها خصوصا صدا و سیما با تهیه و تولید مصاحبه، فیلمها و سریالهاى متناسب با این موضوع و همچنین توسط مبلّغان در محافل و مجالس مذهبى انجام شود.
عید قربان، روز امتحان الهی عید قربان یعنی روز دهم ماه ذی‌الحجه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد در کشورهای اسلامی است که به یاد حضرت ابراهیم(ع)‌ و فرزندش اسماعیل در بسیاری از کشورهای اسلامی در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود. این عید، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشن‌ها و مراسم باشکوهی در این کشورها برگزار خواهد شد.
زندگی سالم / اضطراب‌های شغلینتایج تحقیقی که روی 17 هزار زن شاغل به مدت 10 سال انجام شده نشان می‌دهد این دسته از خانم‌ها 90 درصد بیشتر از کسانی که استرس کمتری دارند، در معرض خطرات حمله قلبی هستند.مشکل مشاغل پراسترس آن است که با توجه به کارهای گوناگونی که باید انجام شود، فرد حق تصمیم‌گیری نداشته و ناچار است با آن شغل و سختی‌هایش به هر حال کنار بیاید، همچنین به طور معمول در این گونه کارها فرصتی برای استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌های فرد شاغل وجود ندارد.
برخی اعمال شب و روز عرفه روایت شده که حضرت امام زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می کرد. امام به او فرمود: واى بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا مى‎کنى؟ حال آن که در این روز امید مى‎رود که بچه‎ها در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند.
معرفی رشته های تحصیلی/ رشته جغرافیاجغرافیای آبها، جغرافیای خاکها، جغرافیای زیستی، آب و هوای ایران، ژئومورفولوژی ایران، منابع و مسائل آب ایران، اصول و روشهای برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی: کشاورزی، مبانی جغرافیای اقتصادی: صنعت، حمل و نقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ‌نشینی، پژوهش میدانی در جغرافیا ( روش تحقیق عملی)، زمین در فضا، ریاضیات، آمار و احتمالات1، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ علم جغرافیا، کارتوگرافی(نقشه‌کشی)، نقشه‌برداری( نظری و عملی)، نقشه‌خوانی، روش تحقیق: نظری، اصول سنجش از دور، کاربرد عکسهای هوایی و ماهواره‌ای در جغرافیا، آمار و احتمالات 2: کاربرد آمار در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم جغرافیا، زمین‌شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم‌شناسی، آب و هوای کره زمین، مبانی ژئومورفولوژی1 : ساختمانی، مبانی ژئومورفولوژی1: دینامیک.
توصیه‌هایی برای درمان «اگزمای دست» خشکی و التهاب پوست دست که پزشکان به آن «اگزما» یا «درماتیک» یا «سودا» می‏گویند، می‏توان دلایل زیادی داشته باشد ولی بیشتر این علل را می‏توان در دو گروه آسیب‏های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی و آسیب‏های پوستی ناشی از حساسیت داخلی طبقه بندی کرد. به گزارش ایسنا، «اگزمای دست» بسیار شایع است. این بیماری در اکثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشکی دست‏ها شروع شده و بعداً تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می‏شود که با خارش همراه است. عوامل زیادی می‏توانند به پوست دست آسیب برسانند.
درمان افتادگی پلک والدین افتادگی پلک را در کودکان جدی بگیرند زیرا موجب تنبلی چشم و ضعف بینایی آنان می‌شود امروزه عمل‌های جراحی برای درمان افتادگی پلک طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما شاید خیلی از مردم ندانند اینگونه جراحی‌های گاه غیر ضروری چقدر ممکن است برایشان مضر باشد و به چشم آسیب برساند.
لذت بازی در دنیای حیوانات تنها این سگ‌ها، گربه‌ها یا میمون‌ها نیستند که در دنیای حیوانات به بازی و سرگرمی‌ نیاز دارند. این نظر گوردون بورگارت از اساتید روان‌شناسی دانشگاه تنسی آمریکاست. او کسی است که برای سال‌های طولانی رفتار حیوانات و لحظاتی که تصور می‌شود خود را سرگرم بازی و تفریح می‌کنند زیر نظر داشته است. به عقیده وی بسیاری از حیوانات به زمانی برای بازی کردن و نوعی ایجاد وقفه در انجام کارهای غریزی روزمره خود نیاز دارند. دانشمندانی همچون گوردون سال‌های طولانی است که رفتار موجوداتی نظیر خزندگان بالغ یا تازه به دنیا آمده را زیر نظر دارند، اما بسیاری از آنها می‌گویند رفتار مشخصی را‌ ندیده‌اند که نشان دهد این حیوانات در حال بازی هستند.
کودکان را با قوانین آشنا کنیم کودکان 6 ـ 4 سال دانش اندکی از مفاهیم مربوط به ترافیک دارند. مفهوم «خیابان» برای آنان سواره‌رو است و گاه پیاده‌رو. آنان هنوز در این سن مفهوم چپ و راست را به خوبی تشخیص نمی‌دهند. اغلب، فرآیند کسب آگاهی از آنان با کاستی‌هایی روبه‌رو است. گاه، فکر می‌کنند دویدن روش مناسبی برای عبور از عرض خیابان است. آگاهی‌بخشی تدریجی و این‌که به آنان آموزش داده شود چه کاری را چه موقع باید انجام دهند در مورد کودکان زیر 7 سال به مراتب مشکل‌تر از آموزش رسمی قوانین است.
اس ام اس و پیامک شهادت امام باقر (ع)
جزئیات شگفتیهای آفرینش در نهج‌البلاغهنویسنده کتاب شگفتیهای پزشکی در نهج البلاغه با تأکید براینکه مطالعه قرآن و نهج البلاغه این مطلب را می‌رساند که امیرالمؤمنین قرآن را در نهج البلاغه تفسیر کرده گفت: امام علی(ع) با اهدافی چون خداشناسی و بندگی شگفتیهایی را در نهچ البلاغه مطرح کرده است.
زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) (2)شاگردان علامه، دهها نفر از بزرگان و فرهیختگان کنونی در حوزه‎های علمیه می‎باشند که به تنی چند از آنان اشاره می‎شود. حضرات آیات و حجج اسلام: 1. شهید مرتضی مطهری 2. شهید سید محمد حسینی بهشتی 3. امام موسی صدر 4. ناصر مکارم شیرازی 5. شهید محمد مفتح 6. شیخ عباس ایزدی 7. سید عبدالکریم موسوی اردبیلی 8. عز الدین زنجانی 9. محمد تقی مصباح یزدی 10. ابراهیم امینی 11. یحیی انصاری 12. سید جلال الدین آشتیانی 13. سید محمد باقر ابطحی 14. سید محمد علی ابطحی 15. سید محمد حسین کاله زاری 16. حسین نوری همدانی 17. حسن حسن زادة آملی 18. سید مهدی روحانی 19. علی احمدی میانجی 20. عبدالله جوادی آملی و...
زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) (1) روزهای ماه «ذیحجه» 1321 ق. یکی پس از دیگری می‎گذشت و دلهای شیفتگان بیت الله در هوای حرم الهی «لبیک شوق» سر می‎داد. یاد عرفات و نام مشعر عطش دیدار به جانها داده بود. ناگاه «کعبة کرامت الهی» زیبا چهره‎ای نورانی را در آغوش پدر و مادری مهربان نهاد. گویی بار دیگر «زمزم» لطف خداوندی رخ نشان داده است. آری طفلی دیده به جهان گشود که نور سیادت بر سیمای بلورینش آینده‎ای روشن را خبر می‎داد. نام او را «محمد حسین» نهادند و آن را به تبرّک نام «جدّ و فرزند» مایة برکت شمردند. زیرا خاندان محمد حسین، خانواده‎ای اصیل بود که هماره بیرق بزرگی در دست داشته و شهر تبریز لبریز از نام آنان بوده است. «سراج الدین عبدالوهاب» جد معروف اوست که با وساطت وی، نبرد خونین دولت ایران و عثمانی، در سال 920 قمری پایان یافت و «مرحوم میرزا محمد تقی قاضی طباطبایی» شخصیت دیگری است که از قرنها پیش تاکنون شرافت و بزرگواری را از آن خاندان بزرگ قاضی طباطبایی تبریز کرده است.
مقام علمى امام باقر (ع) حضرت محمد باقر علیه السلام در سال 57 هجرى در «مدینه» چشم به جهان گشود. نامش محمد و کنیه اش ابوجعفر است و بسیارى از القاب وى اشاره به مقام علمى و معنوى ایشان دارد. این القاب عبارت اند از: 1. باقر، یعنى شکافنده علوم. در علت نامگذارى به آن مى خوانیم: «لُقِّبَ بِهِ لِاَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ وَعَرَفَ اَصْلَهُ وَاسْتَنْبَطَ فَرْعَهُ وَ تَوَسَّعَ فیهِ وَ التَّبَقُّرُ التَّوَسُّعُ؛ [حضرت باقر علیه السلام ] به لقب باقر یاد شده است؛ چون علم را شکافت و پایه علم را شناخت و فرع آن را استنباط کرد و در آن توسعه داد و تَبَقّر [به معناى] توسعه دادن است.» درباره معناى باقر احتمال دیگرى نیز ذکر شده و آن اینکه «لُقِّبَ بِهِ لِکَثْرَةِ سُجُودِهِ فَقَدْ بَقَّرَ جَبْهَتَهُ اَىْ فَتَحَها وَوَسَعَها؛ به او باقر گفته شده، براى زیادى سجده هایش و باز شدن و توسعه پیشانى اش.»
معارفی از امام باقر (ع) امام باقر علیه السلام با برخورد نیکوی خود توانسته بود حتی مخالفان را مجذوب خویش سازد. مردی شامی که از مخالفان حضرت بود، ولی با ایشان رفت و آمد داشت، علت رفت و آمد خود را اخلاق خوب و روش نیکوی امام علیه السلام می دانست و به ایشان می گفت: «شما را مردی فصیح می بینم؛ مطالب را روشن بیان می کنی، همه آداب را رعایت می نمایی و الفاظ نیکو بر زبانت جاری است. به همین دلیل با شما رفت و آمد می کنم و در مجلستان حاضر می شوم».
اجتهاد در عصر امام باقر (ع) تردیدی نیست که بزرگ ترین رسالت مرجعیت دینی در عصر غیبت ولی عصر علیه السلام استخراج احکام شرعی از ادله و منابع دینی و قرار دادن آن در اختیار مسلمانان می باشد؛ اما در اینجا این پرسش به ذهن خطور می کند که نخستین بار، این تلاش علمی - به معنای مصطلح و امروزی آن - توسط چه کسی انجام شد؟ و در واقع چه کسی باب اجتهاد را گشود و با تمسک به اصول، آن را تبیین نمود و آیا در زمان باز بودن باب علم و حضور معصوم نیز اجتهاد صورت می گرفته است یا خیر؟ این نوشتار کوشیده است تا این پرسش را در چند بخش پاسخ دهد.
ایمان و علم در نگاه امام باقر (ع) پنجمین امام شیعه، محمدبن على بن الحسین(ع) ملقب به باقر در سال ۵۷ ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. مادر ایشان، فاطمه دختر امام حسن(ع)، زنى با جلالت و بزرگوار بود به طورى که امام صادق (ع) از ایشان با تعبیر «زنى بسیار راستگو که در آل حسن(ع) مانند نداشت» یاد کرده اند. بدین ترتیب، امام باقر(ع) نخستین کسى است که پدرش از نسل امام حسین(ع) و مادرش از نسل امام حسن(ع) است. روز تولد آن حضرت را اول رجب و در برخى نقل ها سوم صفر دانسته اند.
