مقالات جدید

سیر تاریخی حوزه و روحانیت ساختار اصیل روحانیت، از همان دوران ظهور اسلام، توسط شخص پیامبر(ص) پایه‌گذاری شد. آن حضرت از میان اصحاب و تربیت یافتگان مکتب خویش، شخصیت‌های برجسته و کارآمدی را برای تبلیغ دین برگزیدند و به نواحی مختلف اعزام کردند. این افراد که در واقع روحانیان زمان خویش بودند، به عنوان رابط میان پیامبر و مردم، نقش حساس و سرنوشت‌سازی را در عرصه‌های سیاسی، نظامی، فرهنگی و مذهبی، به گونه شگفت‌انگیزی ایفا نمودند و در گسترش تعالیم اسلام و تربیت قرآنی نقش محوری داشتند؛ چنان‌که هر چه از تولد این قشر پویا و از خود گذشته سپری شد، بر رشد و شکوفایی و بالندگی آن به موازات رشد و بالندگی اسلام افزوده گشت.
"هنر مدرن"؛ ابزار نفوذ سیا درجهانروزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارش خود می‌نویسد: به مدت چند دهه در مراکز هنری امریکا لطیفه‌ای بر سر زبانها بود که امروز این لطیفه تبدیل به واقعیت شده است. آن لطیفه این بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از هنر مدرن بویژه از آثار هنرمندانی چون "جکسون پولاک"، "رابرت مادرول"، "ویلیام دی کانینگ" و "مارک راتکو" به عنوان سلاحی در دوران جنگ سرد استفاده می‌کرد
آمریکا، باز هم سیاست فرافکنی در نخستین حرکت، کمیته سوم سازمان ملل روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای از نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد. گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است این قطعنامه در کمیته حقوق بشر سازمان ملل با حمایت آمریکا، اتحادیه اروپا و کانادا مطرح شد که با 80 رأی موافق، در برابر 44 رأی مخالف و 57 رأی ممتنع به تصویب رسید.
چهل مورد از کم هزینه ترین لذت‌های دنیااگه کمی و فقط کمی بخواهیم از زندگی لذت ببریم و نگاهمان را کمی بهتر کنیم بسیاری از لذت ها نه وقت زیادی می‌خواهد و نه پول زیادی. پس منتظر تغییرات زیاد در یه روزی که معلوم نیست کی باشد نباشیم ... در کوچکترین اتفاقات عظیم ترین تجارب بشر نهفته است . باور کنید ...
رمزگشایی از موانع و راهکارهای ازدواج آسانمهمترین عاملى که در ازدواج جوانان نقشى بسزا دارد خانواده است. چون در اکثر موارد تا خانواده نخواهد به هیچ وجه ازدواج رخ نخواهد داد حتی اگر دولت و تمام ارگانهاى مربوطه بخواهند جوان به سروسامان برسد. اگر خانواده ها واقعا بخواهند و حرکت کنند این خواست و حرکت آنها،حتى دولت و کل جامعه را نیز حرکت خواهد داد. این تغییر نگرش باید از طریق رسانه ها خصوصا صدا و سیما با تهیه و تولید مصاحبه، فیلمها و سریالهاى متناسب با این موضوع و همچنین توسط مبلّغان در محافل و مجالس مذهبى انجام شود.
عید قربان، روز امتحان الهی عید قربان یعنی روز دهم ماه ذی‌الحجه یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اعیاد در کشورهای اسلامی است که به یاد حضرت ابراهیم(ع)‌ و فرزندش اسماعیل در بسیاری از کشورهای اسلامی در سراسر دنیا جشن گرفته می‌شود. این عید، یکی از تعطیلات رسمی در تقویم اسلامی است که در کشورهای اسلامی از یک روز تا یک هفته به مناسبت این عید بزرگ تعطیل بوده و در این مدت جشن‌ها و مراسم باشکوهی در این کشورها برگزار خواهد شد.
