مقالات روز

شهید آیت الله سید مصطفی خمینی /آیت بهشتی در سال 1309 ش . در شهر مقدس و مذهبى قم در خانه پاک و بى آلایش ‍ دانشمند و مجتهدى بزرگ از فضلاى حوزه علمیه ، فرزندى چشم به جهان گشود که بعدها منشاء تحولات عظیمى در تاریخ ایران شد. این نوزاد را به مناسب نام جد شهیدش ((سید مصطفى )) ((مصطفى )) نام نهادند. او در دامن پدرى بزرگوارى و مادرى پاک سرشت و در محیطى پر از معنویت و صفا و صمیمیت رشد کرد و دوران کودکى را با پایان رساند
استرس و روشهای کنترل آن با ورزش در دنیای امروز دانستن راه و روش زندگی و پیشرفت عملاً بدون استرس امکان پذیر نیست و در بین جوامع بشر بصورت قانون درآمده است. نظام پیچیده کنونی ما چنان است که دستگاه عصبی ما در طی روز دائماً از سوی تکان های استرس زای کوچک و بزرگ بسیار زیادی بمباران می شود و دستگاههای عصبی- عضلانی ما دائم در حالت تنش بسر می برند. درنتیجه استرس یکی از عمومی ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبرو هستند و از آنجائی که امروزه مسئله سالم زیستن و رابطه آن با فعالیتهای بدنی اهمیتی اساسی یافته است، تمرین و ورزش یکی از ساده ترین ابزاری است که استرس را کنترل می کند.
ورزش و زندگی کارشناسان ورزش می گویند فعالیت بدنی منظم یک راه مؤثر برای کاهش خطر بیماری قلبی است و تحرک و فعالیت جسمانی منظم و متوسط خطر مرگ ناشی از امراض قلبی را به شدت کاهش می دهد. آیا تاکنون شما با حمله قلبی مواجه بوده اید پاسخ هرچه که باشد این نکته را تأکید می کنیم هرچه پرتحرک تر باشید از آن سود بیشتری خواهید برد. با نگاهی ژرف تر خواهید دید حتی در بیمارستانها برای بیماران خود برنامه های توان بخشی قلبی ارائه می شود که طیف وسیعی از آنها فعالیتهای جسمانی است.
ورزش و اوقات فراغت کودکان و نوجوانان رفتارهای ناهنجار، اعتیاد و انجام جرایم شکل می‌گیرد. کمال مطلوب اجتماعی در این مورد آن است که تمام وسایل مادی، معنوی و فضای سالم جهت بهره‌جویی عمومی آماده شود و با حذف زمینه های فقر اقتصادی، فرهنگی و تربیتی، انگیزه‌های سالم در میان طبقات مختلف جامعه پرورش یابد. جهت پر کردن اوقات فراغت بچه ها نباید آنها را با اصرار به کلاس فرستاد، بلکه می‌توان از خودشان پرسید که چه چیزی خستگیشان را برطرف می‌کند و آنها را به سمت کارهای مورد علاقه‌شان سوق می‌دهد. اوقات فراغت به نظر بعضی از والدین و مسئولان چیزی زاید‏‎ ‎است‎ .‎طبیعی است که اگر برای اوقات فراغت بچه‌ها هدف‌گذاری نشود، به طور حتم این اوقات زاید به نظر می‌رسد و والدین روزشماری می‌کنند که تابستان هرچه زودتر‎ ‎به پایان برسد‎
نقش انتی اکسیدانها در ورزش هرچند تاثیر مفید آنتی اکسیدانها بر سلامتی بدن ثابت شده است ولی توصیه نشده که حتما از مکمل های آنها استفاده شود. در ابتدا تصور میشود مکمل های آنتی اکسیدانی بی ضرر هستندولی بعد ها متوجه خواهید شد که دریافت دوز بالا و طولانی مدت این مکملها برای بدن مضر است و باعث مسمومیت ویتامینی در بدن میشود. ویتامین ث و بتاکاروتن در مقادیر طبیعی خود در بدن نقش آنتی اکسیدانی دارند ولی مقادیر بالای آنها خود زمینه ساز اکسیداسیون خواهد بود. هیچگاه خود سرانه و بدون مشورت با پزشک مکملهای ویتامینی و مواد معدنی را مصرف نکنید چون ممکن است اثرات سوء داشته باشد. دریافت مقدار زیاد یک ماده مغذی به صورت مکمل بدون اطلاع از تمامی عوارض آن باعث بهم خوردن تعادل بدن خواهد شد.
تحرک رمز سلامت فعالیت بدنی می تواند کیفیت زندگی را در تمام سنین برای همگان بهبود بخشد . شیوه زندگی فعال باعث می شود افراد مسن دوستان جدیدی پیدا کنند ، در فعالیت های اجتماعی باقی بمانند و با سایرین در تمام سنین مراوده داشته باشند . بهبود انعطاف پذیری ، تعادل و قوام عضلانی به پیشگیری از افتادن که دلیل عمده ناتوانی در افراد مسن است کمک می کند . مشخص شده است که شیوع بیماریهای مغزی در افرادی که از نظر بدنی فعال هستند کمتر است . فعالیت بدنی می تواند کمک شایانی به درمان برخی اختلالات فکری مثل افسردگی بنماید . جلسات ورزشی برنامه ریزی شده مطابق با سطح تناسب بدنی هر فرد یا پیاده روی ساده می تواند فرصت ، یافتن دوستان جدید و اتصال با جامعه و کاهش احساس تنهایی و محرومیت اجتماعی را به فرد بدهد . فعالیت بدنی می تواند خود اتکایی و اطمینان به خود را که معیارهایی مبنایی در سلامت روح است افزایش دهد . از فواید فعالیت بدنی می توان حتی در سنین بالا نیز استفاده برد . با آنکه فعال بودن از سنین پائین از بسیاری بیماریها جلوگیری می کند ، تحرک و فعالیت منظم در سنین بالا نیز به کاهش درد و ناتوانی مرتبط با بیماریهای نظیر آرتریت ، استئوپروز و فشارخون بالا کمک می کند
تاثیر ورزش بر متغیرهای روان‌ شناختی تحقیقات بسیاری نشان داده است که ورزش علاوه بر اینکه ابزار ارزشمندی برای حفظ سلامت جسمانی است رابطه نزدیکی با سلامت روانی و بویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی دارد. ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و خود پنداره را تقویت می‌کند. ورزش بویژه در سنین کودکی و نوجوانی مفر سالمی برای آزاد کردن انرژی‌های اندوخته شده است و این خود بسیار لذت‌بخش و آرامش‌دهنده است. شرکت در فعالیت‌های ورزشی به اجتماعی شدن و کسب مهارت و کفایت و همچنین دوست‌یابی و ارتباط سالم با همسالان کمک می‌کند. در جریان یکی از پژوهش‌های اخیر ( SIMON 1999 ) در ایالات متحده 65 درصد از جوانان ابراز کردند که ورزش آنها را از اعتیاد به الکل و مواد مخدر باز داشته است.
پیشگیری از آسیب‌های ورزشی برنامه تمرینات ورزشی پیشگیری کننده از آسیب ، شش جزء اصلی دارد که عبارتند از : ۱- انعطاف پذیری ( flexibility ) ۲ - تمرینات قدرتی ( strength training ) ۳ - تمرینات هوازی ( Aerobic training ) ۴- آنالیز عملکرد زنجیره حرکتی ۵ - مهارتهای اختصاصی ورزشی ۶- برنامه عملی تمرینات
ورزش و دیابت اگر شما دیابت دارید یکی از بهترین چیزهایی که برای شما لازم است فعالیت است . یک برنامه ورزشی منظم و ممتد می تواند قند بدن شما را تثبیت کند ، نیاز به دارو و انسولین را کاهش می دهد و تغییرات وزن را کنترل می کند دیابت خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را افزایش می دهد اما ورزش آنرا پائین می آورد . مهمتر از همه اینکه ورزش کمک می کند تا از زندگی لذت بیشتری ببریم . البته قبل از شروع به ورزش باید با پزشک خود مشورت کرده و وضعیت بیماری خود را برای وی توضیح دهیم . ممکن است پزشک مربوطه یک ورزش فیزیکی کامل و فرح بخش را به شما توصیه نماید . شما ممکن است به یک تست ورزش برای ارزیابی عملکرد قلب خود نیاز داشته باشید تا بهترین ورزش برای شما تعیین شود .
پندارهای غلط در مورد فعالیت بدنی فعالیت بدنی را می توان هر جا و بدون هیچ وسیله ای انجام داد . جا به جا نمودن لوازم ، چوب ، کتاب ها و کودکان به عنوان فعالیت بدنی تکمیلی معادل بالا رفتن از پله ها می باشند . پیاده روی به عنوان فعالیتی که بیشتر از هم انجام می شود و بیش از همه توصیه نیز می شود کاملاً بی نیاز از این موارد است . بیشتر مناطق شهری دارای پارک ، آب نما یا پیاده روهایی ایده آل برای پیاده روی ، دویدن یا ورزش و بازی هستند . نیازی نیست برای این کارها به باشگاه ، استخر یا سایر مکان های ورزشی مراجعه کرد
تردمیل ( treadmill )تردمیل (treadmill)ابزاری ورزشی است که برای انجام در جای راه رفتن .دوی آهسته و دوی سریع ساخته شده است.یعنی کارهایی که ما میتوانیم به خوبی انجام دهیم اما در اکثر اوقات برای انجام آنها به اندازه ی کافی انگیزه نداریم.
گرفتگی عضلات : عدم هماهنگی میان آبرسانی و ماهیچه ها تئوری مشهور تمرینات محرکی گرفتگی عضلات EAMC که معتقد است گرفتگی عضلات در نتیجه عدم توازن مایعات بدن ، به خصوص عدم آبرسانی و ناهنجاری در سطوح الکترولیت خون بوجود می آید ، با یک تحقیق روی دوندگان دوی مسافت رد شد . محققین همچنین توضیح می دهند که اختلالات الکترولیتی و اختلال در عملکرد مواد سیال بدن در شرایط بالینی خاصی با گرفتگی عضلانی همراه شده بوده اند و بنابراین اغلب چنین بنظر میرسد که با وجود فقدان مدرکی برای این معلول ، گرفتگی عضلات EAMC علت مشابهی دارد .
واژه رستگاری در قرآن کریم در کتاب الاشباه و النظائر مقاتل بن سلیمان بلخی آمده است: کلمه «افلح» به دو صورت تفسیر شده است: اول؛ «افلح» به معنای نیک بخت گردید. فرموده است: قَد أَفلَحَ المُومِنُونَ؛ به راستی که مؤمنان نیک بخت شدند» و در سوره اعلی آمده: قَد أَفلَحَ مَن تَزَکَّی اعلی/14؛ هر آینه پیروزبخت گردید هر که پاک شد. دوم؛ «افلح» به معنای رستگاری. در سوره یوسف آمده است: إِنَّهُ لَا یُفلِحُ الظَّالِمُونَ یوسف/23؛ به راستی که ستم کاران رستگار نمی شوند.
جنگ ارزی با عواقب پیچیده‌تر از تشدید‌ رکود در شرایط رکود اقتصادی اولین راهکاری که ممکن است در نظر یک سیاست‌گذار برای خروج از آن راهگشا جلوه کند، جلوگیری از واردات کالای خارجی در حمایت از تولید و اشتغال داخلی است. این سیاست در صورتی که سایر کشورهای طرف تجاری در رونق اقتصادی باشند، می‌تواند در کوتاه مدت موثر باشد؛ اما اگر تمام کشورهای طرف تجاری با رکود و بیکاری مواجه باشند و بخواهند از این راهکار برای خروج از رکود استفاده کنند، نه تنها راهگشا نیست بلکه تشدید کننده رکود نیز خواهد بود. چنانچه از سال 2007 در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس‌های سالانه گروه 20 که به منظور کم اثر کردن رکود جهانی‌ترتیب داده شده است، «بازداشتن کشورها از حمایت‌های داخلی» ‌ترجیع‌بند بیانیه‌های پایانی بوده است.