هدایت امام باقر(ع) و تهاجم فرهنگی عصر امام باقر و امام صادق (ع) را می توان به حق عصر تهاجم فرهنگی نامید که هویت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را در معرض نیستی و نابودی قرارداده بود. هر چند که در عصر پیامبر (ص) تا عصر امام سجاد (ع) تنوع فرهنگی با فتح سرزمین های دیگر و یا روی آوری مردم به اسلام، خود را به خوبی نشان داده بود و افزون بر فرهنگ تمدنی مجوسی و مسیحی، فرهنگ های کلان و عمده دیگری چون فرهنگ مشرکان و یهودیان و نیز خرده فرهنگ های جزیی و علمی و روشی دیگر نیز وجود داشت بطوری که برخی از آن ها حتی انتسابی به آسمان نداشته و تنها متأثر از دانشمندی و یا فیلسوفی بوده است مانند اندیشه های فلاسفه اسکندریه در مصر و پهلویان ایرانی و بوداییان هندی و کنفسوسیان چینی، اما با این همه حضور سریع و رشد و شکوفایی ناگهانی اسلام به فرهنگ ها و تمدن های دیگر این فرصت را نداده بود تا خود را برای مقابله مهیا کنند.
امام باقر (ع) و فرقه های منحرف عقیدتی امام باقر (علیه السلام) و دیگر امامان او را لعن و نفرین کردند. امام باقر (علیه السلام) در روایات بسیاری او را لعن کرده فرمود: «خداوند و رسول اکرم، مغیرة بن سعید را از رحمت و دوستی خود دور گردانند که او دروغ های بسیاری بر ما اهل بیت بست».21 امام در سخنی دیگر او را به «بلعم» تشبیه کرد که خداوند به او دانش عطا فرموده بود، ولی او از نشانه های خدا روی گرداند و از شیطان پیروی کرد و گمراه شد.22 امام صادق (علیه السلام) نیز در مورد او فرمود: «خدا مغیرة بن سعید را لعنت کند! او بر پدرم دروغ بست و خدا نیز سختی عذابش را به او چشاند. خدا لعنت کند کسی را که چیزی در مورد ما بگوید که ما خود در مورد خویش نگفته ایم و خدا لعنت کند کسی را که نسبت بندگی خدا را از ما دور کند».
امام باقر (ع) و مبانى نظریه تشیع ابو جعفر محمدبن على بن الحسین(ع) با کنیه ابوجعفر ولقب هاى باقر، هادى، شاکر، امین، صابر و به دلیل شباهت زیاد به پیامبر(ص)، شبیه (اربلى، ۳۲۹‎/۲) پنجمین امام از ائمه اثنى عشر است. حضرت از دو سو، علوى و فاطمى یعنى نوه امام حسن و امام حسین(ع) است. مادرشان فاطمه(س) دختر به فرموده حضرت صادق(ع) صدیقه اى بود که در آل حسن نظیر نداشت. (کلینى، ۴۶۹‎/۱) براساس روایاتى، امام باقر(ع) روز سوم ماه صفر و یا روز جمعه اول ماه رجب در سال ۵۷ هجرى در مدینه به دنیا آمد و در روز هفتم ماه ذیحجه سال ۱۱۴ هجرى به شهادت رسید.
امام باقر (ع) و هویت بخشی به فرهنگ شیعه امام باقر(ع) در جایگاه بهترین مفسر قرآن با بازگو کردن تفسیر درست آیات، بسیاری از ابهامها را زدود و مشت مخالفان و سودجویان را باز کرد. او همواره برای به اثبات رسانیدن مدعاهای خود از آیات قرآن بهره می جست و کلام خدا را گواه بر سخن خویش می گرفت و می فرمود: «هر چه را می گویم از من سؤال کنید ] این که گفتی [ در کجای قرآن آمده تا آیه مربوط به آن را برایتان تلاوت نمایم.» امام به اندازه ای بر آیات قرآن تسلط داشت که «مالک بن اعین جهنی» شاعر هم عصر امام درباره او سرود: «اگر مردم درصدد جستجوی علوم قرآن بر آیند، باید بدانند که قریش بهترین دانای آن را دارد و اگر امام باقر(ع) در علوم قرآنی لب به سخن گشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم خواهد نمود...» خلاصه آنکه آثار حیات بخش نهضت علمی امام باقر(ع) در جهان تشیع و آشکار ساختن گنج های پنهان معارف و... همه و همه جلوه های بدیع و زیبایی از دانش، آگاهی و معرفت را ترسیم نموده و اعجاز علمی نسل کوثر را متجلی ساخته و گلواژه های علم و آگاهی را از بوستان قرآن و سنت به دلهای حق جو هدیه نموده است. باشد که تشنگان طریق معرفت، با جرعه ای از این چشمه فیاض خویش را سیراب سازند.
راهی سوگ در روایت شکوه وضع شیعیان و دوستان ایشان چندان خوب نیست آقا همیشه برای میهمانان خود بهترین غذاها را تدارک می بینند و به عنوان هدیه مقداری لباس و پول به آنها می بخشند . گاهی تا پانصد هزار درهم هدیه می دهند. من که خدمتکار ایشانم گاهی به ایشان می گویم »آقا !خرج خانواده ی خود شما سنگین است و از نظر در آمد وضع متوسطی دارید بهتر نیست که در پذیرایی از میهمانان ودوستان با احتیاط بیش تری رفتار کنید ؟ می فرمایند :ای سلمی !نیکی دنیا ،رسیدگی به برادران و دوستان و آشنایان است.
امام باقر(ع) و عوامل پایداری انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران بزرگ ترین تحول قرن چهاردهم هجری قمری و بیستم میلادی و نقطه عطف درتحولات جهانی است. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در وصیت نامه خویش فرمودند: این انقلاب بزرگ که دست جهان خواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد با تاییدات غیبی الهی پیروز گردید اگر نبود دست توانای خداوند امکان نداشت. ایشان در همین نوشتار انقلاب اسلامی ایران را «امانت الهی» و «هدیه غیبی» و «تحفه الهی» و «پدیده الهی» دانسته اند که از جانب خداوند منان به ملت ایران عنایت شده است. بی تردید این نعمت بزرگ الهی نیازمند پاسداری و حفاظت است. بقا و دوام انقلاب اسلامی بدون تحقق شرایط و لوازم آن امکان پذیر نیست.