زندگی سالم / اضطراب‌های شغلینتایج تحقیقی که روی 17 هزار زن شاغل به مدت 10 سال انجام شده نشان می‌دهد این دسته از خانم‌ها 90 درصد بیشتر از کسانی که استرس کمتری دارند، در معرض خطرات حمله قلبی هستند.مشکل مشاغل پراسترس آن است که با توجه به کارهای گوناگونی که باید انجام شود، فرد حق تصمیم‌گیری نداشته و ناچار است با آن شغل و سختی‌هایش به هر حال کنار بیاید، همچنین به طور معمول در این گونه کارها فرصتی برای استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌های فرد شاغل وجود ندارد.
برخی اعمال شب و روز عرفه روایت شده که حضرت امام زین العابدین (ع) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می کرد. امام به او فرمود: واى بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا مى‎کنى؟ حال آن که در این روز امید مى‎رود که بچه‎ها در شکم هم از فضل خدا بی نصیب نمانند و سعید شوند.
معرفی رشته های تحصیلی/ رشته جغرافیاجغرافیای آبها، جغرافیای خاکها، جغرافیای زیستی، آب و هوای ایران، ژئومورفولوژی ایران، منابع و مسائل آب ایران، اصول و روشهای برنامه‌ریزی ناحیه‌ای، مبانی جغرافیای جمعیت، مبانی جغرافیای روستایی، مبانی جغرافیای اقتصادی: کشاورزی، مبانی جغرافیای اقتصادی: صنعت، حمل و نقل و انرژی، جغرافیای سیاسی، مبانی جغرافیای شهری، جغرافیای کوچ‌نشینی، پژوهش میدانی در جغرافیا ( روش تحقیق عملی)، زمین در فضا، ریاضیات، آمار و احتمالات1، منابع و مآخذ جغرافیای ایران، فلسفه جغرافیا و جغرافیای کاربردی، تاریخ علم جغرافیا، کارتوگرافی(نقشه‌کشی)، نقشه‌برداری( نظری و عملی)، نقشه‌خوانی، روش تحقیق: نظری، اصول سنجش از دور، کاربرد عکسهای هوایی و ماهواره‌ای در جغرافیا، آمار و احتمالات 2: کاربرد آمار در جغرافیا، کامپیوتر در جغرافیا، مبانی علم جغرافیا، زمین‌شناسی برای جغرافیا، مبانی اقلیم‌شناسی، آب و هوای کره زمین، مبانی ژئومورفولوژی1 : ساختمانی، مبانی ژئومورفولوژی1: دینامیک.
توصیه‌هایی برای درمان «اگزمای دست» خشکی و التهاب پوست دست که پزشکان به آن «اگزما» یا «درماتیک» یا «سودا» می‏گویند، می‏توان دلایل زیادی داشته باشد ولی بیشتر این علل را می‏توان در دو گروه آسیب‏های پوستی ناشی از تماس با مواد خارجی و آسیب‏های پوستی ناشی از حساسیت داخلی طبقه بندی کرد. به گزارش ایسنا، «اگزمای دست» بسیار شایع است. این بیماری در اکثر مردم ابتدا به صورت زبری و خشکی دست‏ها شروع شده و بعداً تبدیل به ضایعات قرمز رنگ و ملتهب و پوسته پوسته می‏شود که با خارش همراه است. عوامل زیادی می‏توانند به پوست دست آسیب برسانند.
درمان افتادگی پلک والدین افتادگی پلک را در کودکان جدی بگیرند زیرا موجب تنبلی چشم و ضعف بینایی آنان می‌شود امروزه عمل‌های جراحی برای درمان افتادگی پلک طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما شاید خیلی از مردم ندانند اینگونه جراحی‌های گاه غیر ضروری چقدر ممکن است برایشان مضر باشد و به چشم آسیب برساند.