نقطه عطف در انسجام امت اسلامی سخنان تاریخی شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر مصر که با اشاره به وجود توطئه‌های سنگین برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، با صراحت اعلام کرد ما اختلافی با شیعیان نداریم و پشت‌سر شیعیان نماز میخوانیم، سرآغاز فصل جدیدی از روشن‌بینی علمای اهل سنت در موضوع وحدت شیعه و سنی محسوب می‌گردد و نقطه عطفی در انسجام امت اسلامی است.
امروز اقتصاد ایران ورق می‌خورد از نقطه نظر اقتصادی، امروز یکی از مهم‌ترین روزهای اقتصاد ایران در طول تاریخ معاصر قلمداد می‌شود. آغاز جراحی بزرگ با پرداخت نقدی یارانه‌ها، تمام نگاه‌ها را به امروز معطوف ساخته و تاریخ فردا بدون شک از 27 مهرماه سال 89 به‌گونه‌ای دیگر یاد خواهد کرد. اینکه این یادواره چگونه خواهد بود منوط و مربوط به عملکرد همه ملت ایران است و اینگونه نیست که هیچ‌کس به جز دولت در این موفقیت یا شکست سهمی نداشته باشد. هر شخصی در هر جا و به قدر خود می‌تواند سهمی مثبت یا منفی در این جریان و جراحی عظیم تاریخ اقتصاد ایران داشته باشد.
اثبات حرف مردم در آمارهای دولتی بار انتقادهای سال‌های اخیر از دولت طی روز گذشته در کلام رییس مرکز آمار ایران خود را نشان داد. آنجا که وی متوسط درآمد خانوار شهری را ماهانه بیش از هفت میلیون و 800 هزار ریال و متوسط کل هزینه یک خانوار شهری 9/3 نفری را ماهانه هشت میلیون و 266 هزار ریال اعلام کرد و گفت که درآمد شهری‌ها شامل رشد 6/1 درصدی بوده و میزان هزینه‌ها هم 3/5 درصد رشد داشته است تا مشخص شود که هم‌اکنون حدود 8/0 درصد بر قدرت خرید خانوار شهری افزوده شده است.
آیا ارز دونرخی می‌شود؟ عدم تعادل هفته‌های اخیر در بازار ارز، چگونگی اجرا و پیامدهای اجرای قانون هدفمندسازی و تحریم اقتصادی ایران با استناد به قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد و به دنبال آن تحریم مضاعف کشورهای غربی و متحدان آنها،سه موضوع مهم و اثرگذار بر کسب و کار شهروندان ایرانی است که در کانون توجه قرار دارند.
سفرهای خارجی با شأن ایرانی در واقع مسافرت ایرانیان به خارج از کشور همانند مسافرت شهروندان سایر کشورها به خارج امری عادی و معمول به شمار می رود و در این بین سالانه چندین میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند اما امری که به نظر تا اندازه ای غیر معمول می رسد افزایش شمار بازداشت ایرانیان در خارج از کشور بنا به دلایل مختلف که بارزترین آن حمل مواد مخدر است.
روزهای سخت سارکوزی تظاهرات و اعتصاب‌های سراسری نامحدود مردم فرانسه در اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولت سارکوزی این روزها در صدر اخبار اروپا قرار دارد. فرانسه که همواره به عنوان یک کشور پیشرو اروپایی مطرح بود، اکنون آنچنان در چنبره‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گرفتار شده که فریاد اعتراض مردم و اتحادیه‌های صنفی از بی کفایتی دولتمردان این کشور تنها صدایی است که در سراسر کشور و شهرهای بزرگ به گوش می‌رسد.
آماری برای تامل می‌خوانید؛مرکز آمار ایران روز گذشته اعلا م کرد که متوسط هزینه یک خانوار چهارنفره در سال گذشته، حدود826 هزار تومان درماه بوده است. این آمار در شرایطی اعلا م می شود که حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال گذشته بسیار کمتر از این میزان بوده است. البته اگر این آمار برای سال جاری اعلا م شود، حتی با در نظر گرفتن تورم تک رقمی اعلا م شده توسط بانک مرکزی، بازهم بیش از آن 826 هزار تومان خواهد بود.
سیره عبادی حضرت امام رضا (ع)شیخ مفید چنین نقل می‌کند: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام وقتی که با مأمون خلوت می‌کرد و کسی در حضورشان نبود. مأمون را بسیار موعظه می‌کرد و او را از خدا می‌ترساند و کارهای خلاف او را تقبیح می‌کرد: «کان الرضا علی بن موسی یکثر وعظ المأمون اذا خلا به و یخوّفه و یقبّحُ له ماکان یرکبُه من خلافه.»(3). مأمون نیز گرچه ظاهراً وانمود می‌کرد که نصایح و تذکرات حضرت را پذیرفته است، اما در دل و باطن ناراحت می‌شد و سخنان امام بر او سنگین می‌آمد.
حدیث سلسله الذهب؛ دعوت به توحید خالص به گفته پاره اى از تاریخ نگاران ، بیست و چهار هزار محدث قلم به دست 6 به رهبرى ابوزرعه و محمد بن اسلم طوسى دو امام بزرگ حدیث ، این حدیث را از امام شنیدند و ضبط کردند که آن حضرت فرمود : حدیث کرد مرا پدرم بنده صالح موسى بن جعفر (علیه السلام) از جعفربن محمد(صلی الله علیه و آله) ، از ابوجعفر محمد بن على(علیه السلام) باقر علم انبیاء از على بن حسین سید العابدین از سید جوانان بهشت حسین(علیه السلام) از على بن ابى طالب از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) که فرمود : شنیدم از جبرئیل که فرمود : « انا اللّه لا اله الّا انا وحدى ؛ عبادى فاعبدونى ولیعلم من لقینى منکم بشهادة :انّ لا اله الا اللّه مخلصاً بها انه قد دخل حصنى امن من عذابى . » مردم وقتى این روایت را مى شنیدند گفتند فرزند رسول خدا چیست شهادت خالص براى خدا که فرمود : پیروى از خدا و رسول خدا و پذیرش ولایت اهل بیت رسول .7 این حدیث با متن هاى متفاوت دیگرى نیز روایت شده از جمله : الایمان حصنى 8... ، لا اله الا اللّه اسمى9 من اقر لى بالتوحید دخل حصنى10 و حسب برخى از منابع و روایت ها آن گاه که امام این حدیث را مطرح کرد ، گویا کاروان چند لحظه اى به حرکت درآمد که ناگهان آن حضرت بانگ برآورد ، بشروطها و انا من شروطها ، یعنى آنچه من بر شما روایت از پدرانم و رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) روایت کردم ،
اخلاق معاشرت امام رضا(علیه السلام) نمونه‌هایی از سیره اخلاقی امام رضا (علیه السلام) که می‌تواند برای همگان به صورت یک «الگو» باشد را در اینجا بیان می کنیم. درباره اوصاف اخلاقی ایشان، ابراهیم بن عباس چنین گفت: «هرگز ندیدم امام رضا علیه السلام به کسی یک کلمه جفا کند، و ندیدم که سخن شخصی را قطع کند تا سخن او به آخر می رسید، و ندیدم که حاجتمندی را در حد امکان، رد نماید. مروری به این نمونه‌ها، سندی بر تجسّم آن فضایل را در شخصیت علی بن موسی الرضا نشان ‌می‌دهد:
خواب، خوراک و بهداشت امام هشتم می‌فرمود: ما اهل بیت پیامبر، هنگام خواب، ده خصلت و رفتار داریم: با وضو می‌خوابیم، دست راست را زیر سر و صورت می‌گذاریم، سی و سه بار سبحان الله، سی و سه بار الحمد الله، سی و چهار بار الله اکبر می‌گوییم، رو به قبله می‌خوابیم، فاتحه الکتاب، و ایه الکرسی می‌خوانیم، ایه (شهد الله انّه لا اله الاّ هو...) می‌خوانیم و نیز سوره توحید یا قدر.3 معمّر بن خلاد گوید: حضرت رضا علیه السلام با من کاری داشت. وقتی خدمتش رسیدم، فرمود: حالا برگرد، فردا بیا، آن هم پس از طلوع خورشید، چون من پس از نماز صبح، استراحت می‌کنم.4
بازتاب و تأثیرات حضور امام رضا(علیه السلام) در ایرانعلی بن موسی الرضا(ع)‌ طی دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان بسیار تلاش نمود و با مناظره‌های علمی با اهل کتاب و نحله‌های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را فراهم آورد مرعشی درباره آمدن سادات به ایران چنین می‌نویسد: «سادات از آوازه ولایت و عهدنامه مأمون که بر حضرت امام پناهی داده بود، روی بدین طرف نهادند و او را بیست و یک برادر بودند. این مجموع برادران و بنو اعمام از سادات حسینی و حسنی، به ولایت ری و عراق رسیدند...»(4)
برکات وجود امام رضا (علیه السلام ) در ایران پس از شهادت مظلومانه علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) دوستان و شیعیان متوجه زیارت آن حضرت شدند. بقعه رضویه، نخست محوطه کوچکی بود که در میان باغ بزرگی قرار داشت. روضه مطهره رضویه از همان روز نخست خادم داشته و شخصی کلیددار حرم مطهر بوده است. پس از مدتی در کنار قبر آن حضرت مسجدی ساخته و در اختیار زائران قرار می‌گیرد. به موازات ساختن مساجد رباط‌هایی نیز جهت سکونت زائران امام(علیه السلام) ساخته و متصدیان در آنجا به فعالیت می‌پرداختند و برای رفاه و آسایش زائران کوشش می‌کردند.(1)
حضور امام در ایران و گسترش تشیع از جمله رویدادها و جریانات مهمی‌ که در تاریخ ایران از جایگاه و منزلت والایی برخوردار است، سفر امام رضا(علیه السلام)‌ به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان)‌ در جایگاه ولایتعهدی می‌باشد. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی، صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است. پر واضح است که سیاست امام در این سفر تنها به افشای سیاست‌های خائنانه مأمون محدود نمی‌شد، بلکه در این هجرت اهداف عالی دیگری نیز مورد توجه امام رضا(علیه السلام) قرار گرفت که از جمله آنها تلاش برای برقراری پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع و تبدیل خراسان بزرگ به کانون تشیع و تلاش برای تحکیم مبانی عقیدتی و کلامی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی بوده است. در اینجا به بررسی رشد حوزه‌های علمی و گسترش تشیع می پردازیم.
خلافت و امام رضا (ع) ؟! در بعضى از روایات گفته شده که مأمون ، ابتدا به امام رضا علیه السلام پیشنهاد کرد که خلافت را به امام واگذار کند ؛ اگر چنین روایاتى صحت دارد ، چرا امام رضا علیه السلام از قبول خلافت - که حق مسلم او بود - خوددارى کرد؟ وقتى امام رضا علیه السلام به خراسان آمد ، مأمون در ملاقات با وى گفت : « چنین صلاح دیدم که از خلافت کناره گیرى کنم و آن را به تو بسپارم و با تو بیعت کنم ». امام علیه السلام پیشنهاد او را نپذیرفت . مأمون گفت : « باید خلافت را بپذیرى ». امام فرمود: «هیچ گاه چنین کارى را نخواهم کرد ». مأمون پس از تلاش چند روزه و پس از آن که از قبول خلافت توسط امام رضا علیه السلام ناامید شد ، گفت : « اگر خلافت را نمى پذیرى و نمى خواهى با تو بیعت کنم ، پس ولیعهد من باش تا پس از من ، خلافت به تو برسد ».
روش ویژه مناظره امام رضا(علیه السلام) یکی از دقیق‌ترین راه‌های شناخت امامان شیعه علیهم ‌السلام ، توجه به القاب خاصی است که آن‌ها بدان ملقب گشته‌اند . گرچه در مضامین دینی ، از اهل بیت علیهم ‌السلام به تعبیر « کلّهم نور » یاد شده است ؛ ولی با دقت در القاب مبارک آن بزرگواران ، مشاهده می‌شود که این نورانیت واحد و بی‌بدیل در ظرف زمانی و مکانی به شیوه‌ها و گونه‌های متفاوتی ظهور کرده است . بر این اساس پس از دوران امام صادق و امام کاظم علیهما السلام ، هشتمین طلیعه نورانی امامان شیعه ملقّب به عالم آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آشکار گردید .