وصیت امام باقر علیه السلام شیخ کلینى در کتاب کافى به سند خود از امام رضا علیه السلام روایت کرده است که امام باقر علیه‎السلام به هنگام احتضار فرمود: هنگامى که بدرود حیات گفتم زمین را برایم بشکافید و قبرى مهیا کنید پس اگر به شما گفتند براى رسول خدا لحد بوده است، تصدیق کنید.
مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلامبیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و اسلامی به ما رسیده است، از جانب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است زیرا در دوره آن امامان بزرگ فرصتی مناسب فراهم گشت تا آنان بتوانند ظرائف و نکات دقیق دینی را برای هدایت بشریت ارائه نمایند از جمله اموری که در سخنان و گفتار امام باقر علیه السلام به طور کامل مورد تبیین قرار گرفته است، مساله مهدویت می‎باشد که به جلوه‎هایی از آن اشاره می‎نماییم:
اصحاب برجسته امام باقر علیه السلام در مکتب امام ابوجعفر باقر العلوم - که درود فرشتگان بر او - شاگردانى نمونه و ممتاز پرورش یافتند که اینک به معرفی برخى از آنان اشاره مى‎شود: ابان بن تغلب : محضر سه امام را درک کرده بود - امام زین العابدین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام - ابان از شخصیت‎هاى علمى عصر خود بود و در تفسیر، حدیث، فقه، قرائت و لغت تسلط بسیارى داشت. والایى دانش ابان چنان بود که امام باقر علیه السلام به او فرمود در مسجد مدینه بنشین و براى مردم فتوا بده زیرا دوست دارم مردم چون تویى را در میان شیعیان ما ببینند.

اخبار حوادث ایران و جهان

بازداشت کارمند ارشد دانشگاه به اتهام جمع آوری تصاویر مستهجن وکیل مظنون گفته موکلش قراری رسمی را برای نشان دادن برخی تصاویر هنری تنظیم کرده بود که بعد از رفتن سر قرار متوجه می‌شود آنها پلیس هستند. به گفته وکیل تصاویر در حدی نبوده که آنها را مستهجن و غیر قانونی نامید و مظنون به گفته وکیلش تا کنون با کاربر کم سن و سال در اینترنت چت نکرده است اما پلیس می‌گوید مظنون با آرشیو مقادیر زیادی از تصاویر مستهجن بچه‌های کم سن و سال مجرم بوده و باید محاکمه گردد.
دختری با شکم بادکنکی (عکس)ظاهرا وقتی وی 8 ماهه بوده از بیماری نا شناخته‌ای رنج می‌برده است. این ناراحتی نوعی تورم شکمی است که تاکنون شکم وی را یک متر بزرگ کرده است. مادرش با مراجعه به چندین دکتر و بیمارستان سعی کرده این بیماری را درمان کند اما تا کنون موفقیتی حاصل نکرده است.
نام بلند قد‌ترین مرد دنیا در کتاب گینس به ثبت رسید ثبت نام سلطان کوسن (Sultan Kosen) که ترک تبار نیز هست در مراسمی در هتلی در ریودوژانیرو برزیل و با حضور نمایندگان گینس و خبرنگاران انجام شد. وی گفت در سالهای گذشته از مردم فراری بودم زیرا بسیار با من رفتار واقعا بدی داشتند ولی اینک دیگر چنین رفتاری ندارند و من نیز تصمیم گرفتم در رقابت برای ثبت نام خود به عنوان مرد بلند قد در گینس اقدام کنم.
دستگیری مرد زن نما حین سرقت در تبریز سرهنگ "صمد فرامرزی" ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در پی دریافت گزارشات مردمی مبنی بر اینکه در قسمت بانوان اتوبوس‌های بی‌آر تی برای دفعات متوالی پول و طلاجات داخل کیف به سرقت رفته است رسیدگی به موضوع در دستور کار کلانتری 11 تبریز قرار گرفت.
نبش قبر اخترشناس دانمارکی برای تعیین دلیل مرگ"تیکو براهه" اخترشناس مشهور دانمارکی است که در زمان خود به عنوان ریاضیدانی سلطنتی در دوره امپراطوری رادولف دوم مشغول به کار بوده است. گفته می شود که وی به دلیل ابتلا به عفونت مثانه از دنیا رفته است اما طی نبش قبر پیشین نشانه هایی از جیوه بر روی موهای وی شناسایی شده بود.
جزییات قتل‌عام خانوادگی در گلسار گیلانرییس پلیس آگاهی استان گیلان با اعلام دستگیری متهمان به قتل خانوادگی گلسار که به طرز فجیعی سه عضو یک خانواده را با ضربات متعدد چاقو به قتل رسانده سپس آنان را در وان حمام رها کردند، گفت: این پرونده هیچ ارتباطی با قتل‌عام خانوادگی بابل ندارد.
فیلمبرداری از صحنه تجاوز به پسران نوجوان!این مرد 25 ساله از صحنه آزار و اذیت پسران نوجوان فیلمبرداری می‌کرد تا آنان را تحت سلطه قرار دهد. روز 24 خردادماه سال جاری جوانی 20 ساله با مراجعه به شعبه سوم دادیاری دادسرای ناحیه 27 تهران، با طرح شکایتی درباره تلاش مردی 25 ساله برای آزار و اذیت وی خبر داد. با تشکیل پرونده مقدماتی و با دستور دادیار خاکی، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان اداره 16 پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
عروسی خونین در علی آباد کتولفرمانده انتظامی علی آباد کتول گفت: در این درگیری کـه در روستای حکیم آباد فندرسک روی داد ، 15 نفر براثر اصابت گلوله ساچمه ای زخمی شدند . وی علت این درگیری را خصومت های شخصی بیان کرد و افـزود : پس از درگیری در مراسم عروسی ، با حمله ور شدن عده ای از این افراد به منزل فردی به نام گیلک ، این فرد با شلیک تفنگ ساچمه ای آنها را زخمی کرد .