لذت بازی در دنیای حیوانات تنها این سگ‌ها، گربه‌ها یا میمون‌ها نیستند که در دنیای حیوانات به بازی و سرگرمی‌ نیاز دارند. این نظر گوردون بورگارت از اساتید روان‌شناسی دانشگاه تنسی آمریکاست. او کسی است که برای سال‌های طولانی رفتار حیوانات و لحظاتی که تصور می‌شود خود را سرگرم بازی و تفریح می‌کنند زیر نظر داشته است. به عقیده وی بسیاری از حیوانات به زمانی برای بازی کردن و نوعی ایجاد وقفه در انجام کارهای غریزی روزمره خود نیاز دارند. دانشمندانی همچون گوردون سال‌های طولانی است که رفتار موجوداتی نظیر خزندگان بالغ یا تازه به دنیا آمده را زیر نظر دارند، اما بسیاری از آنها می‌گویند رفتار مشخصی را‌ ندیده‌اند که نشان دهد این حیوانات در حال بازی هستند.
کودکان را با قوانین آشنا کنیم کودکان 6 ـ 4 سال دانش اندکی از مفاهیم مربوط به ترافیک دارند. مفهوم «خیابان» برای آنان سواره‌رو است و گاه پیاده‌رو. آنان هنوز در این سن مفهوم چپ و راست را به خوبی تشخیص نمی‌دهند. اغلب، فرآیند کسب آگاهی از آنان با کاستی‌هایی روبه‌رو است. گاه، فکر می‌کنند دویدن روش مناسبی برای عبور از عرض خیابان است. آگاهی‌بخشی تدریجی و این‌که به آنان آموزش داده شود چه کاری را چه موقع باید انجام دهند در مورد کودکان زیر 7 سال به مراتب مشکل‌تر از آموزش رسمی قوانین است.
اس ام اس و پیامک شهادت امام باقر (ع)
جزئیات شگفتیهای آفرینش در نهج‌البلاغهنویسنده کتاب شگفتیهای پزشکی در نهج البلاغه با تأکید براینکه مطالعه قرآن و نهج البلاغه این مطلب را می‌رساند که امیرالمؤمنین قرآن را در نهج البلاغه تفسیر کرده گفت: امام علی(ع) با اهدافی چون خداشناسی و بندگی شگفتیهایی را در نهچ البلاغه مطرح کرده است.
زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) (2)شاگردان علامه، دهها نفر از بزرگان و فرهیختگان کنونی در حوزه‎های علمیه می‎باشند که به تنی چند از آنان اشاره می‎شود. حضرات آیات و حجج اسلام: 1. شهید مرتضی مطهری 2. شهید سید محمد حسینی بهشتی 3. امام موسی صدر 4. ناصر مکارم شیرازی 5. شهید محمد مفتح 6. شیخ عباس ایزدی 7. سید عبدالکریم موسوی اردبیلی 8. عز الدین زنجانی 9. محمد تقی مصباح یزدی 10. ابراهیم امینی 11. یحیی انصاری 12. سید جلال الدین آشتیانی 13. سید محمد باقر ابطحی 14. سید محمد علی ابطحی 15. سید محمد حسین کاله زاری 16. حسین نوری همدانی 17. حسن حسن زادة آملی 18. سید مهدی روحانی 19. علی احمدی میانجی 20. عبدالله جوادی آملی و...
زندگی نامه علامه طباطبایی (ره) (1) روزهای ماه «ذیحجه» 1321 ق. یکی پس از دیگری می‎گذشت و دلهای شیفتگان بیت الله در هوای حرم الهی «لبیک شوق» سر می‎داد. یاد عرفات و نام مشعر عطش دیدار به جانها داده بود. ناگاه «کعبة کرامت الهی» زیبا چهره‎ای نورانی را در آغوش پدر و مادری مهربان نهاد. گویی بار دیگر «زمزم» لطف خداوندی رخ نشان داده است. آری طفلی دیده به جهان گشود که نور سیادت بر سیمای بلورینش آینده‎ای روشن را خبر می‎داد. نام او را «محمد حسین» نهادند و آن را به تبرّک نام «جدّ و فرزند» مایة برکت شمردند. زیرا خاندان محمد حسین، خانواده‎ای اصیل بود که هماره بیرق بزرگی در دست داشته و شهر تبریز لبریز از نام آنان بوده است. «سراج الدین عبدالوهاب» جد معروف اوست که با وساطت وی، نبرد خونین دولت ایران و عثمانی، در سال 920 قمری پایان یافت و «مرحوم میرزا محمد تقی قاضی طباطبایی» شخصیت دیگری است که از قرنها پیش تاکنون شرافت و بزرگواری را از آن خاندان بزرگ قاضی طباطبایی تبریز کرده است.