مقالات جدید سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی

جنگ ارزی با عواقب پیچیده‌تر از تشدید‌ رکود در شرایط رکود اقتصادی اولین راهکاری که ممکن است در نظر یک سیاست‌گذار برای خروج از آن راهگشا جلوه کند، جلوگیری از واردات کالای خارجی در حمایت از تولید و اشتغال داخلی است. این سیاست در صورتی که سایر کشورهای طرف تجاری در رونق اقتصادی باشند، می‌تواند در کوتاه مدت موثر باشد؛ اما اگر تمام کشورهای طرف تجاری با رکود و بیکاری مواجه باشند و بخواهند از این راهکار برای خروج از رکود استفاده کنند، نه تنها راهگشا نیست بلکه تشدید کننده رکود نیز خواهد بود. چنانچه از سال 2007 در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اجلاس‌های سالانه گروه 20 که به منظور کم اثر کردن رکود جهانی‌ترتیب داده شده است، «بازداشتن کشورها از حمایت‌های داخلی» ‌ترجیع‌بند بیانیه‌های پایانی بوده است.
نقطه عطف در انسجام امت اسلامی سخنان تاریخی شیخ احمد الطیب، شیخ الازهر مصر که با اشاره به وجود توطئه‌های سنگین برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان، با صراحت اعلام کرد ما اختلافی با شیعیان نداریم و پشت‌سر شیعیان نماز میخوانیم، سرآغاز فصل جدیدی از روشن‌بینی علمای اهل سنت در موضوع وحدت شیعه و سنی محسوب می‌گردد و نقطه عطفی در انسجام امت اسلامی است.
امروز اقتصاد ایران ورق می‌خورد از نقطه نظر اقتصادی، امروز یکی از مهم‌ترین روزهای اقتصاد ایران در طول تاریخ معاصر قلمداد می‌شود. آغاز جراحی بزرگ با پرداخت نقدی یارانه‌ها، تمام نگاه‌ها را به امروز معطوف ساخته و تاریخ فردا بدون شک از 27 مهرماه سال 89 به‌گونه‌ای دیگر یاد خواهد کرد. اینکه این یادواره چگونه خواهد بود منوط و مربوط به عملکرد همه ملت ایران است و اینگونه نیست که هیچ‌کس به جز دولت در این موفقیت یا شکست سهمی نداشته باشد. هر شخصی در هر جا و به قدر خود می‌تواند سهمی مثبت یا منفی در این جریان و جراحی عظیم تاریخ اقتصاد ایران داشته باشد.
اثبات حرف مردم در آمارهای دولتی بار انتقادهای سال‌های اخیر از دولت طی روز گذشته در کلام رییس مرکز آمار ایران خود را نشان داد. آنجا که وی متوسط درآمد خانوار شهری را ماهانه بیش از هفت میلیون و 800 هزار ریال و متوسط کل هزینه یک خانوار شهری 9/3 نفری را ماهانه هشت میلیون و 266 هزار ریال اعلام کرد و گفت که درآمد شهری‌ها شامل رشد 6/1 درصدی بوده و میزان هزینه‌ها هم 3/5 درصد رشد داشته است تا مشخص شود که هم‌اکنون حدود 8/0 درصد بر قدرت خرید خانوار شهری افزوده شده است.
آیا ارز دونرخی می‌شود؟ عدم تعادل هفته‌های اخیر در بازار ارز، چگونگی اجرا و پیامدهای اجرای قانون هدفمندسازی و تحریم اقتصادی ایران با استناد به قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد و به دنبال آن تحریم مضاعف کشورهای غربی و متحدان آنها،سه موضوع مهم و اثرگذار بر کسب و کار شهروندان ایرانی است که در کانون توجه قرار دارند.
سفرهای خارجی با شأن ایرانی در واقع مسافرت ایرانیان به خارج از کشور همانند مسافرت شهروندان سایر کشورها به خارج امری عادی و معمول به شمار می رود و در این بین سالانه چندین میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند اما امری که به نظر تا اندازه ای غیر معمول می رسد افزایش شمار بازداشت ایرانیان در خارج از کشور بنا به دلایل مختلف که بارزترین آن حمل مواد مخدر است.
روزهای سخت سارکوزی تظاهرات و اعتصاب‌های سراسری نامحدود مردم فرانسه در اعتراض به سیاستهای اقتصادی دولت سارکوزی این روزها در صدر اخبار اروپا قرار دارد. فرانسه که همواره به عنوان یک کشور پیشرو اروپایی مطرح بود، اکنون آنچنان در چنبره‌ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی گرفتار شده که فریاد اعتراض مردم و اتحادیه‌های صنفی از بی کفایتی دولتمردان این کشور تنها صدایی است که در سراسر کشور و شهرهای بزرگ به گوش می‌رسد.
آماری برای تامل می‌خوانید؛مرکز آمار ایران روز گذشته اعلا م کرد که متوسط هزینه یک خانوار چهارنفره در سال گذشته، حدود826 هزار تومان درماه بوده است. این آمار در شرایطی اعلا م می شود که حداقل حقوق کارگران و کارمندان در سال گذشته بسیار کمتر از این میزان بوده است. البته اگر این آمار برای سال جاری اعلا م شود، حتی با در نظر گرفتن تورم تک رقمی اعلا م شده توسط بانک مرکزی، بازهم بیش از آن 826 هزار تومان خواهد بود.
سیره عبادی حضرت امام رضا (ع)شیخ مفید چنین نقل می‌کند: حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام وقتی که با مأمون خلوت می‌کرد و کسی در حضورشان نبود. مأمون را بسیار موعظه می‌کرد و او را از خدا می‌ترساند و کارهای خلاف او را تقبیح می‌کرد: «کان الرضا علی بن موسی یکثر وعظ المأمون اذا خلا به و یخوّفه و یقبّحُ له ماکان یرکبُه من خلافه.»(3). مأمون نیز گرچه ظاهراً وانمود می‌کرد که نصایح و تذکرات حضرت را پذیرفته است، اما در دل و باطن ناراحت می‌شد و سخنان امام بر او سنگین می‌آمد.
حدیث سلسله الذهب؛ دعوت به توحید خالص به گفته پاره اى از تاریخ نگاران ، بیست و چهار هزار محدث قلم به دست 6 به رهبرى ابوزرعه و محمد بن اسلم طوسى دو امام بزرگ حدیث ، این حدیث را از امام شنیدند و ضبط کردند که آن حضرت فرمود : حدیث کرد مرا پدرم بنده صالح موسى بن جعفر (علیه السلام) از جعفربن محمد(صلی الله علیه و آله) ، از ابوجعفر محمد بن على(علیه السلام) باقر علم انبیاء از على بن حسین سید العابدین از سید جوانان بهشت حسین(علیه السلام) از على بن ابى طالب از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) که فرمود : شنیدم از جبرئیل که فرمود : « انا اللّه لا اله الّا انا وحدى ؛ عبادى فاعبدونى ولیعلم من لقینى منکم بشهادة :انّ لا اله الا اللّه مخلصاً بها انه قد دخل حصنى امن من عذابى . » مردم وقتى این روایت را مى شنیدند گفتند فرزند رسول خدا چیست شهادت خالص براى خدا که فرمود : پیروى از خدا و رسول خدا و پذیرش ولایت اهل بیت رسول .7 این حدیث با متن هاى متفاوت دیگرى نیز روایت شده از جمله : الایمان حصنى 8... ، لا اله الا اللّه اسمى9 من اقر لى بالتوحید دخل حصنى10 و حسب برخى از منابع و روایت ها آن گاه که امام این حدیث را مطرح کرد ، گویا کاروان چند لحظه اى به حرکت درآمد که ناگهان آن حضرت بانگ برآورد ، بشروطها و انا من شروطها ، یعنى آنچه من بر شما روایت از پدرانم و رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) روایت کردم ،
اخلاق معاشرت امام رضا(علیه السلام) نمونه‌هایی از سیره اخلاقی امام رضا (علیه السلام) که می‌تواند برای همگان به صورت یک «الگو» باشد را در اینجا بیان می کنیم. درباره اوصاف اخلاقی ایشان، ابراهیم بن عباس چنین گفت: «هرگز ندیدم امام رضا علیه السلام به کسی یک کلمه جفا کند، و ندیدم که سخن شخصی را قطع کند تا سخن او به آخر می رسید، و ندیدم که حاجتمندی را در حد امکان، رد نماید. مروری به این نمونه‌ها، سندی بر تجسّم آن فضایل را در شخصیت علی بن موسی الرضا نشان ‌می‌دهد:
خواب، خوراک و بهداشت امام هشتم می‌فرمود: ما اهل بیت پیامبر، هنگام خواب، ده خصلت و رفتار داریم: با وضو می‌خوابیم، دست راست را زیر سر و صورت می‌گذاریم، سی و سه بار سبحان الله، سی و سه بار الحمد الله، سی و چهار بار الله اکبر می‌گوییم، رو به قبله می‌خوابیم، فاتحه الکتاب، و ایه الکرسی می‌خوانیم، ایه (شهد الله انّه لا اله الاّ هو...) می‌خوانیم و نیز سوره توحید یا قدر.3 معمّر بن خلاد گوید: حضرت رضا علیه السلام با من کاری داشت. وقتی خدمتش رسیدم، فرمود: حالا برگرد، فردا بیا، آن هم پس از طلوع خورشید، چون من پس از نماز صبح، استراحت می‌کنم.4
بازتاب و تأثیرات حضور امام رضا(علیه السلام) در ایرانعلی بن موسی الرضا(ع)‌ طی دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان بسیار تلاش نمود و با مناظره‌های علمی با اهل کتاب و نحله‌های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را فراهم آورد مرعشی درباره آمدن سادات به ایران چنین می‌نویسد: «سادات از آوازه ولایت و عهدنامه مأمون که بر حضرت امام پناهی داده بود، روی بدین طرف نهادند و او را بیست و یک برادر بودند. این مجموع برادران و بنو اعمام از سادات حسینی و حسنی، به ولایت ری و عراق رسیدند...»(4)
برکات وجود امام رضا (علیه السلام ) در ایران پس از شهادت مظلومانه علی‌بن موسی‌الرضا(علیه السلام) دوستان و شیعیان متوجه زیارت آن حضرت شدند. بقعه رضویه، نخست محوطه کوچکی بود که در میان باغ بزرگی قرار داشت. روضه مطهره رضویه از همان روز نخست خادم داشته و شخصی کلیددار حرم مطهر بوده است. پس از مدتی در کنار قبر آن حضرت مسجدی ساخته و در اختیار زائران قرار می‌گیرد. به موازات ساختن مساجد رباط‌هایی نیز جهت سکونت زائران امام(علیه السلام) ساخته و متصدیان در آنجا به فعالیت می‌پرداختند و برای رفاه و آسایش زائران کوشش می‌کردند.(1)
حضور امام در ایران و گسترش تشیع از جمله رویدادها و جریانات مهمی‌ که در تاریخ ایران از جایگاه و منزلت والایی برخوردار است، سفر امام رضا(علیه السلام)‌ به ایران و استقرار ایشان در مرکز خلافت، یعنی مرو(خراسان)‌ در جایگاه ولایتعهدی می‌باشد. هر چند این سفر با اصرارهای مأمون، خلیفه وقت عباسی، صورت پذیرفت؛ اما در عمل دارای آثار و پیامدهای درخشانی است. پر واضح است که سیاست امام در این سفر تنها به افشای سیاست‌های خائنانه مأمون محدود نمی‌شد، بلکه در این هجرت اهداف عالی دیگری نیز مورد توجه امام رضا(علیه السلام) قرار گرفت که از جمله آنها تلاش برای برقراری پیوند با ایرانیان متمایل به تشیع و تبدیل خراسان بزرگ به کانون تشیع و تلاش برای تحکیم مبانی عقیدتی و کلامی شیعه با استفاده از فرصت ولیعهدی بوده است. در اینجا به بررسی رشد حوزه‌های علمی و گسترش تشیع می پردازیم.