کشف اجساد 3عضو خانواده در تهرانماموران با حضور در این خانه متوجه شدند که چراغ های اتاق‌نشیمن و آشپزخانه روشن است و سفره غذا در کناری قرار دارد و اثاثیه خانه کمی به هم ریخته است. ماموران به بررسی دیگر اتاق‌های خانه پرداختند و پس از ورود به اتاق خواب با مشاهده اجساد 3 عضو این خانواده به نام‌های رضا، اکرم و دختر 4 ساله آنها (پارمیدا) به فاصله چندقدمی از یکدیگر، موضوع را به بازپرس شعبه 3 دادسرای جنایی گزارش کردند
رازگشایی از جنایت پنهان در کوهستان 2 مرد که پس از قتل زنی در ارتفاعات «برف‌ریز» نیشابور تحت تعقیب پلیس بودند، در 2 عملیات جداگانه در تبریز و اسلامشهر دستگیر شدند.با کشف سر نخ های قتل در خودروی مقتول ، معلوم شد عامل جنایت به خاطر پایان دادن به ارتباط و مزاحمت‌های تلفنی زن جوان، او را با همدستی یکی از دوستانش به قتل رسانده و طلا های مقتول را سرقت کرده است.
دستگیری رمال طلسم‌شکناین زن میانسال به ماموران گفت که با مردی که ادعا می‌کرد قادر به شکستن طلسم مشکلاتم است آشنا شدم اما او از سادگی من سواستفاده کرده و اقدام به سرقت طلاهایم به ارزش تقریبی 2 میلیون تومان کرده است.
کشف 340 جنین مرده انسان در معبد تایلنددر کشور تایلند سقط جنین عملی غیرقانونی است مگر زمانی که ثابت شود ادامه بارداری جان مادر را به خطر می‌اندازد یا در صورتی که بارداری حاصل تجاوز باشد.
متهم به قتل اعضای خانواده‌: آنها خودسوزی کردند آتش زدن همسر و فرزند اتهامی است که شهرام را پای میز محاکمه کشانده است. این مرد اتهام خود را رد کرده و مدعی است آنها خودسوزی کرده‌اند اما دلایل و مدارک موجود در پرونده چیز دیگری را نشان می‌دهد. او در شعبه 113 محاکمه شده است و اولیای دم برایش تقاضای صدور حکم قصاص کرده‌اند.
از مسافرکشی تا مسافرکُشی همزمان با گرگ و میش هوا علیرضا، مجرم 30 ساله سابقه‌دار ـ که بتازگی از زندان آزاد شده بود ـ همراه 2 نفر از همدستانش، سوار بر ماشین قرضی به سمت مناطق غربی تهران روانه می‌شدند تا به بهانه مسافرکشی نقشه شوم خود را به نتیجه برسانند و سودجویی کنند.آنها هر بار به یک بهانه از آدم‌های مختلف ماشین قرض می‌گرفتند و در عرض یکی دو ساعت کار خود را تمام می‌کردند
شلیک بی‌رحمانه به مادر و فرزند متهم و دو نفر از همکلاسی‌هایش متهم هستند که پس از حضور در منزل آنان شروع به تیراندازی به سوی او کرده‌اند و با وجود این‌که این زن قصد داشته با سپر کردن بدنش برای محافظت از دخترش لااقل جان او را نجات دهد این سه نوجوان بی‌رحم در نهایت هر دوی آنها را از پا درآورده‌اند.
بخشش بزرگ پای چوبه‌دار چوبه‌دار آماده بود. همه آمده بودند؛ اولیای دم مقتول، قاضی ناظر و مجریان حکم. شمارش معکوس برای مسعود شروع شده بود. او باید تا لحظاتی دیگر با زندگی وداع می‌کرد. مسعود زمانی که سرباز وظیفه بود با شلیک یک گلوله ناخواسته جان هم‌خدمتی‌اش را گرفته و به درخواست والدین مقتول به مرگ محکوم شده بود.
جرمی با 2 مقصر مرضیه می‌گوید: من و فرهاد خیلی اتفاقی با هم دوست شدیم و رابطه‌مان را شروع کردیم من به فرهاد علاقه‌مند شده و به او اعتماد داشتم اما نمی‌دانستم این پسر می‌خواهد از من سوءاستفاده کند. او در طول مدتی که دوستی مان ادامه داشت بارها به بهانه‌های مختلف از من پول خواست و من هم به خاطر همان عشق و علاقه‌ای که فکر می‌کردم دو طرفه و صادقانه است همیشه خواسته‌اش را اجرا می‌کردم، تا این که یک روز او تعدادی عکس را که مخفیانه از من گرفته بود نشانم داد و گفت اگر 2 میلیون تومان به وی ندهم عکس‌ها را برای خانواده‌ام می‌فرستد
3 روایت از قتل یک پیرمرد خیرخواه جسد یک روز بعد از قتل پیدا شد؛ زمانی که همسر مقتول بعد از یک روز به خانه آمد و جسد شوهرش را در رختخواب غرق در خون پیدا کرد. موضوع را به پلیس خبر داد اما فرزندان شوهرش او را یکی از مظنونان معرفی کردند چرا که او همسر صیغه‌ای مقتول بود و فرزندان این مرد تصور می‌کردند به خاطر پول، پدرشان را به قتل رسانده است
فرار دختر جوان از دام شیطانی دختر جوان ادامه داد: مردان شرور پس از طی مسافتی در مقابل یک خانه توقف کردند و با تماس تلفنی آنها 2 مرد جوان نیز به خودروی پژو نزدیک شدند و قصد داشتند مرا به آپارتمانی در آن حوالی منتقل کنند که دست یکی از آنها را گاز گرفتم و با هل دادن وی، فرار کردم.