مقام علمى امام باقر (ع) حضرت محمد باقر علیه السلام در سال 57 هجرى در «مدینه» چشم به جهان گشود. نامش محمد و کنیه اش ابوجعفر است و بسیارى از القاب وى اشاره به مقام علمى و معنوى ایشان دارد. این القاب عبارت اند از: 1. باقر، یعنى شکافنده علوم. در علت نامگذارى به آن مى خوانیم: «لُقِّبَ بِهِ لِاَنَّهُ بَقَرَ الْعِلْمَ وَعَرَفَ اَصْلَهُ وَاسْتَنْبَطَ فَرْعَهُ وَ تَوَسَّعَ فیهِ وَ التَّبَقُّرُ التَّوَسُّعُ؛ [حضرت باقر علیه السلام ] به لقب باقر یاد شده است؛ چون علم را شکافت و پایه علم را شناخت و فرع آن را استنباط کرد و در آن توسعه داد و تَبَقّر [به معناى] توسعه دادن است.» درباره معناى باقر احتمال دیگرى نیز ذکر شده و آن اینکه «لُقِّبَ بِهِ لِکَثْرَةِ سُجُودِهِ فَقَدْ بَقَّرَ جَبْهَتَهُ اَىْ فَتَحَها وَوَسَعَها؛ به او باقر گفته شده، براى زیادى سجده هایش و باز شدن و توسعه پیشانى اش.»
معارفی از امام باقر (ع) امام باقر علیه السلام با برخورد نیکوی خود توانسته بود حتی مخالفان را مجذوب خویش سازد. مردی شامی که از مخالفان حضرت بود، ولی با ایشان رفت و آمد داشت، علت رفت و آمد خود را اخلاق خوب و روش نیکوی امام علیه السلام می دانست و به ایشان می گفت: «شما را مردی فصیح می بینم؛ مطالب را روشن بیان می کنی، همه آداب را رعایت می نمایی و الفاظ نیکو بر زبانت جاری است. به همین دلیل با شما رفت و آمد می کنم و در مجلستان حاضر می شوم».
اجتهاد در عصر امام باقر (ع) تردیدی نیست که بزرگ ترین رسالت مرجعیت دینی در عصر غیبت ولی عصر علیه السلام استخراج احکام شرعی از ادله و منابع دینی و قرار دادن آن در اختیار مسلمانان می باشد؛ اما در اینجا این پرسش به ذهن خطور می کند که نخستین بار، این تلاش علمی - به معنای مصطلح و امروزی آن - توسط چه کسی انجام شد؟ و در واقع چه کسی باب اجتهاد را گشود و با تمسک به اصول، آن را تبیین نمود و آیا در زمان باز بودن باب علم و حضور معصوم نیز اجتهاد صورت می گرفته است یا خیر؟ این نوشتار کوشیده است تا این پرسش را در چند بخش پاسخ دهد.
ایمان و علم در نگاه امام باقر (ع) پنجمین امام شیعه، محمدبن على بن الحسین(ع) ملقب به باقر در سال ۵۷ ق در شهر مدینه دیده به جهان گشود. مادر ایشان، فاطمه دختر امام حسن(ع)، زنى با جلالت و بزرگوار بود به طورى که امام صادق (ع) از ایشان با تعبیر «زنى بسیار راستگو که در آل حسن(ع) مانند نداشت» یاد کرده اند. بدین ترتیب، امام باقر(ع) نخستین کسى است که پدرش از نسل امام حسین(ع) و مادرش از نسل امام حسن(ع) است. روز تولد آن حضرت را اول رجب و در برخى نقل ها سوم صفر دانسته اند.