خلافت و امام رضا (ع) ؟! در بعضى از روایات گفته شده که مأمون ، ابتدا به امام رضا علیه السلام پیشنهاد کرد که خلافت را به امام واگذار کند ؛ اگر چنین روایاتى صحت دارد ، چرا امام رضا علیه السلام از قبول خلافت - که حق مسلم او بود - خوددارى کرد؟ وقتى امام رضا علیه السلام به خراسان آمد ، مأمون در ملاقات با وى گفت : « چنین صلاح دیدم که از خلافت کناره گیرى کنم و آن را به تو بسپارم و با تو بیعت کنم ». امام علیه السلام پیشنهاد او را نپذیرفت . مأمون گفت : « باید خلافت را بپذیرى ». امام فرمود: «هیچ گاه چنین کارى را نخواهم کرد ». مأمون پس از تلاش چند روزه و پس از آن که از قبول خلافت توسط امام رضا علیه السلام ناامید شد ، گفت : « اگر خلافت را نمى پذیرى و نمى خواهى با تو بیعت کنم ، پس ولیعهد من باش تا پس از من ، خلافت به تو برسد ».
روش ویژه مناظره امام رضا(علیه السلام) یکی از دقیق‌ترین راه‌های شناخت امامان شیعه علیهم ‌السلام ، توجه به القاب خاصی است که آن‌ها بدان ملقب گشته‌اند . گرچه در مضامین دینی ، از اهل بیت علیهم ‌السلام به تعبیر « کلّهم نور » یاد شده است ؛ ولی با دقت در القاب مبارک آن بزرگواران ، مشاهده می‌شود که این نورانیت واحد و بی‌بدیل در ظرف زمانی و مکانی به شیوه‌ها و گونه‌های متفاوتی ظهور کرده است . بر این اساس پس از دوران امام صادق و امام کاظم علیهما السلام ، هشتمین طلیعه نورانی امامان شیعه ملقّب به عالم آل محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آشکار گردید .
زندگانی امام رضا(ع) مشهورترین لقب آن حضرت «رضا» است و در سبب این لقب گفته اند: «او از آن روی رضا خوانده شد که در آسمان خوشایند و در زمین مورد خشنودی پیامبران خدا و امامان پس از او بود. همچنین گفته شده : از آن روی که همگان، خواه مخالفان و خواه همراهان به او خشنود بودند. سر انجام، گفته شده است: از آن روی او رضا خوانده اند که مأمون به او خشنود شد.»
گزیده اشعار در مدح امام رضا (ع) شمع جمع شاپرکهایی رضا ای کلید ساده مشکل گشا آن گل زیبا گل خوشبو تویی ای رضا جان ضامن آهو تویی با نگاهت چون کبوتر کن، مرا تا بگیرم اوج، خوشحال و رها می شوم من روز و شب همسایه ات می شود چتر دو بالم سایه ات
گزیده ای از سخنان امام رضا (ع) امام رضا (ع) میفرماید: عقل هیچ مسلمانی به کمال نمی رسد مگر اینکهاین چند خصلت و صفت در او جمع باشد.اندک نیکی دیگران را زیاد بشمرد، اما نیکی زیاد خویش را دست کم گیرد.هر چه از او حاجت خواهند دلتنگ نشود.در طول زندگی اش از دانش طلبی خسته و ملول نگردد.تهیدستی در راه خدا را به ثروتمندی ترجیح دهد.خوار شمرده شدن به خاطر اجرای احکام خدا از عزت نزد دشمن خدا در نظرش محبوبتر باشد.گمنامی را از شهرت و نام آوری بیشتر بخواهد.هیچ کس را نبیند جز آنکه گوید او از من بهتر و با تقواتر است.
بحث کوتاهى درباره ثامن الائمة، على بن موسى الرضا(ع) اسم آن بزرگوار على و کنیه او ابو الحسن الثانی و لقب مشهور او رضا است. عمر مبارک آن حضرت پنجاه و پنج سال بود. (1) در یازده ذى القعده سال 148 هجرى به دنیا آمد (2) و در سال 203 هجرى (3) در آخر ماه صفر به دست مأمون عباسى مسموم و شهید شد.
چند داستان از زندگى امام رضا(ع) زندگانى حضرت امام رضا(ع) پر است از لحظاتى نورانى و شگفت انگیز که دل شیفتگان را مى‏برد . از کتاب «دیوان خدا» نوشته نعیمه دوستدار ـ که بر اساس منابع موثق تدوین یافته ـ چند داستان برگزیده‏ایم که تقدیم عاشقان اهل بیت مى‏کنیم.
برگی از سیره تربیتی و اخلاقی ثامن الحجج علیه السلامسیره اخلاقی و تربیتی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می تواند چراغی باشد برای پیمودن راههای زندگی، چرا که همه رفتارهای ایشان از کرامت و بزرگواری پیامبر اکرم(ص) سرچشمه می گیرد. به کار بردن سیره انبیا و اولیای الهی، نه تنها موجب هدایت فرد در رسیدن به تکامل وی می شود، بلکه می تواند جامعه ای را از هلاکت و انحطاط نجات بخشیده زیرا آنان قرآن ناطقند و قرآن نیز صفحه صفحه زندگی انسان را ورق زده و هر ورقش راهنمایی است برای بهتر زیستن و زودتر به مراتب کمال انسانیت رسیدن. امام رضا(ع) نیز به عنوان الگوی کاملی برای انسانها، چه در دوران زندگی و حیات و چه برای مردمان پس از خود، دارای سرشتهایی بود که همگان را به شگفتی وامی داشت و دوست و دشمن را فریفته و شیفته خود می ساخت.(1) و علت این که ایشان را "رضا" نامیدند، نیز همین است
کراماتی از امام رضا(علیه السلام) از خواب بیدار مى شود، ضربان قلبش شدت مى یابد، در تفکر رؤیاى صادقانه اش غرق مى گردد، سرش را به زیر مى اندازد و راهى مسافرخانه مى شود. روز موعود فرا مى رسد، به داخل حرم مشرف مى شود، نزدیک ضریح مطهر مى رود و گوشه اى مى نشیند و عرض حاجت مى نماید، دل شکسته و محزون، اشک در چشمانش حلقه مى زند، پلکهایش بر روى هم مى افتد. همان آقا را مى بیند که به او مى گوید: بلند شو، بلند شو، بلند شو! محمد مى گوید: نمى توانم. آقا دست مبارکشان را روى سرش مى کشند و با دست خود او را بلند مى کنند و مى فرمایند: برو و دو رکعت نماز زیارت شکر بخوان. محمد چشم مى گشاید، بدنش به لرزش افتاده، احساس عجیبى پیدا مى کند، گویى از ظلمت به نور رسیده است.
فضیلت زیارت امام رضا (ع) 1 ـ امام باقر(علیه السلام)، از جدّش، از امیرالمؤمنین(علیه السلام) نقل کرده است که پیامبر(ص) فرمود: پاره اى از پیکر من در خراسان دفن خواهد شد، هر گرفتارى که او را زیارت کند، خدا ناراحتى او را برطرف سازد، و هر گنهکارى که به زیارت او رود، خداوند گناه او را ببخشد. عیون اخبار الرضا(ع) 2:257؛ امالى صدوق:119
چهل حکمت رضوى 1 ـ مِن اَخلاقِ الاَنبیاء التَّنّظُّف نظافت موجب پاکى جسم است نظافت مایـه آرام جـان است امـام هشتمین فرمود بـا خلق نظـافت شیـوه پیغمبران است 2 ـ صاحِبُ النّعمَةِ یَجِبُ ان یُوَسِّعَ عَلى عِیالِهِ توانگر را بوَد واجب که بخشد زن و فـرزند را از مال دنیـا دهـد وسـعت به امر زندگانى بـه شـکر نعـمت حى ّ تـوانا 3 ـ مَن لَم یَشکُرِ المُنعِمَ مِن المَخلوقین لَم یَشکُر اللهَ عزّوجلّ
حیات سیاسى امام رضا(علیه السلام): قسمت دوم امام رضا(ع) در قبول ولایتعهدى ناچار شد، زیرا در صورت امتناع نه تنها خود امام بلکه علویان نیز در مخاطره قرار مى‏گرفتند. نیاز امت اسلامى به وجود امام و علماى شیعه وجه دیگرى براى قبول این منصب بود. با پذیرش آن، علویان در حکومت سهم پیدا شد و زمینه حضور اهل بیت در صحنه سیاست فراهم گردید، هرچند که ائمه هیچ‏گاه در مسأله رهبرى امت تقیه نکردند. افشاگرى امام رضا(ع) علیه مأمون مؤید همین مطلب است.
حیات سیاسى امام رضا(علیه السلام): قسمت اول امام رضا علیه السلام در دوران تصدی امر امامت‏با وضعیت متفاوتی مواجه بودند. در آغاز، همزمان با هارون بودند که در هنگام به شهادت رساندن امام کاظم علیه السلام خود را در اوج اقتدار می‏دید و به مبارزه بی امان با امام و یاران او کمر همت‏بسته بود و بسیاری از سران شیعه را زندانی و به دنبال بقیه آن‏ها بود که داستان ابن ابی عمیر در این باره معروف و مشهور است. با مرگ هارون و جریان برخورد مامون با امین که مدتی بنی عباس را به خود مشغول ساخته بود، وضعیتی متفاوت با دوران هارون برای امام پدید آمد. چرا که از طرفی خوف درهم ریختن اساس حکومت آن‏ها در این درگیری‏ها وجود داشت و از سوی دیگر فرصت مناسبی برای توسعه امر تعلیم و تربیت در بین شیعه بود و ارتباطات شیعه در این دوران بسیار قوی و بهتر از قبل بود.
طلوع آفتاب هشتمین فروغ امامت حضرت امام رضا(ع) یکی از دوازده فروغ امامت است که معارف معنوی قرآن و عترت را در مواقع مقتضی به اصحاب و شاگردان خویش تعلیم می‏داد و زمانی در پاسخ به پرسش‏ها پرتو افشانی می‏فرمود و نیز از طریق مباحث علمی و احتجاجات عقیدتی، کلامی و برهانی افاضه می‏فرمود، چنین برنامه هایی موجب گردید تا فرهنگ و اندیشه اسلامی، غنی و پربار گردد، باورها و ارزش‏های دینی صیانت شود. آن ستاره هشتم هدایت از عمده‏ترین پایه‏های دیانت و جوشان‏ترین چشمه‏های حکمت و یقین به شمار می‏رود که اسرار نبوت، ودایع رسالت و امامت بعد از پدر بزرگوارش حضرت امام کاظم(ع) به ایشان انتقال یافت. حضرت علی بن موسی‏الرضا(ع) فرزند پیشوای پاک و پارسایی است که در فرصت‏های مقتضی به رغم اختناق، فشارهای سیاسی و توطئه‏های گوناگون خلفای خلافکار معاصرش، به نشر احکام و معارف الهی پرداخت و میراث گرانقدری از فرهنگ سترگ اهل بیت(ع) را در دسترس علاقه‏مندان، در اعصار بعد قرار داد
رهنمودهاى اخلاقى امام رضا(علیه السلام) سراسر زندگانى حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام مشحون از رهنمودهایى در اخلاق و تعلیم و تربیت مى باشد که استقصاء وغوررسى همه آنها در حدود توان و بضاعت ناچیز این بنده نیست، و حتى به آسانى معترفم که اطلاعات محدود و اندک این جانب به عشرى از اعشار و به نمى از یَم آنها رسا نمى باشد. اما اجمالاً بى هیچگونه تردیدى معتقدیم که همه امامان معصوم علیهم السلام داراى منصب الهى در جهت ارشاد مردم بوده اند، لذا راهنمایهاى آنان مبتنى بر یک بنیادى الهى و آسمانى مى باشد که سزاست بشر براى نیل به سعادت، این ارشادات را الگوهایى واجب الاتّباع براى تمام شئون حیاتى خویش قرار دهد.