اغفال دختر 18 ساله توسط مرد کارخانه‌دار با مشاهده مدارک ارائه شده این بار مرد کارخانه‌دار لب به اعتراف گشود و بیان کرد که با اغفال دختر جوان و به بهانه ازدواج او را مورد اذیت و آزار قرار داده است...
سرانجام خیانت به همسراو مدام با تهمت های ناروا و زشت مرا تحقیر می کند و می گوید: تو همان کسی هستی که به راحتی تعهدات زناشویی ات را زیرپا گذاشتی و یک سال با من رابطه مخفیانه داشتی حالا از کجا معلوم که به این زندگی وفادار بمانی؟!
اسرار قتل تاجر آهن و خانواده‌اش فاش شد من و برادرم «پرهام» و «ساریه» را خفه کردیم. سپس اجسادشان را داخل وان حمام انداخته و پس از سرقت گوشی تلفن همراه مقتولان، چند برگ چک و 200 هزار تومان پول نقد، آثار جرم را پاک کرده و حدود ساعت 2 نیمه شب از آنجا خارج شدیم.
فرجام پرونده مرگ مادر و سه فرزند در چاه در این حادثه دلخراش که 3 خرداد امسال رخ داد، 4 عضو یک خانواده به نام‌های نیازعلی 24 ساله، غلام عباس 24 ساله و کمالان- مادر 45 ساله- در جریان نجات جان دوستعلی 10 ساله- پسر کوچک خانواده- از داخل چاه فاضلاب جان باختند.
اعترافات هولناک عاملان قتل یک زن در ارتفاعات «برف ریز» متهم افزود: مقتول دوست همسرم بود و بعد از آن که آزاد شدم و به تبریز رفتم، مدام به من زنگ می زد و ابراز علاقه می کرد و از اختلافات شدید خود با همسرش می نالید و حتی از من خواست تا شوهرش را به قتل برسانیم.
شرور موتورسوار در تعقیب پسران مرد موتورسوار به طرفم آمد و با مهربانی گفت: حاضر است مرا تا خانه برساند. من هم با خوشحالی سوار شدم اما در بین راه ناگهان تغییر مسیر داد و مرا به مکانی خلوت و تاریک کشاند و با تهدید چاقو نقشه شیطانی‌‌اش را اجرا کرد. بعد هم تهدیدم کرد چنانچه موضوع را به پلیس اطلاع دهم عکس و فیلم سیاه را منتشر خواهد کرد.
فرار ۴ دختر نوجوان از خانه به قصد تفریح ۴ دختر نوجوان پس از فرار از خانه تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند و یکی از آنها در شمال کشور و دیگری در فرودگاه مهرآباد تهران دستگیر شد
مرد عصبی زن را به وحشت می انداخت این زن با اشاره به اینکه فرزندی ندارد و یک سال و نیم از زندگی مشترکشان می گذرد، بیان کرد: جدایی راه حل درست برای آرامش پیدا کردن من است؛ شوهرم بیماری اعصاب دارد و اگر من بخواهم ریسک کنم و در کنارش زندگی کنم اشتباه کرده ام و جوانی ام نابود می شود
دختربچه ها و بانوان در دام ۳ زن و مرد سارق زنی که با همدستی ۲ مرد معتاد اقدام به سرقت طلای دختربچه ها و زورگیری از بانوان تهرانی می کرد، همراه همدستانش دستگیر شد.
شکنجه مردم با هدف اخاذی ۴ عضو باندی که پس از ربودن مردم در محله های شمالی تهران، از خانواده هایشان اخاذی می کردند، تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند سرکرده باند دستگیر شد.
زمان اجرای حکم اعدام شهلا جاهد تعیین شد دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص پرونده شهلا جاهد اعلام کرد: در حال حاضر پرونده شهلا جاهد به دادسرای امورجنایی اعاده شده و اگر موانع قانونی مثل گذشت شاکی رخ ندهد، این حکم در آینده ای نه چندان دور اجرا خواهد شد و برای اجرای حکم نیز تعیین وقت شده است.

اخبار علمی و پزشکی

جراحان چینی دست را به پا پیوند زدند!"مینگ لی" دختر بچه 9 ساله چینی در راه بازگشت از مدرسه با یک دستگاه تراکتور برخورد کرد و دستش در این سانحه قطع شد. اما دست "مینگ" به قدری آسیب دیده بود که پزشکان قادر نبودند در همان زمان آن را دوباره به بازوی او پیوند بزنند. بنابراین آن‌ها تصمیم گرفتند که به طور موقت دست "مینگ" را به پشت ساق پای راست او پیوند بزنند تا از بین نرود و برای جراحی مجدد سالم باقی بماند.
تصاویر زیبا و دیدنی ناسا از زمین
تصاویری دیدنی و خلاقانه از شکار پرتاب آب!این عکاس خلاق که "ادوارد هورسفورد" نام دارد موفق شد از یک جهش ساده آب به تصاویری جادویی دست یافت. وی با دوربین عکاسی خود لحظه دقیقی که در آن کیسه آب با یک سوزن و یا برخورد دست پاره می شود را شکار کرده است. حاصل این خلاقیت، تصاویری دیدنی از پرتاب آب در میان کیسه پلاستیکی رنگی است.
مغز از تمامی رایانه های جهان پیچیده تر است دانشمندان دانشگاه استنفورد به تازگی و با استفاده از تکنیک تصویربرداری جدیدی چهره ای متفاوت از ساختار مغز را به نمایش گذاشته و اعلام کردند تعداد اتصالات و ترکیبهای به کار گرفته شده در مغز انسان از اتصالات و کلیدهای تمامی رایانه های جهان بیشتر است. این تصاویر جدید نشان می دهند که هر یک از سیناپسها بیشتر به یک میکروپردازشگر شباهت دارند تا یک کلید ساده خاموش و روشن کردن جریان امواج مغزی و مغز انسان نیز از صدها تریلیون از این نوع میکروپردازشگرها برخوردار است.
زکام‌های متعدد، عامل ابتلا به ام‌‌اس زکام‌های متعدد که بیشتر بر اثر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد عامل مهم شیوع ابتلا به ام‌اس در ایران است. این متخصص اعصاب افزود: هنوز علت اصلی بروز بیماری ام‏اس مشخص نیست اما برخی دانشمندان معتقدند که بر اثر یک‎سری ویروس‌های کم‏رشد که اکثر آنها از خانواده ویروس‌های سرماخوردگی و زکام هستند، ایجاد می‌شود.
مصرف کیوی برای سلامت مجاری تنفسی مفید استویتامین C موجود در کیوی در حفاظت از بدن علیه رادیکال های آزاد و بهبود سلامتی نقش دارد و مصرف کیوی برای سلامت مجاری تنفسی مفید است.
الکل، سمی برای تمام بدن محققان مرکز پزشکی دانشگاه لویولا در مطالعات خود دریافتند که الکل نه تنها به کبد آسیب می زند بلکه برای تمام بدن ضرر داشته و آسیب می رساند و مصرف آن می تواند سیستم ایمنی را تضعیف کند.
جوش های پوستی خطر خودکشی را افزایش می دهدتحقیقات جدید صورت گرفته حاکی از آن است که بروز جوش ها و آکنه های سخت پوستی خطر افکار مربوط به خودکشی و اقدام به آن را در افراد افزایش می دهد.
سیب آرامبخش است وی گفت: سیب ترکیباتی مانند کرستین دارد که آنتی اکسیدان محسوب می شود و از اکسید شدن غذا در بدن جلوگیری می کند. مصرف سیب به سلامتی کمک می کند. این متخصص تغذیه افزود: فیبر موجود در سیب از بروز بیماری یبوست پیشگیری کند. سیب قرمز، سبز و گلاب نیز فقط از لحاظ نوع آنتی اکسیدان با هم تفاوت دارد.
اختراعات برتر 2010 را بشناسید و ببینیدبرترین ابداع سال 2010 تایم در بخش تکنولوژی می‌تواند بر محبوبیت یکی از دوست داشتنی‌ترین تبلت‌های جهان بیافزاید، زیرا این ابداع آی-پد شرکت اپل است به گفته تایم، اپل اولین شرکتی است که به جای تبدیل کردن یک رایانه معمولی به یک رایانه بدون صفحه کلید، توانسته است اولین سخت افزار و
طب سنتی؛ علمی پذیرفته شده یا شعبده بازی!کنگره سه روز طب سنتی، درمانهای تلفیقی و داروهای گیاهی روز گذشته در لرستان بکار خود پایان داد تا دانشجویان و علاقمندانی که در این کنگره حضور داشته اند با ابعاد جالبی از طب سنتی آشنا شوند.
تصاویردیدنی:شهرهای زمین از فضا در دل‌شباین فضانورد خوش قریحه که این تصاویر را در مدت 12 شب از ایستگاه فضایی گرفته است در این باره توضیح داد: «شما می‌توانید شفق شمالی را در بالای این شب زیبای اروپا تماشا کنید و از نور شهرهای پاریس و لندن لذت ببرید. ما در اینجا تصاویری زیبا از یک شب سرد پاییزی اروپا را داریم و می‌توانیم مدیترانه را در مرز میان فرانسه و ایتالیا و موزائیک‌های زیبای در امتداد خط ساحلی والنسیا در اسپانیا تا لیورنو در ایتالیا را ببینیم.»
تشخیص ایدزی بودن افراد با گوشی موبایل گروهی از متخصصان بهداشت و درمان در انگلستان موفق به طراحی یک نرم افزار تست ارزان قیمت شدند که با نصب بر روی گوشی می توان از آلودگی احتمالی به ویروس HIV مطلع شد. به گزارش پی سی مگ، مهم ترین حسن این سیستم تست آن است که هر فردی خود می تواند به طور شخصی و کاملاً خصوصی آن را انجام دهد و دیگر نیازی به مراجعه به دکتر و آزمایشگاه وجود نخواهد داشت.
هپاتیت چگونه سرایت می‌کند؟ بر اساس این مقاله، خوردن غذاهایی که به واسطه فرد مبتلا به هپاتیت آلوده شده باشند، تماس بسیار نزدیک با یکی از اعضای خانواده‌ که به این عفونت مبتلا باشد یا تماس جنسی با فرد مبتلا به هپاتیت، تماس با مکان‌های آلوده به ویروس که به خوبی تمیز نشده باشند و مصرف صدف خام یا نیمه پخته که از آب آلوده به این ویروس گرفته شده باشد.
قرص هوشمند ساخته شد محققان نوارتیس می گویند وجود یک تراشه ریز در این قرص باعث شده تا آنها محصول جدیدشان را قرص هوشمند بنامند و با کمک این تراشه قادر خواهند بود شاهد تأثیر داروهای خود باشند.
برای اولین بار/ سلولهای پوست به خون تبدیل شد گروهی از دانشمندان کانادایی برای اولین بار موفق شدند از سلولهای فیبروبلاست پوست سلولهای خون را به دست آورند. محققان دانشگاه مک مستر و مدرسه پزشکی مایکل جی. د- گروت در اونتاریو موفق شدند برای اولین بار بدون عبور از مرحله واسط تبدیل سلولهای بزرگسال به سلولهای بنیادی، گروهی از سلولهای بزرگسال را مستقیما به گروه دیگری از سلولها تبدیل کنند. نتایج این کشف می تواند فصلی نو در درمان برخی بیماریها به ویژه سرطان بگشاید.
ورود فناوری جدید به عرصه دندانپزشکی دکتر نوید ناصری که در آستانه برپایی دومین کنگره کشوری انجمن دندانپزشکی ایران، سخن می گفت، با اعلام این خبر افزود: با ورود چاپگرهای ۳ بعدی به عرصه مهندسی بافت، بازسازی و جایگزین کردن بافت های از دست رفته بدن با حفظ کارایی، زیبایی، سازگاری و ترکیب اولیه دیگر دور از ذهن نخواهد بود.
کشف یک نقص ژنتیکی مرتبط با اوتیسم و اسکیزوفرنیپژوهشگران آمریکایی در بررسیهای خود کشف کردند که یک نقص ژنتیکی بر روی کروموزوم ۱۷ می تواند خطر توسعه دو بیماری اوتیسم و اسکیزوفرنی را افزایش دهد.
کمردرد و راه های خلاصی از آن بسیاری از وضعیت ها و حالت های ستون فقرات می توانند موجب کمر درد شوند، اما رگ به رگ شدن ماهیچه ها هم در بروز کمر دردها موثر هستند. شایع ترین عوامل ستون فقراتی که باعث درد کمر می شوند، عبارتند از تغییرات در بخش های مختلف ستون فقرات با افزایش سن، قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب و غیرصحیح، چاقی و کشیدگی یا پیچ خوردگی که در فعالیت های روزانه بروز می کنند.
بهترین خوردنی ها برای استحکام استخوان ها اولین و مهمترین ماده خوراکی محکم کننده استخوان ها، «شیر» است. به همین خاطر است که مادرتان دائم توصیه می کند روزانه یک لیوان شیر بنوشید. شیر منبع حیاتی از کلسیم و همچنین ویتامین D است. متخصصان تغذیه می گویند: هر چند سایر فرآورده های لبنی مانند پنیر و بستنی هم گزینه های خوبی هستند، اما با وجود دارا بودن کلسیم اغلب آن ها فاقد ویتامین D هستند.
عسل و فواید شگفت انگیز آنمتخصصان تغذیه می‌گویند: عسل برای تقویت سطح ایمنی بدن فوق العاده مفید است. این خوردنی درمانگر و معجزه آسا همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد باکتریال قابل توجهی است که برای حفاظت از سیستم گوارشی مفید هستند. بعلاوه می‌توان از عسل برای درمان مشکلات و بیماریهای معمول مثل سرماخوردگی و گلودرد استفاده کرد. از سوی دیگر با وجودی که عسل قادر به درمان سرطان نیست اما دارای خواص ضد تومور است و سطح آنتی اکسیدان بین سلولی را افزایش می‌دهد.
واکسن ضد سرطان ساخته شدپروفسور داگلاس فیرون -که ریاست این تیم تحقیقاتی رابر عهده دارد- در این باره می‌گوید: نتایج این پژوهش گام مهمی رو به جلو به حساب می‌آید و می‌تواند درمان سرطان را در آینده کاملا تغییر دهد. این تیم تحقیقاتی، موفق به کشف پروتئنیی به نام FAP شده‌اند که سیستم ایمنی بدن انسان را از حمله به سلول‌های سرطانی باز می‌دارد.
زایمان بی‌درد، جایگزین سزارین می‌شودبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ معاون درمان این وزارتخانه در این باره افزود: هم اکنون 40 تا 45 درصد زایمان‌ها در کشور سزارین و این آمار به دلایل مختلف از جمله برخی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی رو به افزایش است.
کشف محل مناسب زندگی روی مریخمحققان دانشگاه های براون و نوتردام و آزمایشگاه فیزیک دانشگاه جان هاپکینز با بررسی تصاویر به دست آمده از ماهواره مارس رکانیسنس اوربیتر متوجه شده اند روی دامنه آتشفشان سه میلیارد و 500 هزار ساله تخریب شده و مناطق اطراف آن نشانه هایی دال بر وجود آب و گرما دیده می شود و درصورتی که زمانی در این سیاره حیات وجود داشته این بخش مناسب ترین منطقه برای زندگی به شمار می رفته است.
نامرئی کردن اشیا امکان پذیر شد ! دانشمندان ماده ای ساخته اند که قراردادن لایه نازکی از آن روی اشیا می تواند به نامرئی شدن آنها کمک کند.
نبرد دائمی هورمون های کورتیزول و تستسترون در بدن تحقیقات روان شناسی جدید که توسط دانشگاه تگزاس انجام گرفته نشان می دهد، میزان بالای هورمون های استرس (کورتیزول) نقش مهمی در جلوگیری از تاثیر هورمون های تستسترون بر بدن دارد.
خشم تمایل به برخی چیزها را افزایش می دهد محققان دانشگاه Utrecht نترلند دریافتند که خشم برخلاف تصور افراد با نوعی احساس مثبت در ارتباط است که انگیزه افراد را در گرایش به برخی چیزها افزایش می دهد.
خودروی ۴ کاره/ماشین، قایق، هواپیما و هلی کوپتر خودروی هالو می تواند به هواپیما، هلی کوپتر و قایق نیز تبدیل شود و به سادگی به بیشترین سرعت های ممکن دست یابد. طراحان تاکنون خودروهایی طراحی و ساخته اند که به قایق، هواپیما و حتی هلی کوپتر هم تبدیل می شوند؛ به این ترتیب چرا نتوان خودرویی ساخت که بتواند به همه این وسایل تبدیل شود؟
هوش مصنوعی برای مقابله با بیگانه های فضایی آماده می شودشکست کاسپارف، قهرمان شطرنج را از هوش مصنوعی به خاطر دارید؟ این بار رایانه ها برای شکست بیگانگان در اولین تورنمنت بازی های استراتژیک جمع شده اند. آیا رقیب آینده آنها انسان ها خواهند بود؟
چند راه کار ساده خانگی برای درمان سوزش سر دل این مشکل زمانی بروز می کند که غدد گوارشی در معده اسید زیادی ترشح می کنند و وقتی مقدار آنها از حد معمول بیشتر شود، احساس سوزش سردل بروز می کند که با مصرف غذاهای ادویه دار تشدید می شود. کارشناسان چندین اقدام خانگی را پیشنهاد می کنند که برای درمان این حالت مفید و موثر هستند. از مصرف نوشیدنی های گازدار و حاوی کافئین پرهیز کرده و چای گیاهی را جایگزین آن کنید. هر روز یک لیوان آب ولرم بنوشید.