هدایت امام باقر(ع) و تهاجم فرهنگی عصر امام باقر و امام صادق (ع) را می توان به حق عصر تهاجم فرهنگی نامید که هویت جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را در معرض نیستی و نابودی قرارداده بود. هر چند که در عصر پیامبر (ص) تا عصر امام سجاد (ع) تنوع فرهنگی با فتح سرزمین های دیگر و یا روی آوری مردم به اسلام، خود را به خوبی نشان داده بود و افزون بر فرهنگ تمدنی مجوسی و مسیحی، فرهنگ های کلان و عمده دیگری چون فرهنگ مشرکان و یهودیان و نیز خرده فرهنگ های جزیی و علمی و روشی دیگر نیز وجود داشت بطوری که برخی از آن ها حتی انتسابی به آسمان نداشته و تنها متأثر از دانشمندی و یا فیلسوفی بوده است مانند اندیشه های فلاسفه اسکندریه در مصر و پهلویان ایرانی و بوداییان هندی و کنفسوسیان چینی، اما با این همه حضور سریع و رشد و شکوفایی ناگهانی اسلام به فرهنگ ها و تمدن های دیگر این فرصت را نداده بود تا خود را برای مقابله مهیا کنند.
امام باقر (ع) و فرقه های منحرف عقیدتی امام باقر (علیه السلام) و دیگر امامان او را لعن و نفرین کردند. امام باقر (علیه السلام) در روایات بسیاری او را لعن کرده فرمود: «خداوند و رسول اکرم، مغیرة بن سعید را از رحمت و دوستی خود دور گردانند که او دروغ های بسیاری بر ما اهل بیت بست».21 امام در سخنی دیگر او را به «بلعم» تشبیه کرد که خداوند به او دانش عطا فرموده بود، ولی او از نشانه های خدا روی گرداند و از شیطان پیروی کرد و گمراه شد.22 امام صادق (علیه السلام) نیز در مورد او فرمود: «خدا مغیرة بن سعید را لعنت کند! او بر پدرم دروغ بست و خدا نیز سختی عذابش را به او چشاند. خدا لعنت کند کسی را که چیزی در مورد ما بگوید که ما خود در مورد خویش نگفته ایم و خدا لعنت کند کسی را که نسبت بندگی خدا را از ما دور کند».
امام باقر (ع) و مبانى نظریه تشیع ابو جعفر محمدبن على بن الحسین(ع) با کنیه ابوجعفر ولقب هاى باقر، هادى، شاکر، امین، صابر و به دلیل شباهت زیاد به پیامبر(ص)، شبیه (اربلى، ۳۲۹‎/۲) پنجمین امام از ائمه اثنى عشر است. حضرت از دو سو، علوى و فاطمى یعنى نوه امام حسن و امام حسین(ع) است. مادرشان فاطمه(س) دختر به فرموده حضرت صادق(ع) صدیقه اى بود که در آل حسن نظیر نداشت. (کلینى، ۴۶۹‎/۱) براساس روایاتى، امام باقر(ع) روز سوم ماه صفر و یا روز جمعه اول ماه رجب در سال ۵۷ هجرى در مدینه به دنیا آمد و در روز هفتم ماه ذیحجه سال ۱۱۴ هجرى به شهادت رسید.
امام باقر (ع) و هویت بخشی به فرهنگ شیعه امام باقر(ع) در جایگاه بهترین مفسر قرآن با بازگو کردن تفسیر درست آیات، بسیاری از ابهامها را زدود و مشت مخالفان و سودجویان را باز کرد. او همواره برای به اثبات رسانیدن مدعاهای خود از آیات قرآن بهره می جست و کلام خدا را گواه بر سخن خویش می گرفت و می فرمود: «هر چه را می گویم از من سؤال کنید ] این که گفتی [ در کجای قرآن آمده تا آیه مربوط به آن را برایتان تلاوت نمایم.» امام به اندازه ای بر آیات قرآن تسلط داشت که «مالک بن اعین جهنی» شاعر هم عصر امام درباره او سرود: «اگر مردم درصدد جستجوی علوم قرآن بر آیند، باید بدانند که قریش بهترین دانای آن را دارد و اگر امام باقر(ع) در علوم قرآنی لب به سخن گشاید، فروع زیادی برای آن ترسیم خواهد نمود...» خلاصه آنکه آثار حیات بخش نهضت علمی امام باقر(ع) در جهان تشیع و آشکار ساختن گنج های پنهان معارف و... همه و همه جلوه های بدیع و زیبایی از دانش، آگاهی و معرفت را ترسیم نموده و اعجاز علمی نسل کوثر را متجلی ساخته و گلواژه های علم و آگاهی را از بوستان قرآن و سنت به دلهای حق جو هدیه نموده است. باشد که تشنگان طریق معرفت، با جرعه ای از این چشمه فیاض خویش را سیراب سازند.