اخبار جدید حوادث ایران و جهان

تجاوز فرمانده ارشد کانادایی به چندین زن به گفته دادستان، ویلیامز زنان و دختران جوان را برای ساعت‌ها تحت شکنجه‌های شدید جنسی قرا می‌داده و از آنان با دستان و چشمان بسته عکس‌و فیلم‌های مستهجن تهیه می‌کرده است.
پدر مستی که فرزند ۳ ساله اش را در خودرو فراموش کرد پلیس پسر ۳ ساله ای را در حالی در خودرو پدرش یافت که وی ۲۴ ساعت قبل از آن به دلیل مستی دستگیر شده و کودکش را از یاد برده بود.
شهریه دانشگاه زن کمر مرد را خمیده کرد شهریه دانشگاه همسرم بسیار است و او اصلاً به من توجهی ندارد و در حال حاضر می خواهم از او جدا شوم.
عکس زن جوان سرنخ کشف جنایت کشف عکس زن خیانتکار از لابه لای لباس های مرد تبهکار، راز توطئه شوم قتل مرد میانسال را گشود
زن از ترس بی پولی شوهر به دادگاه پناه برد می ترسم که شوهرم وضع مالی اش از حال حاضر بدتر شود و دیگر نتوانم مهریه ام را بگیرم به همین دلیل مهریه ام را می خواهم.
قتل استاد دانشگاه توسط پسر مشاور املاک این زن جوان در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: این جوان قصد خروج از محل را داشت ؛ من که به رفتار او شک کرده بودم قصد داشتم تا مانع از خروجش شوم که ناگهان با مشت ضربه‌ای محکم به صورتم زد و به سرعت از مجتمع خارج شد.
زد و خورد زائران ایرانی در سوریهاین ازدحام و کمبود امکانات فرودگاه در بازرسی و ترخیص مسافران و کالاها مزید بر علت گردید که در مرحله کنترل گذرنامه ها برای مهر خروج و رفتن به سالن انتظار و گذر از آخرین دستگاه کنترل برخی اختلاف نظر و درگیری لفظی میان زائران پیش آید. این درگیری لفظی به درگیری فیزیکی کشیده شد که با دخالت پلیس سوریه و برخورد ناشایست آنها با زائران ایران تمام شد.
کودک 2.5 ساله قربانی هوسبازی مادرش شد این زن ـ متهم ـ برایم موادمخدر (شیشه)‌ آورده بود و هر دو از آن مصرف کردیم.شب حادثه، کودک گریه می‌کرد و مادرش نسبت به او بی‌تفاوت بود، همین موضوع باعث شد او را کتک بزنم و باعث مرگش شوم.
قتل مرموز پس از مشاجره خانوادگیتیم جنایی این موضوع را رد کرد. پدر عباس هم در تحقیقات گفت: ظهر امروز از شهرستان به خانه برگشته بودیم که عباس با مادرش درگیر شد و او را زد. من هم عصبانی شده و با او بحث کردم. دقایقی بعد او به اتاقش رفت و در را بست. ساعتی قبل، نگرانش شدیم به اتاق رفتیم که او را در این وضع دیدیم.
راز 7 ساله قتل خواهر سرکش در مخفیگاه روستایی روز حادثه وقتی ضمیر را سوار خودروی مدل‌بالایی دیدم بسیار خشمگین شدم، کنترلم را از دست دادم به همین خاطر وی را به خانه‌اش بردم. می‌خواستم به این زندگی نکبت‌بار پایان دهم. چاقویی را برداشتم، خواهرم ابتدا چاقو را با دست‌هایش گرفته بود، توجهی نکردم، آن را بیرون کشیدم و نمی‌دانم چند ضربه به وی زدم.
راز جنایت هولناک در سینه قاتلی با موهای بلند از مدت‌ها پیش با همسر مقتول دوست بودم. می‌دانستم که وضع مالی خوبی دارد و چون بیکار بودم و بی‌پول، نقشه سرقت از خانه آنها را کشیدم. من مطمئن بودم که صبح روز حادثه هیچ‌کدام از آنها در خانه نیستند؛ برای همین از دیوار پشتی خانه بالا رفتم و وارد آنجا شدم. اما اشتباه کرده بودم و به محض ورود به داخل خانه، ناگهان همسر دوستم را مقابلم دیدم.
قصاص برای عامل جنایت چاپارخانه حدود ساعت سه بامداد 27 آبان با انگیزه سرقت وارد مجتمع شدم و جواد را با ضربه‌های چوب در خواب از پا درآوردم. سپس به چند مغازه دستبرد زده و بعد از سرقت 600 هزار تومان پول برای از بین بردن آثار جرم، اتاقک نگهبانی را آتش زدم.
دختر جوان در دام انتقام شیطانی!من ساده‌لوح از ترس خانواده‌ام وسایلم را جمع کردم و از خانه فراری شدم. متاسفانه همراه پسر جوان به خانه آن زن ناشناس رفتم اما در کمتر از چند ساعت پس از خوردن یک لیوان شربت بیهوش شدم و...! از آن روز به بعد من در آن خانه لعنتی که هر روز چند پسر جوان به آنجا رفت و آمد داشتند اسیر شیطان شدم و نمی‌دانستم چه خاکی بر سرم بریزم
حمله پلیس به مسافرخانه شیطانیسرهنگ پاسدار، احد کریمی افزود: اقدامات اطلاعاتی و مراقبت‌های نامحسوس پلیس حاکی از آن بود که این ساختمان، واحد اقامتی غیر مجاز و مخفیگاهی برای دختران فراری، قاچاقچیان مواد مخدر و اتباع خارجی غیر مجاز است.
قتل برادر تحت تأثیر یک سریالوی به پلیس گفته با دستان خودش برای 20 دقیقه گلوی برادر 10 ساله‌اش را فشار داده تا از مرگ او مطمئن شود.او سپس جنازه برادرش را درون کیسه زباله انداخته و با ماشین آن را در پارکی نزدیکی خانه شان رها کرد. این جانی پس از این کار به خانه دوستش رفته و در آنجا با او به تماشای یک فیلم پرداخته است.
شلیک به مردی با لباس ورزشیصبح 18 تیر امسال نگهبان یک پارکینگ خصوصی در شهرستان ری وقتی به محل کارش رسید، ناگهان با جسد خونین مرد ناشناسی روبه‌رو شد. مرد وحشت‌زده بلافاصله با پلیس 110 تماس گرفت.
2 بار اعدام مجازات جنایتکاران خانه وحشتپس از شناسایی هویت قربانی، کارآگاهان در تجسس‌های جنایی ردپای 2 مرد شرور سابقه‌دار و یک زن معتاد را یافتند. متهمان پس از دستگیری منکر اطلاع از سرنوشت مقتول شدند اما با کشف یک حلقه سی دی از صحنه‌های شکنجه و قتل مرد جوان تیم تحقیق دریافتند وی قربانی گروگانگیری 200 میلیون تومانی شده است
مرگ دلخراش خانم معلم نابینا در ایستگاه مترو خبرنگار و معلم سختکوش نابینا که همواره برای بهبود شرایط زندگی نابینایان و معلولان تلاش می‌کرد، بر اثر سقوط مرگبار به چاله ایستگاه مترو، به طور دلخراشی جان سپرد.
غرق شدن سه کارگر در دیگ روغن زیتونسه کارگر یک کارگاه تصفیه روغن زیتون در روستایی در نزدیکی منطقه «تولکرم» به دلیل سقوط درون دیگ تفاله‌های روغن زیتون به عمق سه متر، غرق شدند.
افزایش 8درصدی کشف شیشهسردار حمیدرضا حسین آبادی با بیان این مطلب افزود: در طول 6 ماهه اول سال جاری 641 کیلوگرم شیشه از سوی پلیس کشف شده که این رقم نسبت به آمار 426 درصدی سال گذشته هشت درصد افزایش داشته است
عاملان انتشار عکس دختران جوان در اینترنت دستگیرشدندماموران انتظامی در بازرسی از محل کار آنها ، پنج جلد آلبوم حاوی 500 قطعه عکس و یک دستگاه رایانه که در آن 12 هزار عکس ذخیره شده بود ، کشف کردند .
فوت 5 نفر در یک مهمانی شبانه در اصفهانحبیبی همچنین به فوت 5 نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد در یک میهمانی شبانه اشاره کرد و گفت: در این میهمانی که چند شب قبل برگزار شده بود، تعداد 30 نفر دچار مسمویت شدند که از این افراد 5 نفر فوت کردند.
کلاهبرداری اینترنتی با ادعای کاریابیفردی که از طریق اینترنت برای کاریابی و اعزام به کشور ترکیه تبلیغ می‌کرد با تلاش ماموران پلیس زرندیه دستگیر شد.
دستگیری 30 زن و مرد در 4 کافه سنتیدر بازدید از چهار کافه سنتی نیز 15 زن و 15 مرد دستگیر و به دادسرا معرفی شدند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمدی افزود: در راستای برخورد با مظاهر علنی فساد نیز یک محموله البسه و مجسمه که دارای تصاویر مبتذل بود، توقیف و سه زن و مرد در این رابطه دستگیر شدند.
97 مجروح در نبرد پایتختمعاون اورژانس منطقه غرب تهران، آمار مجروحان شصت‌و نهمین شهرآورد پایتخت را 97 نفر اعلام کرد. در مجموع 5 تماشاگر دیدار تیم های استقلال و پرسپولیس تهران به بیمارستان‌های فیاض بخش و حضرت رسول(ص) منتقل شدند.
رواج چاقوکشی بین جوانان!به گفته کوثری در رابطه با سلاح‌های سرد یا چاقو‌های نامتعارف موارد مختلفی مطرح است، مثلا فردی در خودرو خود سلاح سرد دارد اما جرات ندارد آن را به دست بگیرد لذا این فرد خطری برای مردم ندارد اما یک زمانی فرد با یک چاقوی کوچک مردم را تهدید یا مجروح می‌کند در نتیجه زمانی که استفاده از سلاح‌ سرد حتی برای ایجاد رعب و وحشت و بروز جرم است و باید با آن برخورد شود.
سوء استفاده‌های عجیب رئیس یک دانشگاهیکی از دانشجویان شاکی گفت: مجبور بودم هر روز استاد را به سالنهای آرایشی، رستوران و فرودگاه برده و تمام کارهای منزل او از جمله آشپزی، تمیز کاری، خرید میوه و شستن ظرفها را انجام دهم. در مجموع سه دانشجو و هر کدام سالی 122 روز برای او کار می‌کردند. او حتی در مواردی دانشجویان را مجبور کرد تا به خانه یکی از همکارانش رفته و به عنوان پرستار بچه کار کند.
اختلاف خانوادگی و مرگ برادرقاتل به نام کوروش 25 ساله به موادمخدر از نوع شیشه اعتیاد داشته و شب حادثه اقدام به مصرف زیاد این مواد کرده و وقتی برادرش، وی را سرزنش می‌کند، تعادل روانی خود را از دست داده و با برادر خود جواد (مقتول) درگیر شده و با چاقو، ضربه‌ای به گردن وی وارد می‌کند.
حمله 5 ببر گرسنه به باغباناین مقام مسوول خاطر نشان کرد: نگهبانان این ببرها تلاش فراوان برای نجات جان این مرد به خرج دادند، اما وی به علت زخم‌های عمیق جان خود را از دست داد.
قصد تعرض و قتل زن در باغ ویلاییدر بازجویی‌ها از متهم مشخص شد، وی ساعاتی قبل از بالای دیوار، وارد باغ ویلایی شده و با مشاهده زن جوان، قصد تعرض به او را داشته که با مقاومت وی روبرو شده و در حالیکه زن جوان با استفاده از کارد، در مقابل او مقاومت کرده، قاتل با استفاده از همان کارد، او را با ضربات متعدد به قتل رسانده و متواری شده است.

اخبار جدید هنری و سینمایی

"لج و لجبازی" در شبکه نمایش خانگیامیر جعفری، سارا خوئینی‌ها، نیما شاهرخشاهی، سحر ذکریا، سیاوش خیرابی، ساعد هدایتی و سحر قریشی بازیگران این فیلم هستند. "لج و لجبازی" محصول سال 88 و قیمت آن 1500 تومان است.
نیکی کریمی به جای هدیه تهرانی رفت داستان"خیابان‌های آرام" درباره اتفاقات عجیب وغریبی است که در یک شهر رخ می‌دهد و یک خبرنگار درگیر آن می‌شود. تهیه‌کنندگی "خیابان‌های آرام" برعهده سید محمود رضوی است که پیش‌ترفیلم "درباره الی" را تهیه کرده بود. فیلم "پاداش" کار قبلی تبریزی تاکنون مجوز نمایش نگرفته و "گنجینه شرق" وی نیز در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش در می‌آید.
رضا کیانیان در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیااین بازیگر تئاتر و سینما بعد از بازی در دو فیلم «آژانس شیشه‌ای» و « روبان قرمز» برای سومین‌بار در فیلم جدید ابراهیم حاتمی‌کیا، «بانوی شهر ما» مقابل دوربین می‌رود. رضا کیانیان اخیرا در فیلم « یه‌حبه قند» برای اولین بار با رضا میرکریمی همکاری داشت و چند ماه قبل‌تر در نمایش «پروفسور بوبوس» آتیلا پسیانی به روی صحنه رفت.
واکنش معاونت سینمایی به توزیع «قهوه تلخ»در روز پایانی اجلاس اخیر ائمه محترم جمعه سراسر کشور ، 700 نسخه از قسمت‌های اول تا ششم سریال «قهوه تلخ» به عنوان یکی از هدایای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دستور معاون امور سینمایی از سوی روابط عمومی وزارتخانه در اختیار روابط عمومی اجلاس مزبور جهت توزیع بین مهمانان و اعضای شرکت کننده دراجلاس قرار گرفت.
الیور استون: امپراتوری آمریکا در آینده نزدیک فرو می‌پاشد یکی از کارگردانان معروف سینمای آمریکا اعلام کرد که امپراتوری آمریکا در آینده نزدیک از هم فرو می‌پاشد و تلاش سیاستمداران واشنگتن برای جلوگیری از سقوط آمریکا فایده‌ای نخواهد داشت.
فیلم"ناسپاس" در شبکه نمایش خانگیفیلم "ناسپاس" ساخته حسن هدایت به زودی توسط موسسه ویدئو رسانه "سینما هفت" وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود. پوریا پورسرخ، الناز شاکردوست، نیما شاهرخشاهی، لیندا کیانی، محمدعلی ساربان، مجید عبدالعظمی، مجید واشقانی، خسرو دستگیر، بابک والی، زویا خلیل آذر، علی فرود، مونا بیگی، سیروس صابر و لاله کریمی بازیگران "ناسپاس"هستند.
یادداشتی بر فیلم کمدی «سن پطرزبورگ» ساخته بهروز افخمی «سن پطرزبورگ»، فیلم جدید بهروز افخمی است. اثری از سازنده‌ای صاحب فکر و خوش ذوق که پیش از این و با آثار قابل تامل و معتبری همچون «شوکران»، «گاوخونی» و «روز فرشته»، نامش را به‌ عنوان یک کارگردان صاحب سبک سینمای معاصر ایران، به ثبت رسانده است. بهروز افخمی در «سن پطرزبورگ»، همان‌طور که خودخواسته و اعلام کرده، انگیزه اصلی خود را بر این گذاشته که اثری بسازد تا رنگ و بوی کمدی‌های متفکرانه مهران مدیری را داشته باشد و خوشبختانه این تاثیرپذیری که گاهی برای بسیاری از فیلم‌ها تبدیل به پاشنه آشیلی انکار ناپذیر می‌شد اینجا مبدل به اتفاقی قابل قبول گردیده است. اتفاقی که البته بیش از هر چیز، نیاز به یک نویسنده کمدی خوش فکر و موثر داشته و افخمی همین کار را انجام داده و به سراغ بهترین نویسنده کمدی این روزهای سینمای ما رفته است: پیمان قاسم خانی.
جوانی و پیری لورل و هاردی (عکس) لورل و هاردی / عکس لورل و هاردی / نمایش کمدی لورل و هاردی
مرگ یک خواننده قدیمی زنمرضیه اوایل دهه 70 از ایران خارج و به فرانسه پناهنده شد. او از چندی قبل با بیماری سرطان درگیر بود. این خواننده فعالیت خود را با بازی در نمایش «شیرین و فرهاد» در تهران آغاز کرد و نخستین خواننده زنی بود که در برنامه گل‌ها به آوازخوانی پرداخت.
فیلم‌های سینمایی آخر هفته در تلویزیونفیلم‌های سینمایی وتلویزیونی «حبیب»، «چیزی شبیه معجزه»، «جنگجویان رودخانه وحشی»، «پسر کارگردان»، «بوسه بر خاک»، «سرزمین خورشید»، «بازگشت خطرناک»، «ضربه سخت»، «بازگشت پسرها»، «دو و بیست و دو» و «مبارزه با نیزه هشت سر» پنجشنبه و جمعه 22و23 مهرماه ازشبکه‌های یک، دو، سه، چهار، تهران و سیمای استان‌ها پخش می‌شود.
عکس / چهره های متفاوت ستارگان هالیودبارها از ستارگان‌ ها‌لیوود خواسته شده که برای بازی در بعضی فیلم‌ها‌ ظاهر خود را تغییر دهند، اما گاهی اوقات آنها حتی فراتر از وظیفه خود عمل می‌کنند. نمونه‌ها‌ی جالب تغییر شکل بازیگران‌ ها‌لیوود را ببینید.
شبکه ماهواره‌ای پخش فیلم‌های ممنوعه ایرانیمعاون دیپلماسی عمومی آمریکا در دوره بوش پسر گفت که آمریکا برای اینکه‌ ایرانی‌ها را به آزادی مورد نظر غرب تشویق کند، باید یک شبکه ماهواره‌ای تجاری برای پخش فیلم‌های ممنوعه ایرانی تأسیس کند.
عکسهای دیدنی از فیلم نخودیبازیگران : صابر ابر، مرضیه برومند، رعنا آزادی‌ور، علیرضا خمسه، مسعود کرامتی، مجید شهریاری، احمدرضا اسعدی، حمیدرضا مرادی، رضا تهی‌دست، پوپک دین‌محمد و بازیگر خردسال: ابوالفضل منتهایی به ایفای نقش می‌پردازند. داستان :«سینا بزرگی (صابر ابر)، یک کارگردان تئاتر عروسکی است که مدت‌هاست در رقابت با هجوم فیلم‌ها و گیم‌ها‌ی خارجی، امکانی برای عرضه درست کارهایش به کودکان پیدا نمی‌کند.
عکسهای دیدنی از فیلم سن پترزبورگ فیلم سینمایی «سن پترزبورگ» تازه‌ترین ساخته بهروز افخمی با بازی امین حیایی،بهاره رهنما، شیلا خداداد و … به احتمال زیاد در جشنواره فیلم فجر امسال به نمایش درمی‌آید. خلاصه داستان :داستان این فیلم کمدی پرحادثه در مورد رفاقت، بلوف، عشق و … است.
اخراجی‌های3 از زبان ده نمکی مسعود ده نمکی روز شنبه در جلسه نقد و پرسش و پاسخ فیلم اخراجی‌ها در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، در پاسخ به این سئوال که با توجه به حوادث فتنه انگیز بعد ازانتخابات ریاست جمهوری آیا سری بعدی اخراجی‌ها نظری به این وقایع خواهد داشت، اظهار داشت: اخراجی های بعدی در حال و هوای بعد از جنگ و زمان حال فیلمبرداری می‌شود و این فیلم زمانی به اوج خود خواهد رسید که بازیگرانی چون اکبر عبدی شعارهای سیاسی سر دهند و برخی بازیگران دیگری نیز نامزد انتخابات شوند.
خالق هری پاتر بانفوذترین زن انگلستان جی‌کی رولینگ نویسنده مشهور مجموعه کتابهای پرفروش هری‌پاتر در صدر لیست 100 زن بانفوذ انگلستان از سوی نشنال مگزین کمپانی قرار گرفت. رولینگ که اخیراً 10 میلیون پوند برای راه‌‌اندازی یک مرکز تحقیقاتی پزشکی در ادینبورو پزداخت کرده است در این فهرست از ویکتوریا بکهام همسر فوتبالیست مشهور و همچنین از ملکه انگلستان پیشی گرفته است.
نامزدهای دریافت پروانه زرین 3 بخش از جشنواره فیلم کودکنامزدهای بهترین کارگردانی بخش ویدیو نیز شامل محسن زارعیان برای فیلم "مینی‌بوس"، مسعود کرامتی برای فیلم "فقط بیست"، امیرشهاب رضویان برای فیلم "تابستان عزیز"،غلامرضا رمضانی برای فیلم "دم‌زری"، اسفندیار شهیدی برای فیلم "چند پله بالاتر" و بهروز شعیبی برای فیلم "جامانده" هستند.
«این خانه من نیست» بهروز افخمی در کانادا کلید خورد کارگردان : بهروز افخمی، نویسندگان:اندیشه مینا،دانیل گاربر،جان اسموک بر اساس داستانی از جرمی کین، مدیر فیلمبرداری: فرهاد صبا، صدابردار: دانیل پالرین، طراح صحنه و لباس: سون مک گروگر، طراح چهره پردازی: ملیرا فلوریو، برنامه ریز: ایلایز وایزبام، گروه کارگردانی:علی اقطار، سلیم مدرسی، بازیگران :آنتینا اسمول،درک تید ،جان اسموک، دانیل گاربر، دستیار تهیه: پدرام حائری،
"بانوی شهر ما" حاتمی کیا کلید خورد این فیلم پنج شنبه شب در لوکیشن کارخانه‌ای در جنوب شهر تهران با حضور رویا تیموریان، سیامک صفری و اولدوز منصور کلید خورد. البته این لوکیشن با طراحی و ساخت دکور تغییر کاربری داده است. از بازیگران "بانوی شهر ما" می توان به مریلا زارعی، طناز طباطبایی، بهروز شعیبی، هدی ناصح و... اشاره کرد. البته پیش از این قرار بود امین تارخ نیز در این فیلم بازی کند که حضورش منتفی شده و هنوز بازیگر جایگزین او مشخص نشده است.
بازی ایران و برزیل به نفع مهران مدیریاگرچه ایران 3 هیچ باخت ، ولی صدا و سیما هم یه رو دستی از مهران مدیری خورد و تبلیغ سریال قهوه تلخ هم از شبکه سه و هم از جام جم پخش شد. چرا که سراسر تبلیغات دور زمین بنرهای سریال قهوه تلخ مهران مدیری موج می زد.به این طریق سریال مدیری به تلویزیون را یافت.
مختارنامه ، جذاب و امیدوارکننده با پخش قسمت اول مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» از شبکه اول سیما، دستمان آمد که با چه نوع سریالی طرفیم؛ هرچند بینندگان آثار داوود میرباقری، پیش از این با بیان پخته او آشنا بودند. سکانس افتتاحیه هم که از گندمزار آغاز می‌شود و کارگردان یک راست می‌رود سراصل مطلب. یعنی بیننده را برای حضور شخصیت‌محوری داستان معطل نمی‌کند و اولین کسی که می‌بینیم مختار است که می‌گوید الحمد‌لله.
150 فیلم در مسیر جشنواره فجر با آغاز فصل پائیز و شمارش معکوس برای برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر - به عنوان مهمترین رویداد سینمایی سال- تکاپوی سینماگران برای آماده کردن آثار خود و نمایش در این گردهمایی بزرگ نیز بیشتر شده است.
شجریان: هیچ‌وقت تا این حد گرفتاری نداشتمهنر باید بیاید توی جامعه. باید لحظه به لحظه بین مردم جاری شود. شما وقتی توی زمین کشاورزی‌تان چاه می‌زنید، این چاه هر چقدر هم آب داشته باشد، تا کانال‌کشی درست و حسابی نشود، به درد نمی‌خورد. گیاهی از آن سبز نمی‌شود، گل خوشبویی پرورش نمی‌یابد، گندم‌زار را پر و پیمان نمی‌کند. ما الآن مشکل‌مان آب آن چاه نیست که چاه‌ها آب فراوان دارند، گندم‌زارها و گل‌ها و گیاهان‌مان هم تشنه‌ استفاده از آن آب هستند؛ مشکل‌مان در کانال‌کشی است که خوب نیست، درست نیست. آب از یک طرف هرز می‌رود و گیاه هم از خشکی و تشنگی می‌سوزد...
گزارش پشت صحنه سریال «قهوه تلخ» قرار است «قهوه تلخ» در 90 قسمت ساخته شود و تا به حال حدود 40 قسمت آن ساخته شده است و مخاطب پی‌گیر داستان‌های آن، از قسمت20 می‌تواند شاهد حضور «مهران مدیری» در این سریال خانگی باشد.
فیلم «سن پترزبورگ» در سینماهای تهران اکران فیلم های «ملک سلیمان» و «سن پترزبورگ» و «نخودی» از فردا (چهارشنبه ۱۴ مهر ماه) در تهران آغاز می شود. «سن پترزبورگ» آخرین ساخته سینمایی بهروز افخمی هم درباره رفاقت، بلوف و عشق است و در آن محسن تنابنده، پیمان قاسم خانی، الناز شاکردوست، بهاره رهنما، اندیشه فولادوند، ماه چهره خلیلی، کیانوش گرامی، سروش صحت، سیامک انصاری، امید روحانی، سیدابراهیم بحر العلومی، آرش تاج، بابک برزویه، اردشیر کاظمی، یوسف قربانی، علی اصغر طبسی و امین حیایی به ایفای نقش می پردازند.
آلبوم جدید رضا یزدانی با عنوان ساعت ۲۵ شبجدیدترین آلبوم رضا یزدانی، با نام «ساعت ۲۵ شب» در فاصله یک هفته پس از توزیع و بنا به آمارهای به دست آمده مورد توجه و استقبال علاقه مندان موسیقی قرار گرفت.
اجرای «آریانی ها» در تالارهای آمریکاگروه موسیقی پاپ آریان به خوانندگی پیام صالحی و علی پهلوان با برگزاری تور موسیقایی خود در آمریکا مهمان مخاطبان موسیقی پاپ ایرانی هستند.
بازی رویگری در "شور شیرین"رضا رویگری به جمع بازیگران فیلم سینمایی "شور شیرین" به کارگردانی جواد اردکانی پیوست. رضا رویگری مجموعه "مختارنامه" را روی آنتن دارد. ماه چهره خلیلی و جواد عزتی نقشهای اصلی این فیلم را بازی می کنند. "شور شیرین" داستان زندگی شهید محمود کاوه است، جعفر عروجی مدیرتولید، محمدتقی پاک سیما فیلمبردار و شهریار کلهر طراح صحنه و لباس این پروژه هستند. جواد اردکانی فیلمهای سینمایی "قناری"، "چوری" و "به کبودی یاس" را کارگردانی کرده است.
فیلم "بعد از ظهر سگی سگی" در ۲۰ سینمااکران عمومی فیلم "بعد از ظهر سگی سگی" ساخته مصطفی کیائی از ۱۴ مهرماه در گروه سینمایی آزاد با ۲۰ سینما آغاز می شود. داستان "بعد از ظهر سگی سگی" درباره یک فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک است که در صنعت خودروسازی طرحهایی ارائه کرده اما کسی به او بها نمی دهد. او برای اینکه حرف خود را به گوش مسئولان برساند بازی خطرناکی را آغاز می کند که منجر به گروگانگیری می شود.
آذین: سریال «مختارنامه» جذاب، پرمحتوا و اثرگذار آغاز شد یک منتقد گفت: سریال «مختارنامه» جذاب، پرمحتوا و اثرگذار آغاز شده و همان گونه که «مختار» در تاریخ سیاسی-مذهبی ایران و اسلام سربلند بیرون آمد، امیدواریم از سریال«مختارنامه» هم سربلند بیرون بیایید.

اخبار جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات

تصویر جدید و عجیب گوگلسرویس نقشه های گوگل (گوگل مپس) موفق شد در یک پایگاه نظامی آمریکایی در ژاپن "نشان بتمن" قهرمان یکسری داستانهای مصور و فیلمهای تخیلی دهه 70 و 80 را کشف کند.
جذب بیش از صد میلیون مخاطب در وب‌سایت‌های روزنامهسایت‌های روزنامه هم‌چنین بیش از نیمی از گروه 25 تا 34 سال هدف تبلیغ‌کنندگان را مخاطب قرار دادند. علاوه بر این، سایت‌های روزنامه 73 درصد از افرادی که بیش از صد هزار دلار در سال درآمد دارند را جذب کردند.
عرضه آیینه مجهز به اینترنتموبنا- یک طراح هنگ کنگی آینه‌ای طراحی کرده که به فناوری های نوین تجهیز شده و امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می دهد. این آینه که Cybertecture نام دارد توسط "جیمز لو" طراحی و ساخته شده و برخلاف طرح های مفهومی که فقط در حد نمونه اولیه ساخته می شوند، این آینه اواخر سالجاری میلادی در اختیار کاربران قرار می گیرد.
تلفن همراه و نت‌بوک گوگل به زودی وارد بازار می‌شود این گوشی‌ها مبتنی بر سیستم عامل اندروید بوده و نت‌بوک گوگل نیز بر مبنای سیستم‌عامل Chrome OS ساخته خواهد شد.
حافظه آینده مزیت بعدی DDR4، اتلاف کمتر فضای مادربرد به‌خاطر تعبیه اسلات‌های حافظه خواهد بود، اما بدیهی است که همین ویژگی باعث می‌شود نتوانید سیستم خود را بدون تعویض تمام مجموعه حافظه خود ارتقا دهید. با این‌حال پیش از آن‌که به یک زیانی مالی دیگر اعتراض کنیم، باید ببینیم که آیا این موضوع واقعا‌ برای ما اهمیت دارد؟ سال‌ها طول می‌کشد تا جهش‌های بزرگ در نیازهای حافظه از «جذاب» به «مفید» و سپس « واقعا‌ مورد نیاز» تبدیل شوند. بنابراین تعویض حافظه کامپیوترتان با ظرفیت‌های بیشتر همیشه با افزایش فرکانس و عملکرد آن‌ها همراه خواهد بود.
10 فناوری برتر جهان کدامند؟ لیست مربوط به 10 فناوری برتر جهان شامل موارد زیر می‌شود: 1- فناوری‌ها و خدمات مبتنی بر اینترنت(Cloud Computing)- 2- فناوری‌های تحلیلی توسعه یافته- 3- پردازشگرهای رایانه‌ای- 4- نسل جدید فناوری سبز و سازگار با محیط زیست در IT- 5- تغییر ساختار پایگاه‌های داده- 6- خدمات رایانه‌ای اجتماعی- 7- سیستم‌های نظارتی امنیتی- 8- حافظه‌های فلش- 9- فناوری‌های مجازی‌سازی- 10- ابزارهای موبایلی.
شبکه‌ ملی اینترنت چیست؟البته درباره مزایای چنین شبکه‌ای هم با تکیه بر صحبت‌های مهدی اخوان - معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات – می‌شود گفت که محور بحث سیستم‌های مخابراتی کشور بر پایه IP و ارائه کلیه اطلاعات برروی بستر IP است. یعنی دیتا، صوت و ویدئو را برروی شبکه و هم‌زمان با هم داشته باشیم و درواقع همه این‌ها به عنوان پیش فاز محسوب می‌شود که البته موافقان و مخالفانی دارد و بحث‌های امنیتی نیز در این رابطه مطرح است.
نرم افزار Lite Video Conversion Pack Kاین بسته که از سه نرم افزار Avidemux، ImgBurn و DVDStyler به صورت یک پکیج در خورد استفاده کرده است قادر است تا منوهایى جذاب هم براى دى وى دى ها طراحى کند. Avidemux نرم افزاریست که کار ویرایش را به ساده ترین شکل ممکن انجام مى دهد، امکانات نسبتا کاملى هم در آن گنجانده شده است از جمله این که قادر است تا با تقریبا تمامى فرمت ها هماهنگ شود و بالاترین کیفیت را در خروجى ارائه دهد. ImgBurn هم که از نامش مشخص است و براى رایت انواع دى وى دى ها مورد استفاده قرار مى گیرد و در آخر هم DVDStyler که با استفاده از آن کاربر قادر است تا طراحى هاى زیبایى را در قبال منو براى وى دى دى ها انجام دهد؛ طرح هاى جالبى هم در نرم افزار وجود دارند که به راحتى مى توان از آن ها ایده بردارى کرد.
هر آنچه که درباره نسل جدید هارد دیسک ها باید بدانیدامروزه برخى از ابزارهاى external هم از نوع خاص SATA با نام eSATA استفاده مى کنند که e مخفف همان external یا بیرونى است که امکان استفاده از سرعت بالاى SATA را بصورت پرتابل و بیرونى فراهم مى کند. چیزى نمانده که eSATA هم به استانداردى شبیه USB و با سرعت بسیار بالاتر از آن تبدیل گردد. زمان جستجوى بالا، چیزى کاملا متفاوت با زمان انتقال بالا است. زمان جستجوى بالا، نشان دهنده مدت زمانى است که اطلاعات مورد نظر در هارد پیدا مى شوند و زمان انتقال بالا، نشان دهنده مدت زمانى است که این اطلاعات به مقصد منتقل مى گردند.
اینتل و تشعشع جادویى این شرکت مدعى است، فناورى ارائه شده نخستین اتصال نورى مبتنى بر سیلیکون با لیزرهاى مجتمع در دنیا به شمار مى آید و از توانایى ارسال و دریافت رشته هایى از داده در فاصله هاى طولانى با سرعت هایى تا سطح پنجاه گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. این سیستم به طور ذاتى قابلیت مقیاس پذیرى تا صد یا چهارصدگیگابیت بر ثانیه و حتى یک ترابیت بر ثانیه را نیز دارد. دکتر ماریو پانیچیا مدیر آزمایشگاه هاى فناورى فوتونیک اینتل مى گوید یک لینک Silicon Photonics توانسته براى مدت ۲۷ ساعت بدون هیچ خطایى کار کند، زمانى که براى انتقال یک پتابایت اطلاعات کافى است.
نرم افزار Easy DVD Creator 2.2.1 Easy DVD Creator نرم افزارى قدرتمند در زمینه ایجاد دى وى دى از ویدئوهاى AVIءMPEGءWMVءRMءMOV۳،GPءMP4ءFLVءTOD مى باشد. این نرم افزار ویدئوهاى شما در فرمت هاى AVI/ DIVX/ XVID/ DIV، MPEG/ MPG/ DAT، WMV /ASF/ ASX، RM/ RMVB، MOV/ QT۳،GP/ 3G2ءMP4/ M4VءFLVءTOD براى پخش در دى وى دى پلیر تبدیل مى کند.
نرم افزار PGWare GameGain 2.10نرم افزار GameGain ابزارى قدرتمند در زمینه بهینه سازى و کارایى سیستم و افزایش سرعت بازى ها مى باشد. این ابزار به شما در بالا بردن سرعت کامپیوتر و اجراى سریع تر بازى ها کمک مى کند. یکى از اولین و جامع ترین محصولات افزایش کارایى بازى در کامپیوتر نرم افزار GameGain مى باشد. استفاده از نرم افزار بسیار آسان و کاملاظ سازگار با آخرین نسخه مایکروسافت مى باشد. GameGain به شما در بهینه سازى اجراى بازى ها، تغییرات در ویندوز و استفاده از حافظه، اولویت برنامه هاى پردازنده و دسترسى به هارد دیسک کمک کند.
نرم افزار PGWare PCBoost 4.10 نرم افزار PCBoost ابزارى قدرتمند در زمینه عملکرد بهتر سیستم با بررسى هاى دقیق و شناسایى مشکلات و فایل هاى مخرب و معیوب سیستم مى باشد. با این برنامه شما به تعدادى از تنظیمات ویندوز دسترسى خواهید داشت که تا کنون هرگز نمى توانستید آنها را تغییر دهید. شما حتى مى توانید عنوان صفحات مختلف و پنجره هاى مختلف ویندوز را عوض کنید یا تغییراتى در شیوه اجرا و مدیریت سیستم ایجاد نمایید. این نرم افزار سیستم شما را از هر نظر ارتقاع مى دهد و ابعاد جدیدى از سیستم عامل ویندوز XP را به شما نمایش مى دهد.
WiFi براى تلفن هاى همراه WiFi هر دو به عنوان تکنولوژى هاى عامه پسند و محبوب بى سیم، طراحى، تولید و توسط مردم انتخاب شده اند، اما هدف آنها متفاوت است و نباید آن دو را به عنوان تکنولوژى هاى رقیب در نظر گرفت. Bluetooth براى استفاده در یک شبکه شخصى بى سیم، براى مثال جایگزینى کابل هاى بین کیبورد ها و PC طراحى شده است و داراى مصرف پایین برق و برد کوتاه است.
اطلاعاتى درباره فایل هاى موقت تقریبا تمام سایت هایى که بازدید مى کنید اطلاعاتى را در قالب یک فایل کوچک متنى (Text) بر روى کامپیوتر شما ذخیره مى کنند به این فایل کوکى مى گویند مثل ذخیره شدن این فایل در فولدر Temporary Internet Files در اینترنت اکسپولرر و در نت اسکیپ در فولدر Cashe است در اپرا و موزیلا و نسخه هاى قدیمى تر اینترنت اکسپولرر در فولدر جدایى به نام کوکى است.
نرم افزار Autorun Virus Remover v2.3.1022 Autorun Virus Remover نام نرم افزارى مى باشد که به وسیله آن کاربران مى توانند فایل هاى مخرب و ویروس هایى که به صورت خودکادر در autorun سیستم قرار گرفته اند را شناسایى و حذف نمایند. به کمک این برنامه شما مى توانید از آلودگى پیاپى سیستم خود جلوگیرى نمایید. این نرم افزار محصولى از Autorun Remover International مى باشد.
نرم افزار Muvee Reveal v8.0.1 از ویژگى هاى موجود در این نرم افزار مى توان به قابلیت انتقال مستقیم فایل هاى تصویرى موجود در دوربین ها بر روى هارد ، توانایى قرار دادن استایل هاى مختلف بر روى تصویر ، داراى ابزار ویرایشى قدرتمند ، توانایى به اشتراک گذاشتن تصاویر ، قابلیت مشاهده پیش نمایش به صورت تمام صفحه از تصاویر قبل از ذخیره سازى ، پشتیبانى از زبان هاى English، French، Italian، German، Spanish، Chinese (Simplified، Traditional)، Japanese، Korean، Dutch، Portuguese (Portugal)، Portuguese (Brazil)، Russian، Swedish ، پشتیبانى از فرمت هاى تصویرى WMV، Quicktime، MPEG4، H،۲۶۴. MPEG2، MPEG1ءDV-AVI، 3GPP، DVD Camcorder MPEG2، AVCHD، HDV ، قابلیت کار بر روى عکس ها با فرمت هاى JPEG، PNG، GIF، BMP، TIFF ، قابلیت استفاده فایل هاى صوتى با فرمت MP3، WMA، AAC، WAV و ... اشاره نمود. این نرم افزار محصولى از شرکت muvee Technologies Pte مى باشد.
نرم افزار nstallAware Studio Admin v9.0 R2 SP3 InstallAware Studio Admin نام نرم افزارى قدرتمند در زمینه ساخت فایل هاى Installer با قابلیت هاى مختلف مى باشد . به کمک این نرم افزار کاربران مى توانند تا براى برنامه هاى نوشته شده خود فایل هاى نصب ایجاد نمایند.
هزینه یابى بر اساس عملکرد در تجارت الکترونیک این نارسائیها و افزایش رقابت جهانى، که به امر دسترسى اطلاعات سریع و به موقع هزینه ها اهمیت زیادى بخشیده است، منجر به پیدایش شیوه جدیدى براى بهایابى موسوم به بهایابى برمبناى فعالیت شد. این سیستم، در مقایسه با سیستمهاى بهایابى سنتى به دلیل استفاده از مبناهاى متفاوت، به راحتى قادر به محاسبه و سنجش تاثیر روشهاى نوین در محاسبه بهاى تمام شده محصولات و خدمات میباشد. برخلاف روشهاى سنتى بهایابى، سیستم بهایابى برمبناى فعالیت در سیستمهاى تولیدى پیچیده و غیرمعمول نیز کاربرد دارد.
راههاى افزایش سرعت در هنگام کار با اینترنت مشکل دیگر این است که در حین دانلود شد یک فایل اگر ارتباط شما با اینترنت قطع شود یعنى Disconnect شوید، کار دانلود هم متوقف مى شود و پس از برقرارى ارتباط باید این کار را دوباره از سر بگیرید. براى حل این مشکلات مى توانید از نرم افزار Download Accelerator استفاده کنید که نه تنها سرعت دانلود را تا ۳ برابر بیشتر مى کند، بلکه بعد از قطع اتصال و اتصال مجدد دانلود را از جایى که ارتباط قطع شده شروع مى کند و نه از ابتدا. همچنین این نرم افزار قابلیت هاى گوناگونى در مدیریت فرایندهاى دانلود دارا مى باشد.
تنزل رتبه ایران از نظر شاخص هاى دولت الکترونیکىپروژه اى تحت عنوان توسعه فرهنگى ۵۰۰ شهر الکترونیکى تهیه شده که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران و استاندارى ها در سراسر کشور در حال اجراست و تاکنون بیش از ۱۲۷ شهر براى الکترونیکى شدن اعلام آمادگى کردند. على اکبر جلالى اظهار کرد: تجارت الکترونیک یکى از کاربردهاى بسیار مهم در فن آورى اطلاعات است که آینده تجارت سنتى را تحت تاثیر قرار داده است. به گفته او کشورهاى توسعه یافته در این زمینه زیر ساخت هاى لازم را فراهم کرده اند و اگر ما امروز وارد تجارت الکترونیک نشویم، مشترى و مصرف کننده بالقوه اى براى تجارت الکترونیکى کشورهاى دیگر خواهیم شد.
گیرنده ماهواره‌ای مچی هم ساخته شداین دستگاه با استفاده از فناوری Wi-Fi به اینترنت متصل می‌شود تا شما از این طریق بتوانید آخرین نقشه‌های آنلاین را هم در اختیار داشته باشید. شرکت Jukka Roitto ادعا می‌کند که هم‌اکنون نخستین نمونه‌ها از Seek ساخته شده و مراحل آزمایش روی آن پایان یافته است. با این وجود، هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه نخستین نمونه از این محصول به بازار اعلام نشده است.
فناوری نسل سوم در گوشی های تلفن همراهدر حال حاضر سرویس MMS و GPRS تقریبا در تمام گوشیهای مشترکان وجود دارد اما متاسفانه استفاده از این سرویسها آنطور که باید صورت نمی گیرد. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که باید همزمان با ارائه سیمکارتهای نسل سومی امکان استفاده از تمامی قابلیتهای گوشی های نسل سوم نیز برای مشترکان فرهنگسازی شود.
افزایش چشمگیر جرایم اینترنتی توسعه فناوری اطلاعات در کشور‌ گسترش جرایم رایانه‌‌ای را نیز به دنبال داشته به نحوی که حدود 45 درصد شکایات جرایم رایانه‌‌ای فعلی مربوط به حوزه اینترنت، 35 درصد مربوط به نرم‌افزار و 20 درصد هم به حوزه سخت‌افزار مربوط است.
اقدام جدید شرکتهای مخابراتی در ارائه اینترنت پرسرعتشرکتهای مخابراتی چند استان با اعلام فراخوان مناقصه درصدد جلب همکاری شرکتهای توانمند در عرصه اینترنت پرسرعت برای فروش، پشتیبانی و نگهداری مراکز ADSL هستند و به این ترتیب به صورت مستقیم وارد محدوده فعالیت شرکتهای بخش خصوصی شده اند. چندی است که چند شرکت‌ مخابراتی استانی در استانهای کرمانشاه، آذربایجان شرقی، اردبیل، فارس و هرمزگان با اعلام مناقصه‌های مجزا برای ورود به حوزه ADSL از طریق فراخوان و جلب همکاری شرکتها برای اعطای نمایندگی فروش اینترنت ADSL اعلام همکاری کرده اند و حتی شرکتهای مخابراتی استانهای قزوین و گیلان نیز بدون برگزاری مناقصه و از طریق مذاکره با چند شرکت، این کار را انجام داده اند.
رونمایی ابزارهای جدید در فیس بوک کاربران فیس‌بوک با Groups می‌توانند دوستان خود در گروه‌ها یا جمع‌های مختلف را جست‌وجو کرده و به آن‌ها پیام ارسال کنند یا چت گروهی داشته باشند. ویژگی جدید Groups به نیم میلیارد کاربر این شبکه اجتماعی امکان می‌دهد به‌جای کل عکس‌ها و پیام‌های شخصی که آزادانه از سوی خانواده، دوستان مدرسه و دانشگاه قابل مشاهده هستند، با منتخبی از دوستانشان تعامل داشته باشند.
ورود تکنولوژی های ارتباطاتی به مدرسه و دانشگاهپدیده افزایش گرایش مراکز دانشگاهی در کشورهای مختلف جهان به ویژه در آمریکا نسبت به فناوریهای ارتباطاتی و انتقال اطلاعات از قبیل فناوری نسل سوم و چهارم، شبکه های ارتباطاتی و انواع ابزارهای ارتباطاتی پدیده ای قابل توجه و تامل است. آمریکا سالانه پنج میلیارد دلار سرمایه کشور خود را به سخت افزارها، نرم افزارها و خدمات بی سیم اختصاص می دهد و بر اساس مطالعات جدید این بودجه در سال 2014 به 6.8 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.
هفت درصد نوزادان ایمیل دارند!تکنولوژیهای نوین سیر تکامل نوزادان و کودکان را به شکلی بی سابقه تغییر داده است زیرا گزارشی جدید نشان می دهد آنها در حال به ارث بردن ویژگی دائمی جدیدی از والدین خود هستند؛ حضور پایدار در جهان مجازی اینترنت. شرکت امنیت اینترنتی AVG در گزارشی اعلام کرد با کمک وب سایتهای اشتراک عکس قدرتمندی مانند فیس بوک 82 درصد از کودکان در 10 کشور جهان قبل از دو سالگی در فضای مجازی ردپایی دیجیتال از خود به جا می گذارند.
شرایط فیلترینگ سایت‌ها از زبان مقام مسئول عمدتا 99 درصد گزارش‌هایی که از طریق مردم در خصوص محتوای مجرمانه در سایت‌های مختلف ارائه می‌شود، مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و در صورت اثبات مجرمانه بودن محتوا، این سایت‌ها فیلتر می‌شوند
اعلام جزئیات تعرفه‌های اینترنت رویایی همراه اول GPRS که آن را در کشور بیش‌تر با نام اینترنت تلفن همراه می‌شناسند، جایگزین دسترسی دایل‌آپ به اینترنت در گوشی‌های موبایل ( مثل سرویس دیتا در GSM) است که مرور سریع‌تر وب را ممکن ساخته و سرویس‌های آنلاین را با سرعت بیش‌تری در اختیار قرار می دهد. در مقایسه با یک اتصال GPRS ، دایل‌آپ به جای استفاده از یک شماره تلفن برای اتصال، از یک (APN (Access Point Node استفاده می‌کند که باید در گوشی تنظیم شود و تنظیم این پارامتر و سایر پارامترهای لازم برای اتصال به GPRS توسط سرویس OTA انجام می‌شود.