راهی سوگ در روایت شکوه وضع شیعیان و دوستان ایشان چندان خوب نیست آقا همیشه برای میهمانان خود بهترین غذاها را تدارک می بینند و به عنوان هدیه مقداری لباس و پول به آنها می بخشند . گاهی تا پانصد هزار درهم هدیه می دهند. من که خدمتکار ایشانم گاهی به ایشان می گویم »آقا !خرج خانواده ی خود شما سنگین است و از نظر در آمد وضع متوسطی دارید بهتر نیست که در پذیرایی از میهمانان ودوستان با احتیاط بیش تری رفتار کنید ؟ می فرمایند :ای سلمی !نیکی دنیا ،رسیدگی به برادران و دوستان و آشنایان است.
امام باقر(ع) و عوامل پایداری انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی ایران بزرگ ترین تحول قرن چهاردهم هجری قمری و بیستم میلادی و نقطه عطف درتحولات جهانی است. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در وصیت نامه خویش فرمودند: این انقلاب بزرگ که دست جهان خواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد با تاییدات غیبی الهی پیروز گردید اگر نبود دست توانای خداوند امکان نداشت. ایشان در همین نوشتار انقلاب اسلامی ایران را «امانت الهی» و «هدیه غیبی» و «تحفه الهی» و «پدیده الهی» دانسته اند که از جانب خداوند منان به ملت ایران عنایت شده است. بی تردید این نعمت بزرگ الهی نیازمند پاسداری و حفاظت است. بقا و دوام انقلاب اسلامی بدون تحقق شرایط و لوازم آن امکان پذیر نیست.
وصیت امام باقر علیه السلام شیخ کلینى در کتاب کافى به سند خود از امام رضا علیه السلام روایت کرده است که امام باقر علیه‎السلام به هنگام احتضار فرمود: هنگامى که بدرود حیات گفتم زمین را برایم بشکافید و قبرى مهیا کنید پس اگر به شما گفتند براى رسول خدا لحد بوده است، تصدیق کنید.
مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلامبیشترین روایات و اخباری که در زمینه معارف دینی و اسلامی به ما رسیده است، از جانب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است زیرا در دوره آن امامان بزرگ فرصتی مناسب فراهم گشت تا آنان بتوانند ظرائف و نکات دقیق دینی را برای هدایت بشریت ارائه نمایند از جمله اموری که در سخنان و گفتار امام باقر علیه السلام به طور کامل مورد تبیین قرار گرفته است، مساله مهدویت می‎باشد که به جلوه‎هایی از آن اشاره می‎نماییم:
اصحاب برجسته امام باقر علیه السلام در مکتب امام ابوجعفر باقر العلوم - که درود فرشتگان بر او - شاگردانى نمونه و ممتاز پرورش یافتند که اینک به معرفی برخى از آنان اشاره مى‎شود: ابان بن تغلب : محضر سه امام را درک کرده بود - امام زین العابدین و امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام - ابان از شخصیت‎هاى علمى عصر خود بود و در تفسیر، حدیث، فقه، قرائت و لغت تسلط بسیارى داشت. والایى دانش ابان چنان بود که امام باقر علیه السلام به او فرمود در مسجد مدینه بنشین و براى مردم فتوا بده زیرا دوست دارم مردم چون تویى را در میان شیعیان ما ببینند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد